Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (24917 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Inköpt oktober 2015 , byggd 1988. Ah, 80 talet när allting var som bäst. Bilarna, musiken , kläderna, frisyrerna.



En månad senare



Alla detaljer finns i en 29 sidors tråd på
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33978

Den har stått till sig i sedan vinter 2018/19, men nu skall den igång inför isbana 2021

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Gör en enklare renovering av ersättningsmotorn. Nya kolvringar, vev och ramlager och mäter upp att alla spel är inom toleranserna. Ny toppackning och sträckbultar (skruvar...) till toppen.

Orginal laddar den 0.6bar och med en fuel-cut som går in vid ca 0.8-0.9. Jag har strypning till WG och laddade den precis före fuel-cut gick in. Men vore trevligt att byta sprut till något som medger laddtryckstryrning och högre ladd. motorn klarar det utan bekymmer. Större spridare och pump naturligtvis.
Kompressionsförhållandet är låga 8.5:1 så det skulle även funka köra på bensin.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Ytorna på både block och topp var lite halvdassiga. Och har man egen fräs i garaget så passar man naturligtvis på att fräsha upp ytorna. Extra viktigt eftersom jag monterar MLS packning (från ST185 , nästa generation av gt4)
En MLS packning (multi layer steel) är förmodligen lite mindre förlåtande än en gammal asbestpackning när det gäller ytan. Tog så lite som möjligt. ca 5-6 hundradelar. Det var precis blocket fick plats på höjden. cch skärvhuvudet var också precis tillräckligt i diameter. Jag behöver en större fräs om jag skall plana bmw 6:or :-/




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Seriös isbil!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



80 tals celica, måste väl räknas som utrotningshotad art vid det här laget, När såg man en livs levande senast? Kul tråd!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Minns när Celican var en bil man kände till o så upptäckte man GT-Four

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2900

Namndispens
Namndispens

Oj vilken tidsresa jag åkte på nu då....

Minns min f.d. GT Four och som jag sa då, och troligen fortfarande gäller, så var den som en modernare version av min f.d. AUDI Quattro (UR versionen, men även den 200 som fanns i ett halvår innan VAG råkade krocka den...). Hur grymt läcker som helst!

Glad stor tumme upp! thumbs up

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bläää, en sån här tråd påminner mig om att jag ägt mitt egna celica projekt i ett å ett halvt år nu utan att ens röra det thumbs down

Det är riktigt kultiga bilar helt klart thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag mötte Lassie varning här:
En kompis grabb har en Carlos Sainz edition som han försöker få fart på, dåligt komp och några andra smärre fel tydligen. Ska tipsa honom om denna tråd.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det är lite kaxigt att våga spänna upp block och topp i fräsen hemma i garaget, eller det kanske inte är så komplicerat som det verkar?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Det är lite kaxigt att våga spänna upp block och topp i fräsen hemma i garaget, eller det kanske inte är så komplicerat som det verkar?


Nä, inte svårt om man gjort det förut, som det mesta. För mig var det 2:a gången nu.

Jag har övat på en skrotopp och det gick fint. Men saker kan ju gå på tok ändå. Så jag bad en kompis med erfarenhet vara handledare denna gång nu när det var "skarpt läge" och fick bra punkter. Men tar gärna imot synpunkter på det jag fick lära mig av honom.

1. Gå över fräsbordet, är det jämt och inga "highspots. Slipa försiktigt med brynsten vid behov, torka av.
2. Mät fräsbordet med klocka hela svepet och i bredd så du ser om bordet inte går helt rakt. Är det snett får man antingen . justera bordet eller shimsa under topp/block.
3. mät hela svepet ovanpå topp/block med klockan på block/topp och se var det är är högst. och rent allmänt vågigt. Notera hur mycket det snett det är. Det är så här mycket du kommer behöva fräsa av. vanligtvis fräser man av 0.05 till 0.5 mm utan bekymmer. Man tar naturligtvis så lite som möjligt.

4. Placera topp/block så man börjar fräsa i den högsta ändan.
5. kontrollera att fräshuvud och svepet är tillräckligt för att ta över hela ytan i ett enda rörelse och fräshuvet baksida skall kunna gå fritt förbi det sista av topp/block.
6. Mät med klocka på fräshuvudet , snurra huvudet och kolla så det det helt rakt monterat.
7. Börja i högsta delen av topp/block. låt fräshuvuet gå in 1-2 cm och höj bordet sakta manuellt tills det precis börjat ta. Därefter veva topp/block åt sidan så det går fritt. Därefter höjer man bordet 5/100 mm eller så mycket som man tror behövs se punkt 3
8. Sedan är det bara köra med med matningen och nervöst titta på. Om det ändå inte tar i någon slutet eller i mitter (om toppen är bananformad eller skruvad) så får man göra ett nytt svep.

hastighet på huvudet och matning beror på storleken på huvudet. Matningen skall vara långsam för bättre ytfinish.




Mät en gång extra, saker kan ha rört sig.


Har man lekt med lego är det en fördel.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Igår lossades gamla motorn. hela bilen är väldigt genomtänkt och lättmekad. bra kvalitet på skruvar osv.

Nu kommer jag lossa motor från växellådan och hänga motorn i ett stativ för kunna demontera övrigt som skall flyttas över.

Turbon som är en toyota CT26 var lite väl glappig i axeln men impeller och turbin/kompressorhusen var oskadade så jag beställde en renoveringsats från ebay för £39.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul tråd om kul bil!
Jag var och tittade på en GT Four som var till salu i Sundsvallstrakten för 20år sedan. Bilen stod utanför garaget under en presenning och motorn låg isärplockad på arbetsbänken inne i garaget. Jag konstaterade att det var mycket grejor och att säljaren inte hade full koll på varken bil eller motor så jag backade långsamt ut ur den affären....

/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
claes t skrev:
Kul tråd om kul bil!
Jag var och tittade på en GT Four som var till salu i Sundsvallstrakten för 20år sedan. Bilen stod utanför garaget under en presenning och motorn låg isärplockad på arbetsbänken inne i garaget. Jag konstaterade att det var mycket grejor och att säljaren inte hade full koll på varken bil eller motor så jag backade långsamt ut ur den affären....
/Claes


Eller så ser man det som bra prutläge :-) Bilar blir svårsålda så fort dom inte går för egen maskin och kräver bilsläp och vinsch :-)

Kolla länken med byggtråden från 2015 i första inlägget. Det har man att läsa någon timme eller två :-) Jag ställde bort bilen två vintrar pga knaset med vevlaget som hela tiden gick ner sig och jag inte hade tid/plats/lust.
På gatan är det en snygg men sävlig och gungig 80 tals bil med inredning som luktar konstigt. Tar man ut den på isbana så känns den också sävlig och motsträvig först.
Men man måste ta tag i hornen och visa vem som bestämmer och då fattar den att "jaså vill du leka...."
Låt turbon ha flåset igång och lita på att fyrhjulsdriften skapar fästet i kurvorna så är den fruktansvärd kul att köra.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Jag trodde jag saknade lite grejor, ventilkåpa, tråg,vattenpump osv. tills jag såg en bild från januari 2019 där jag hämtar reservmotorn . Då syns det ju att dom grejorna var med... hm. Borde alltså finnas någonstans i garaget.


Mycket riktigt i en stor plastlåda prydligt uppmärkt "reservmotor celica) låg allting, jag hade till och med hunit lackat ventillåpan.


Har nu tvättat och renblåst nya blocket och toppen och båda motornerna har kommit upp i stativen. Så nu börjar finliret med monteringen.

Coronaisolering är bra för arbetsmoralen. Jag gör 2-3 timmar varje kväll, går ut efter 18 nyheterna och knatar in lagom till 21 så man hinner slappa en stund i tv-soffan också.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Veven har kontrollmätts med mikrometer och befinner sig i övre gränsvärdet för fabrikstoleranserna. En svarv är bra till mycket. Funkar även för att polera lagerytor på vevaxlar.



Sedan mättes rundhet och diameter på storändorna på stakarna , samt kolvringsgapet och axialspelet i veven. Allting var inom toleranserna.

Sist blev det MLS packning och lera på kolvarna för mäta frigång ventiler/kolvar. jag skall också shimsa in ventilspelet på toppen. Det är mekaniska lyftarna på toyota/yamaha toppen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Yaris GR 4 "arvtagaren"



_________________
Magnus Thomé
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Magnus Thomé skrev:
Yaris GR 4 "arvtagaren"




Jag har väl den felande länken mellan gtfour och yaris då med min Gt4 starlet.

Jäklar vad du har mkt bra o ha grejor i garaget Benny.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Fick blåtandsadapter till sprutet och provade köra med Emudash3 på en androidplatta. lite magert med funktioner. Men duger för visa det viktigaste. Bonus att det även går att logga i dashen och skicka loggfiler direkt till molnet, tex Gdrive.



Fick även hem två nya kontakter och stift. Så nu kan jag bygga eget kabelhärva.



Sedan vara det dags för provmontering av topp och mäta frigång ventiler/kolv.



Allt monterat och drog runt några varv.


Sedan isär och kolla på leran. 1-1.5 mm skulle jag tro. fullt tillräckligt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Det här är Toyota Variable Induction System, T-VIS. BMW har motsvarade i DISA spjällen.Spjällen är stängda under ca 4200 rpm. funkar nog bra under förutsättning att magnetventiler och vakumledningar fungerar. Det sitter många magnetventiler för vakumstyrning på motorn orginal 3-4st och vad jag minns funkade INGEN av dom längre. Vakumstyrning blir lite trixigt på på överladdad motor om man inte använder vakummdosa och backventiler, vilket ytterligare krånglar till det hela. Jag låter spjällen sitta kvar så länge men i helt öppet läge. så får jag se om det är värt besväret koppla in dom.

Förmodligen har jag mera att vinnna på att få till en snabbare spool på turbon med tändning och laddstyrning.

Notera även extra spridaren vid öppningen för trottelhuset. Det är en extra kallstartsventil (den tas bort när jag byter sprut) Till höger på plenumhuset brukar tomgängsregulatorn sitta. Den pluggade jag redan 2016, den läckte för mycket när jag trycktestade systemet. Skruvade bara upp tomgången lite lagom istället.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja satans, japanerna under 90-talet ,såkerligen lite bpde före å efter, va helt fenomenala på att lägga till funktioner till funktioner ovanpå varandra

3-4 olika ventiler för samma funktion på varenda motor

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (24917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande