Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Opel Kadett 1,2 -74 och China-moppe | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (13367 totalt) |
Tack! Någon som vet om det går att "bygga bort" brytarspetsarna på något enkelt sätt? Utan att behöva byta fördelaren alltså? _________________ Calle Olsson |
||||
Jag har monterat Pertronix på egna och andras bilar, kolla om det finns till din fördelare: https://pertronixbrands.com/ Ibland kan man gå på fördelarens fabrikat och artikelnummer före bilmärke och modell, ofta sitter det samma fördelare på flera bilmärken. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Om du har en Boschfördeare så finns det flera alternativ som tex Pertronix, Hot Spark mm. Till Delcofördelaren finns det ingenting vad jag vet. Ett alternativ i så fall kunde vara en transistorbox som sköter tändningen och där brytarna bara styr själva tändpunkten med en låg styrström som gör att de knappast slits. Men den hjälper förstås inte mot glapp eller slitna nockar på fördelaraxeln som gör att tändningen sviktar.
_________________ Kai Anttila |
||||
Finns det inte en till nackdel? Jag fick byta topplockspackning på en lågmilad -74 i slutet av 70-talet pga läckage mellan cylindrar. Det sades då att det inte var ett ovanligt problem efter att man gick upp från 1,1 till 1,2 på denna motor. Motorn jag bytte på var helt otrimmad. _________________ Calle Olsson |
||||
Jag läste någonting liknande i ett nummer av Oldtimer Praxis där de skrev om ohv:n, men personligen har jag aldrig haft några problem med topplockspackningarna på de 12S och N utrustade Kadett C som jag ägt. Antar att det är de siamesiska cylindrarna utan vattenkanaler emellan som har spökat. Kan ju vara på sin plats att plana både toppen och blocket en gnutta om/när toppen ska av om man är osäker, att ta ur motorn är ju en bagatell då den är så liten och lätt. Hursomhelst så är inte toppackningen för mig något som man måste oroa sig för.
Här finns det trim- och reservdelar till ohv:n https://www.krause-rennsporttechnik. _________________ Kai Anttila |
||||
Här har du en hel del kadettgalenskap för banracing, inkl en rätt så trimmad 1100 och miataspindlar! Kanske lite inspiration
https://grassrootsmotorsports.com/fo _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack Janne för denna video! Där finns många fina Kadetter med det stuk som jag gillar = inte så höga hjul, ganska original och låg! Till och med några sedaner är med å rejsar där!! _________________ Calle Olsson |
||||
Tyvärr inte så många glimtar av Gevalian, men sevärda videor ändå : https://www.youtube.com/watch?v=kEi2 https://www.youtube.com/watch?v=oVml _________________ Calle Olsson |
||||
Luring... gissa hur många gånger jag tryckte på filmen för att starta den? Nåja, till slut hittade jag några filmsekvenser iaf. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Ett alternativ som dock kräver lite mer ombyggnad i form av 3 eller 4-länk och dessutom kanske är lite overkill utan motorbyte är Volvo 240 bakaxel. Har inte koll på hur bred manta axeln är jämfört med antingen kadett orig eller Volvo 240. Har ett svagt minne av det skiljer ca 40-50mm på kadettens axel och 1030/1031 från 240, men törs inte svära på det då det är runt 13-14år sen jag höll på med axel bytet. Hursom, jag åker fortfarande med 1031 från 240 och jag har endast valsat skärmkanterna. Här finns lite bilder som exempel med 195/50 15 och et25: https://www.instagram.com/p/B_m_E-Mn Och med plåtisar, 195/50 15 och et20. https://www.instagram.com/p/BohC6-TD Här är från försäljningskataloger för Ascona B och Kadett C, där finns ju både fälgbredd (tyvärr inte et) och spårvidd om det kan vara till någon hjälp. Edit: i mina papper står det 1354mm spårvidd bak med 1031 och ovanstående hjul på. _________________ Jonas Eklund |
||||
.
Tack för info J.Eklund! Apropå 240-bakaxel, är alla 240-axlar lika långa? Undrar eftersom det förekommer åtminstone två olika spårviddsuppgifter, 1350 och 1360. Men denna skillnad kanske beror på olika ET på fälgarna? 240 har väl amerikanska Dana 30 bakaxlar? På alla årsmodeller? Om jag inte minns fel så brukar väl dragracingåkare pga egna erfarenheter säga att 1030 är lika stark som 1031. Att det som går sönder pga hög effekt är delar som är gemensamma med 1030 och 1031. Synpunkter/erfarenheter om detta påstående? _________________ Calle Olsson |
||||
1030 är väll den första modellen axel, som i princip inte ens går att hitta längre, skulle kunna tänka mig att den satt enbart på 240 DL på 70 taletoxh början av 80 max.
En vanligt förekommande myt/missuppfattning är väll att 1030 var vanlig öppen diff medans 1031 var utrustad med lamelldiff/ turbovarianten, vilket inte stämmer, efter kanske 82 eller något hade även de snikigaste 240 alternativen 1031, med öppen diff, och det var bara tillval på typ glt/turbo med 1031 med lamelldiff. Om det i praktiken var någon direkt skillnad i styrka är väll inte skit-troligt, bytet hade nog mestadels med utrymmet i själva huset att göra med plats för olika stora drev/utväxling. Jag har aldrig förr hört att bredden på axel ska ha skiljt? Däremot kanske det kan sitta i fälgar eller beroende på andra bromsskivor efter någon årsmodell/utrustning? En annan kanske roligare förklaring kan ju finnas i 2 och 740ins utomordentligt roliga panhardstag som effektivt kan flytta axeln sidledes på bilen ett par centimeter beroende på hur tungt eller lätt lastad bilen är eller vilka fjädrar den specifika varianten var utrustad med. Det kan nog lätt lura en motortidningsjournalist som höftmäter lite beroende på om han tittar från höger eller vänster sida _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Den sista bilden är ju helt osannolik
Kompisen hade en sådan Kadett som jag körde vid några tillfällen och jag fick absolut inte lust att hoppa över någon annan bil med den... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
.
Nu har jag testkört den en del. Treans synkring är kass. Och nånting med förgaseriet verkar fel. Den går knepigt på låg/mellanvarv och har ingen stadigvarande tomgång. Tjuvluft kanske? Jag har nu skruvat bort förgasaren och insug som satt väldigt löst i bultar/muttrar. Packningarna ser hyfsade ut men mycket silikon av något slag satt överallt. Dålig silikon? Den hade i alla fall dålig eller ingen vidhäftning alls. Långa "gummisnoddar" lossnade i princip av sej själv. Jag ska först testa att skruva tillbaka allt igen med lite riktigt packningsklister. Utan att riva förgasaren. Om problem kvarstår så får jag väl ta bort förgasaren igen och ta mej en närmare titt på den. _________________ Calle Olsson |
||||
Glöm klister och silikon, det ska vara en O-ring mellan förgasaren och insuget. Men om du inte lyckas hitta en så kan du göra en packning av tjockt packningspapper från tex biltema, eller av en mjölkförpackning.
_________________ Kai Anttila |
||||
Jo, silikon gillar jag inte. Utom i badrum förstås! Men ett tunt lager bra packningsklister på packningarna brukar inte skada enligt mina erfarenheter. Hemgjord packning till förgasare i riktigt packningsmaterial finns redan, syns på bilden. _________________ Calle Olsson |
||||
.
Bild på foten på min förgasare. Något verkar saknas. En solid skruv i det vänstra hålet som mynnar ut i insuget verkar definitivt fel. Två st bilder hittade på Internet. Ser ut som någon typ av ventil styrd av bimetall. Vad har denna för funktion? Förgasaren har manuell, vajerstyrd choke. _________________ Calle Olsson |
||||
.
När man kollar bilder på nätet så verkar grunkan på förgasaren (på bilder ovan) vara sällsynt förekommande. Så jag tänker testa med skruv i hålet och hålet in i insuget öppet. Och sedan testa med skruv och hålet in i insuget pluggat. Något alternativ borde funka bättre än det andra. Vitsiga klistermärken som någon tidigare ägare klistrat på Kadetten! Hittade några gamla bilder på mina tidiga "Opel-synder" från slutet på 70-talet. Den vita var min första bil! Ett "fynd" som jag bytte växellåda på när det var -15 grader. Vad göra annars utan garage och med körkort annalkande! _________________ Calle Olsson |
||||
Förgasaren satt på bilen när jag köpte den. Men det är ju möjligt att någon tidigare ägare har bytt den. Men den är väl inte alltför ny eftersom den har manuell, vajerstyrd choke? När fick Opel automatchoke? _________________ Calle Olsson |
||||
Andra projekttrådar Opel Kadett 1,2 -74 och China-moppe | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (13367 totalt) |