Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC 1998 | 1, 2 >> 14 besök senaste veckan (5156 totalt) |
Då var bilen tillbaka i Göteborgsregionen.
Kort uppstartsinformation, den såldes av Henrik 2018-06 till Stockholmsregionen. Sen gick den via någon auktion till Eskilstuna 2018-11, där hämtade jag hem den 2019-07. Ska ge mig på att skapa en ordentlig historik på bilen, har haft kontakt med t ex Magnus och Henrik. Nu ska den köras för att känna på det mekaniska, sen blir det trackdays och glassrundor vid bra väder. _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Köpte bilen i Juli 2019 lite på vinst och förlust för att prova på livet med Super 7.
Har tre i min närhet som kör Super 7 i olika skepnader, så jag ville prova. Ville ha en bil som har den "gamla" utstrålningen och "modern" motor. Sökte direkt på bilen då annonsen dök upp och fann den här tråden. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag kände att det var en väldokumenterad bil och att varje ägare gjort sitt för att alltid förbättra svagaste punkten. Så det blev ett köp och den hämtades hem från Eskilstuna. Nu tänker jag fortsätta att dokumentera bilen i den här egna tråden... [/url] _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Har haft förmånen att träffa Hans Enzinger som byggt "min" bil under slutet av 90-talet.
Jag har varit i kontakt med alla tidigare "ägare/brukare" av bilen sedan den lämnade Göteborg och Hans garage. Det visade sig att Hans och jag har lite gemensamma vänner utan att vi från början förstod detta, så man kan säga att bilens cirkel är sluten. Hans var förbi på en garagefika för ett tag sedan och då fanns även en av våra gemensamma vänner Hacke på plats. Som kort historia kring bilen kan nämnas att den INTE är en av bilarna som byggdes av Volvofolket. Den här bilen byggde Hans då han jobbade på Alfa Rosso i Göteborg, alltså innan han började jobba på Volvo. Hans var ju Alfa-fantast och då blev namnet på bilen Clover för klöver som Alfa's logga och 7 för Super Seven. Vi kommer att träffas igen då vi båda även håller på och bygger motorcyklar... _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Går igenom bilen på diverse punkter, tänkte då jag köpte den att svagaste punkten alltid blivit åtgärdad.
Så jag fortsätter att jobba med bilen utifrån att göra förbättringar och justeringar. Jobbar i mitt garage/verkstad där jag i huvudsak håller på med motorcyklar. Men en Super Seven är ju det närmaste man kommer motorcykel på fyra hjul. Börjar med att gå igenom framvagnen och byta en del uniballs och göra rent resten samt att smörja allt. En del tveksamma lösningar på distanser, hylsor och brickor till förbannelse. Jag svarvar nya prylar och får det anpassat med rätt toleranser och avslutar med att köra det i mina kembad för elförzinkning och kromatering. _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Bakvagnen får en liknande uppdatering.
Riktar, smörjer och polerar upp fyrlänksstagen och monterar tillbaka. Städar bort och ersätter med svarvade distanser och längdjusterade bultar. Add lightness är ledordet för min Super Seven, här rök 340 gram... _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Förbättringarna på bilen fortsätter med pedaler och pedalställ.
Egen tillverkning och ytbehandling i garaget/verkstaden. Målet är alltid att det ska bli bättre och lättare. Add Lightness är vad som gäller så långt det är möjligt. Det nya väger komplett ca. 100 gram mindre än det gamla. Gamla pedalerna var korta och inte speciellt bekväma. Större tryckplattor och något längre pedaler. Trångt att montera, men med lite tålamod så ramlar det på plats. _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Minimal bränsletank funkade bra då bilen byggdes för bana, men funkar dåligt för glassrundor.
Tanken rymde 18L, gick att nyttja max 14L innan soppatorsk. Gjorde en mockup och mätte in allt innan jag satte igång med tillverkning. Valde att gå från externa pumpar till en in-tank-lösning med en Walbro GSS341. Returen leds in i röret som pumpen är monterad på och ner i swirl-koppens botten. Tankfästena monterades i elfakonsolerna som äntligen fick en funktion utöver att vara lätta. Svetsningen av tanken har jag fått hjälp av Marcus med då det är byggt i 0,7mm rostfritt. Vi byggde en fixtur för att det inte skulle slå sig så överjävligt som det oftast gör. Tanken är byggd med swirl-kopp och två skvalpskott för att säkra flödet. Monterat och klart i bilen, egen tankarmatur med Walbro GSS341, Biltema nivågivare, Wiberger andningsnippel och ventilerat tanklock Harley Davidson. Tankvolym är ca. 33L och totalt har vikten på bilen fulltankad ökat max 5kg då mkt har plockats bort och gjorts med lite mer omtanke kring vikten. _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Valde bort andningsventilen, byggde om till luftningsslang som släpper luft in/ut med garanti.
Kommer bygga ett golv över tanken för bagage vid behov, så det blir mer servicevänligt. Swirlkoppens placering och konstruktion hoppas jag klarar 12 varv i en rondell... _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Bilen lirar ok, nybyggda tanken är tät och räckvidden en bit över 30 mil.
En icke vetenskaplig hjulinställning är utförd, bra mycket bättre än tidigare. Men det finns att jobba på för att få det 100% med körkänsla och feedback. Bjuder på några nytagna foton... _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Då var det dags att göra något åt avgassystemet, samt få lite mer ljud ur röret.
Började med att kapa bort anslutningen, på med en ny för att möta nya ljuddämparen. Turbon dödar mycket ljud och då kan jag köra med en kort ljuddämpare från KL Racing i rostfritt. Byggde även det nya med 2", känns som det matchar motorn bra då det funkat fint förut. Efter en go kväll i garaget ihop med Marcus så hade vi fått ihop det och byggt en ny infästning. Nu gick vi på Chapmans devis och använde en befintlig infästningspunkt, inte addera extra prylar. Det nedre länkstagets infästning får även bära avgasfästet, två flugor i en smäll. Det sitter mycket bättre och hela installationen minskade 1,2kg på bilens vikt. _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
|
Ett av vinterns projekt är att byta intercooler för att få bättre dragningar för flödet.
Tar gärna emot tips på intercoolers med bakåtanslutningar i ovankant för kortare/rakare flöde. Tänker mig att flytta fram luftfiltret då det nu tar luft där det är mycket värme. Hela paketet väger in på 6,0kg så det finns potential att lätta samtidigt. _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Man måste ju ha något att göra, så jag jobbar på lite av varje under nosen och huven.
Ska mäta upp bump-steer och när jag ändå rivit ut för att komma åt styrväxeln så kan jag göra ännu mer... # Ny intercooler med bättre flöde # Kylare och fläkt får en översyn # Eldragning rensas och görs snyggare # Oljeslangar dras om för bättre servicevänlighet # Flytta oljefiltret för bättre servicevänlighet _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
Inspirationen tryter lite, men nu är det 2021 och nya krafttag i garaget.
Då mycket är demonterat passar jag på att städa upp bland slangar och kablage. [/img] _________________ Johan Weinö SSR - Super Seven Replica |
|
Våra race- och banåkarbilar Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC 1998 | 1, 2 >> 14 besök senaste veckan (5156 totalt) |