Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 49, 50, 51   >>
290 besök idag (307254 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



per_cooper skrev:
Veckans jobb, bakhuven har fått ett par gasdämpare, främre huven har passats in och fått gångjärn och huvlås samt börjat kolla på hur vindrutetorkarmekanismen ska sitta.





Plywood!

RS200 Marcos Edition?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
DJ skrev:
per_cooper skrev:
Veckans jobb, bakhuven har fått ett par gasdämpare, främre huven har passats in och fått gångjärn och huvlås samt börjat kolla på hur vindrutetorkarmekanismen ska sitta.



Plywood!

RS200 Marcos Edition?


Smidigt att göra mallar och testbitar i masonit och plywood i lasern, normalt brukar jag använda masonit men denna gång ville jag ha nått som var lite styvare så jag skulle kunna skruva fast torkarmotorn. Ska bli i 2mm anodiserat aluminium.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



CardboardAidedDesign känner vi ju till, men bli detta då PAC, plywood aided construction?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Plywood är ett ekologiskt kolfiberlaminat ju. Kan knappt bli bättre.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Pysslar vidare, gjort en testtank i masonit för att se att den passar som den ska, passat in gallret nedanför vindrutan.
Kände det var dags att börja kolla på dörrgångjärnen, så hängde dit dörrarna... Passformen lämnade en hel de att önska, rut-ramen satt katastrofalt dåligt på båda sidor. Blev till att kapa bort dem och börja med att få nederdelen av dörrarna att sitta som de ska med gångjärn och dörrlås så får jag plasta tillbaka rutramarna på rätt ställe sedan.







Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Snickrat ihop gångjärn till dörrarna, var lite småknepigt att få dem att öppna och gå som de skulle men nu verkar det ok.

Gjort fästen för torrsumpstanken och oljefilterhållaren.







Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Blir snyggt som fan

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



per_cooper skrev:
Snickrat ihop gångjärn till dörrarna, var lite småknepigt att få dem att öppna och gå som de skulle men nu verkar det ok.
http://3d-scanning.se/Fordrs200/173.jpg


Hatten av, men om det där var småknepigt så vågar jag inte ens fundera på vad dörröppningen till Sensorn var.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
per_cooper skrev:
Snickrat ihop gångjärn till dörrarna, var lite småknepigt att få dem att öppna och gå som de skulle men nu verkar det ok.
http://3d-scanning.se/Fordrs200/173.jpg


Hatten av, men om det där var småknepigt så vågar jag inte ens fundera på vad dörröppningen till Sensorn var.


Det knepiga var att med den gjutningen av dörrhålet skulle man aldrig kunna ha invändiga gångjärn, vete sjutton vad det är för kit jag fått tag i. Fick i alla fall såga upp framför dörren för att ge den plats att vika in sig.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tanken börjar bli färdig bara helsvetsning kvar, landar på ca 43 liter.
Oljefilterhållaren har även kommit på plats.







Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lite off topic men är Minin såld nu?

_________________
Magnus Thomé
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lite off topic men är Minin såld nu?


Japp gick till Kalmar
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Bygg intercooler, tog en stor intercooler och kapade på mitten och byggde sedan nya gavlar.






Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Coolt på riktigt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



per_cooper skrev:
Bygg intercooler, tog en stor intercooler och kapade på mitten och byggde sedan nya gavlar.

http://3d-scanning.se/Fordrs200/187.jpg


Du snittar upp plåtarna och böjer sedan? Smart!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Marcus Gustafsson skrev:
per_cooper skrev:
Bygg intercooler, tog en stor intercooler och kapade på mitten och byggde sedan nya gavlar.

http://3d-scanning.se/Fordrs200/187.jpg


Du snittar upp plåtarna och böjer sedan? Smart!


Tror inte han snittat, ser ut som märken från dyna på utsidan, så gissar kantpress/kantvik?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
per_cooper skrev:
Bygg intercooler, tog en stor intercooler och kapade på mitten och byggde sedan nya gavlar.

http://3d-scanning.se/Fordrs200/187.jpg


Du snittar upp plåtarna och böjer sedan? Smart!


Tror inte han snittat, ser ut som märken från dyna på utsidan, så gissar kantpress/kantvik?


Ja precis, jag snittar inte, använder en kantvik.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Läckert och troget originalet !

När en sån där Intercooler tillverkas får dom någon form av lod i skarvarna mellan cellerna.
För att sedan bli "Ungsbakade" tro ?

Jag gjorde snarlik operation med två intercoolers som blev en, men hade struligt att TIG svetsa när man kom in i original skarvarna, då ljusbågen vart instabil och fick konstiga färger.
(Det blev dock tätt till slut)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Läckert och troget originalet !

När en sån där Intercooler tillverkas får dom någon form av lod i skarvarna mellan cellerna.
För att sedan bli "Ungsbakade" tro ?

Jag gjorde snarlik operation med två intercoolers som blev en, men hade struligt att TIG svetsa när man kom in i original skarvarna, då ljusbågen vart instabil och fick konstiga färger.
(Det blev dock tätt till slut)

Gjorde det enkelt för oss och kapade några mm utanför cellpaketet så lite av originalgavlarna blev kvar så var det enkelt att svetsa.
Dock så var denna intercooler med svetsade gavlar redan från original.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Tummen upp på dem gavlarna. Snyggt!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Så jävla kul att följa!
(när ser vi en likadan Delta S4 tråd..?)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 49, 50, 51   >>
290 besök idag (307254 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande