Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC 1998
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5115 totalt)
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Då var bilen tillbaka i Göteborgsregionen.
Kort uppstartsinformation, den såldes av Henrik 2018-06 till Stockholmsregionen.
Sen gick den via någon auktion till Eskilstuna 2018-11, där hämtade jag hem den 2019-07.

Ska ge mig på att skapa en ordentlig historik på bilen, har haft kontakt med t ex Magnus och Henrik.
Nu ska den köras för att känna på det mekaniska, sen blir det trackdays och glassrundor vid bra väder.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Köpte bilen i Juli 2019 lite på vinst och förlust för att prova på livet med Super 7.
Har tre i min närhet som kör Super 7 i olika skepnader, så jag ville prova.

Ville ha en bil som har den "gamla" utstrålningen och "modern" motor.

Sökte direkt på bilen då annonsen dök upp och fann den här tråden.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18067&postdays=0&postor . . . .
Jag kände att det var en väldokumenterad bil och att varje ägare gjort sitt för att alltid förbättra svagaste punkten.
Så det blev ett köp och den hämtades hem från Eskilstuna.

Nu tänker jag fortsätta att dokumentera bilen i den här egna tråden...

[/url]

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Har haft förmånen att träffa Hans Enzinger som byggt "min" bil under slutet av 90-talet.
Jag har varit i kontakt med alla tidigare "ägare/brukare" av bilen sedan den lämnade Göteborg och Hans garage.
Det visade sig att Hans och jag har lite gemensamma vänner utan att vi från början förstod detta, så man kan säga att bilens cirkel är sluten.

Hans var förbi på en garagefika för ett tag sedan och då fanns även en av våra gemensamma vänner Hacke på plats.

Som kort historia kring bilen kan nämnas att den INTE är en av bilarna som byggdes av Volvofolket.
Den här bilen byggde Hans då han jobbade på Alfa Rosso i Göteborg, alltså innan han började jobba på Volvo.
Hans var ju Alfa-fantast och då blev namnet på bilen Clover för klöver som Alfa's logga och 7 för Super Seven.

Vi kommer att träffas igen då vi båda även håller på och bygger motorcyklar...


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Går igenom bilen på diverse punkter, tänkte då jag köpte den att svagaste punkten alltid blivit åtgärdad.
Så jag fortsätter att jobba med bilen utifrån att göra förbättringar och justeringar.

Jobbar i mitt garage/verkstad där jag i huvudsak håller på med motorcyklar.
Men en Super Seven är ju det närmaste man kommer motorcykel på fyra hjul.


Börjar med att gå igenom framvagnen och byta en del uniballs och göra rent resten samt att smörja allt.
En del tveksamma lösningar på distanser, hylsor och brickor till förbannelse.
Jag svarvar nya prylar och får det anpassat med rätt toleranser och avslutar med att köra det i mina kembad för elförzinkning och kromatering.




_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Bakvagnen får en liknande uppdatering.
Riktar, smörjer och polerar upp fyrlänksstagen och monterar tillbaka.
Städar bort och ersätter med svarvade distanser och längdjusterade bultar.
Add lightness är ledordet för min Super Seven, här rök 340 gram...



_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
September 2019 tog sig bilen igenom en T12BF besiktning hos Fordonsprovarna i Kungälv.
Numera besiktningsbefriad för all framtid, känns riktigt gott.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Förbättringarna på bilen fortsätter med pedaler och pedalställ.
Egen tillverkning och ytbehandling i garaget/verkstaden.
Målet är alltid att det ska bli bättre och lättare.

Add Lightness är vad som gäller så långt det är möjligt.
Det nya väger komplett ca. 100 gram mindre än det gamla.

Gamla pedalerna var korta och inte speciellt bekväma.


Större tryckplattor och något längre pedaler.


Trångt att montera, men med lite tålamod så ramlar det på plats.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Minimal bränsletank funkade bra då bilen byggdes för bana, men funkar dåligt för glassrundor.
Tanken rymde 18L, gick att nyttja max 14L innan soppatorsk.



Gjorde en mockup och mätte in allt innan jag satte igång med tillverkning.
Valde att gå från externa pumpar till en in-tank-lösning med en Walbro GSS341.
Returen leds in i röret som pumpen är monterad på och ner i swirl-koppens botten.



Tankfästena monterades i elfakonsolerna som äntligen fick en funktion utöver att vara lätta.



Svetsningen av tanken har jag fått hjälp av Marcus med då det är byggt i 0,7mm rostfritt.
Vi byggde en fixtur för att det inte skulle slå sig så överjävligt som det oftast gör.
Tanken är byggd med swirl-kopp och två skvalpskott för att säkra flödet.



Monterat och klart i bilen, egen tankarmatur med Walbro GSS341, Biltema nivågivare, Wiberger andningsnippel och ventilerat tanklock Harley Davidson.
Tankvolym är ca. 33L och totalt har vikten på bilen fulltankad ökat max 5kg då mkt har plockats bort och gjorts med lite mer omtanke kring vikten.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Valde bort andningsventilen, byggde om till luftningsslang som släpper luft in/ut med garanti.
Kommer bygga ett golv över tanken för bagage vid behov, så det blir mer servicevänligt.



Swirlkoppens placering och konstruktion hoppas jag klarar 12 varv i en rondell...


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Bilen lirar ok, nybyggda tanken är tät och räckvidden en bit över 30 mil.
En icke vetenskaplig hjulinställning är utförd, bra mycket bättre än tidigare.
Men det finns att jobba på för att få det 100% med körkänsla och feedback.

Bjuder på några nytagna foton...




_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Då var det dags att göra något åt avgassystemet, samt få lite mer ljud ur röret.
Började med att kapa bort anslutningen, på med en ny för att möta nya ljuddämparen.
Turbon dödar mycket ljud och då kan jag köra med en kort ljuddämpare från KL Racing i rostfritt.
Byggde även det nya med 2", känns som det matchar motorn bra då det funkat fint förut.

Efter en go kväll i garaget ihop med Marcus så hade vi fått ihop det och byggt en ny infästning.
Nu gick vi på Chapmans devis och använde en befintlig infästningspunkt, inte addera extra prylar.
Det nedre länkstagets infästning får även bära avgasfästet, två flugor i en smäll.

Det sitter mycket bättre och hela installationen minskade 1,2kg på bilens vikt.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jowe66 skrev:

Snygg bil!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Trevlig tråd om gammal välkänd bil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Kraniel skrev:

Snygg bil!


Eller hur Daniel, jag har alla nummer av Automobil där du skrev om bilen.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Ett av vinterns projekt är att byta intercooler för att få bättre dragningar för flödet.
Tar gärna emot tips på intercoolers med bakåtanslutningar i ovankant för kortare/rakare flöde.


Tänker mig att flytta fram luftfiltret då det nu tar luft där det är mycket värme.


Hela paketet väger in på 6,0kg så det finns potential att lätta samtidigt.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag gick ett extra varv runt din bil när vi hade kul-turen med fika hos Niklas.
Riktigt snygg 7:a thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag gick ett extra varv runt din bil när vi hade kul-turen med fika hos Niklas.
Riktigt snygg 7:a thumbs up


Tack Janne, den har sin patina och ska se använd ut.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Man måste ju ha något att göra, så jag jobbar på lite av varje under nosen och huven.
Ska mäta upp bump-steer och när jag ändå rivit ut för att komma åt styrväxeln så kan jag göra ännu mer...

# Ny intercooler med bättre flöde
# Kylare och fläkt får en översyn
# Eldragning rensas och görs snyggare
# Oljeslangar dras om för bättre servicevänlighet
# Flytta oljefiltret för bättre servicevänlighet




_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
Inspirationen tryter lite, men nu är det 2021 och nya krafttag i garaget.
Då mycket är demonterat passar jag på att städa upp bland slangar och kablage.

[/img]

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Häftig thumbs up

Men måste fråga, är det fyra vänsterdäck på bilen?

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90


Trådstartare
conman skrev:
Häftig thumbs up

Men måste fråga, är det fyra vänsterdäck på bilen?


Nej, men däcken verkar inte finnas i vänster/höger version.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC 1998
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5115 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande