Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (1317 totalt)
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej!

Nu har planerna kommit så långt med min nya trimmade sugis till Lupo GTIn att tankarna går mot att mappa med E85!

En 1.6l "original" sugmotor dvs AVY motorn som sitter i Lupo och Polo GTI från sekelskiftet.
Portad topp, Catkams kamaxlar modell värre, Wiseco kolvar med 12.2 i komp kontra 11.5 från fabrik.
Riktigt grenrör och insug som är mer ändamålsenligt.


Allt detta kombinerat med ett MaxxECU race och nu har tankarna kommit till spridare och E85.
Tanken är att köra Etanolsensor för en mer dynamisk mappövergång mellan 98 okt och E85 de tillfällen man inte vill eller kan köra E85. Så bilen kommer alltså att mappas för både E85 och 98 oktan.

Jag har efter åtskilliga timmars googlande kommit fram till att denna spridaren borde passa mina ändamål väl.
Bosch 0 280 156 023
https://www.bildelaronline24.se/bosch/1150382

Denna spridare har suttit på etanol Saabar och ska därav klara etanol väl.
Den passar även bra in i min flödeskalkyl med 347cc vid 3 bar.
Där jag räknat fram att jag behöver ca 320cc för att köra E85 vid 180hk och 90% verkningsgrad.
OEM spridare ska ligga på 225cc vilket är en Magneti Marelli Pico spridare.
https://www.bildelaronline24.se/magneti-marelli/7485699

Grävde även fram denna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=842587&sid=f70de86fa68d19c041746a5f12fcfa6a
gamla tråden och har även bollat med Millbro ang twin nozzle som jag är osäker på att min OEM spridare i Lupo motorn har. Men då kommit fram att den "bruna" Bosch spridaren bör passa min maskin väl.
Tanken är då att med de hårdvaru uppgraderingar motorn har fått kompletterat av E85 och inställningsmöjligheterna med MaxxECU kunna hitta lite extra effekt med E85 kontra 98oktan.
Målsättning 10-15hk extra.


Åsiker? synpunkter? Tips? Allt ni kan tänkas komma på, HIT ME!
Borde jag satsa på dessa spridare? Eller vad tror ni?
Bilen går till 95% på banan och oftast på trailer till och från för att förtydliga användningsområdet, men är gatreggad med bur och modifieringar och ses ibland ute på vägarna.
Min banåkarbil tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115452

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Kul med en lupo!
Hade köpt större spridare än tänkt.
Flödes matchade siemens 630cc tex

_________________
Henrik Dahl
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Håller med, köp större spridare, finns ingen anledning att köpa några som kommer gå på gränsen av effekten du hade tänkt, utan mycket bättre att köpa för stora för det fungerar lika bra på ett MaxxEcu.
Enda anledningen att köra små spridare är om du skulle köra med original databox och luftmassemätare, men om du nu byter till MaxxEcu så kan du köra på 1000cc om du skulle vilja det och ändå utan några problem.

Sen köp inte på ebay eller från där du länkade.
Utan köp flödes matchade och där du får med papper på detta....
tex: https://www.finjector.com/eng/

Men sen eftersom du ändå kör enbart bana med bilen så ska du nog överväga att köpa riktig race soppa på fat istället för mack soppa och då kan du välja något annat bättre lämpat för sugmotor än E85

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Jag skulle vara lite försiktig med att köpa för stora spridare, jag har satt RX8 spridare som flödar 450 cc på min 4age 1600 cc. Jag har lite problem med att de inte kan öppna tillräckligt kort tid för att den inte ska gå för fett på tomgång. Kan inte justera ner bränslet tillräckligt. Kör E85 jag med.

Jag tycker du ska köra på dem du tänkt, det finns 1000 andra åsikter alltid om man börjar fråga.

Jag hade köpt begagnade originalspridare från nån bil, tex saab om de passar och sen gjort enkelt flödestest på dem. Eftermarknadsspridare verkar det oftare vara strul med verkar det som. OEM spridare flödar ofta det de ska även om de gått många 1000 mil.

Kan tillägga att jag kör megasquirt och det är möjligt att maxecu klarar stora spridare bättre men varför betala för spridare som klarar 500 hk om du ska ha 180 och klarar dig med originalspridare till saab som kostar några hundra för 4 styck?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Att dom inte klarar öppna tillräckligt kort tid skulle jag säga beror på spridaren och inte storleken på den.

Gamla spridare som användes förr i tiden hade problem om man körde med för stora spridare.
Nu finns det 1000-2000cc spridare som fungerar bra även tomgång.

Självklart ska man inte betala för mycket och det var detta jag var inne på men inte skrev, alltså stirra dig inte blind på storleken utan köp billigaste men bästa du hittar sen om det är 350cc eller 500cc spelar ingen roll med ett MaxxEcu, men köp moderna spridare.
Visst du kan köpa begagnade eller på autodoc och sedan lämna in dom för flödes mätning, men då kostar ju det 100-200kr/st extra, sen om någon är dålig så måste du köpa en till..
Så billigast och framförallt säkrast blir att köpa 4st flödes matchade med intyg på detta.
Finns många billiga och dåliga kopior på nätet, så därför varnar jag för detta, för ett motor ras på nybyggd race motor blir jävligt dyrt bara för att du skulle spara några hundra lappar på billiga spridare.

Sen om det ska körs på E85 så måste det vara spridare som är gjorda för detta, och är det begagnade så kan dom vara dåliga om dom körts med på E85..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Går inte ens jämför megasquirt mot ett maxecu.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Lupo1.8t skrev:
Går inte ens jämför megasquirt mot ett maxecu.


Jo det är klart det gör bägge är eftermarknads styrsystem för motorer

_________________
Karl Vestgöte
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Har funderat på att göra en separat varnings inlägg om spridare, men kan kort nämna detta.
Jag köpte själv stora Bosch EV14 spridare av en svensk web butik och dessa skulle vara "flödesmatchade av leverantören" men jag fick inget papper på detta.
För säkerhets skull lämnade jag in dom till firma för att mäta upp dom för 1000kr, och vi blev chockade över resultatet för det skilde upp till 11% i flöde på dom 8 spridarna jag köpt, hade jag bara monterat och kört så hade jag spikat sönder motorn!

Pratade med Bosch i Tyskland och fick veta detta:

A normal tolerance is less as 5 % but this high flow injectors are without an orifice plate so it is possible to have 15 %.

Så även dessa små original spridare som tråden handlar om så kan det skilja upp till 5% mellan dom!

Finjector köper in 100-tal av varje modell och flödes matchar dom sedan själva, jag köpte nya nu därifrån och fick dom inom 0% differens.

Jag har mailat 10 tal olika svenska web shopar och en del ger med papper, några gör det bara om du frågar efter det, andra vill ha 150-200kr extra per spridare för detta och några kan ej ge något papper alls på dom.
Dom som kunde ordna matchade nämnde att dom då blir inom 0-2% diff.

Så stirra er inte blinda på lägst pris utan fråga om ni får med papper på flödes matchning och hur bra matchade dom är?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



RallyQuattro skrev:
Har funderat på att göra en separat varnings inlägg om spridare, men kan kort nämna detta.
Jag köpte själv stora Bosch EV14 spridare av en svensk web butik och dessa skulle vara "flödesmatchade av leverantören" men jag fick inget papper på detta.
För säkerhets skull lämnade jag in dom till firma för att mäta upp dom för 1000kr, och vi blev chockade över resultatet för det skilde upp till 11% i flöde på dom 8 spridarna jag köpt, hade jag bara monterat och kört så hade jag spikat sönder motorn!

Pratade med Bosch i Tyskland och fick veta detta:

A normal tolerance is less as 5 % but this high flow injectors are without an orifice plate so it is possible to have 15 %.

Så även dessa små original spridare som tråden handlar om så kan det skilja upp till 5% mellan dom!

Finjector köper in 100-tal av varje modell och flödes matchar dom sedan själva, jag köpte nya nu därifrån och fick dom inom 0% differens.

Jag har mailat 10 tal olika svenska web shopar och en del ger med papper, några gör det bara om du frågar efter det, andra vill ha 150-200kr extra per spridare för detta och några kan ej ge något papper alls på dom.
Dom som kunde ordna matchade nämnde att dom då blir inom 0-2% diff.

Så stirra er inte blinda på lägst pris utan fråga om ni får med papper på flödes matchning och hur bra matchade dom är?


Bra inlägg, jag köpte ju mina RX8 spridare begagnat för 650 spänn för 4 styck på ebay. Eftersom de var så billiga ville jag naturligtvis kolla dem. Garagegrannen har en gammal halvt hemmagjord flödesbänk för spridare som jag använde och jag mätte upp 3 % diff mellan största minsta. Ok för mina ändåmål.
Men visst antingen köper man dyrare med flödespapper och vet då att de är ok, eller så kollar man själv. Allt beroende på intresse och plånbok.
Jag bygger inga motorer som tävlar på hög nivå och måste få ut de sista 10 %, jag bygger hemmatrimmade grejer billigt för det är kul så jag köper inga spridare för 1000-tals kr för då har jag inte råd med en kamaxel

_________________
Karl Vestgöte
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Karl V skrev:
Bra inlägg, jag köpte ju mina RX8 spridare begagnat för 650 spänn för 4 styck på ebay. Eftersom de var så billiga ville jag naturligtvis kolla dem. Garagegrannen har en gammal halvt hemmagjord flödesbänk för spridare som jag använde och jag mätte upp 3 % diff mellan största minsta. Ok för mina ändåmål.
Men visst antingen köper man dyrare med flödespapper och vet då att de är ok, eller så kollar man själv. Allt beroende på intresse och plånbok.
Jag bygger inga motorer som tävlar på hög nivå och måste få ut de sista 10 %, jag bygger hemmatrimmade grejer billigt för det är kul så jag köper inga spridare för 1000-tals kr för då har jag inte råd med en kamaxel

Fast trådskaparen ska ju kosta på sin sugmotor en hel del och försöka plocka ur mycket effekt i din lilla 1.6L motorn, så då köper man inte begagnat eller billigt skräp för det kan bli väldigt dyrt när motorn rasar för att man varit dum snål på fel ställen.

Ser ofta personer som kan lägga stora pengar på förbruknings delar som däck och bromsar och detta köper dom nytt varje år och den summan per år är högre än vad dom betalade för tex. eftermarknads databoxen? alltså hjärnan i bilen som är det viktigaste den ska man snåla på? samma sak varför snåla på spridare som är livsviktigt för att motorn ska fungera bra och hålla..
Och köper du tillräckligt stora spridare så behöver du inte byta ut dom den dagen du vill trimma ännu mera.

Mina spridare kostade över 12.000kr = dyrt, men sköter jag om dom så kommer dom hålla länge och dom kommer räcka till väldigt höga effekter.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kör efter din budget, men , har du inte råd att köpa bra spridare , men råd att smälta en kolv, eller lämna bilen på mappning å köra hem halvklar för att spridarna bråkade? Låter Lite drygt kanske, mem tyvär sant.

Martin har helt rätt . Köp inte billiga spridare, det lönar sig aldrig. I dagsläget får man bra grejor mycket billigare än förr.

Kolla bjp-race som exempel. Nya modernaste spridaren, med flödespapper, garanterade orginal bosch. Hemma hos sig på 2 dagar.
(De kommer defenetivt inte vara ett problem att styra med max ecu)

Istället för att överväga troligt kinesiska kopior på en äldre modell, med värdelösa leveranstider och helt utan garantier??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Jag köper varför han inte ska köpa billiga kinesiska kopior för det är precis det jag tycker med.

Det jag inte förstår är varför det inte fungerar med bättre begagnade originalspridare som kan gå 30k mil i en saab eller volvo turbo?
Jag resonerar så här: biltillverkarna har höga krav på bränsleförbrukning och utsläpp vilket gör att de också behöver bra spridare. En stor tillverkare som bosch har bra koll på sin produktionsprocess då de gör fruktansvärt många spridare varje år och konsekvensen av ett fel i produktionen så spridarna inte fungerar som de ska blir fruktansvärt dyrt för dem.
Jag litar heller på bosch spridare än eftermarknad oavsett vilket eftermarknadsmärke det är. Sen behöver de ju kollas i en spridarbänk oavsett om man vill vara 100% säker.

Gällande storlek så förstår jag inte varför inte spridare som räcker till 250 hk med E85 i en bil inte ska räcka till 1,6 motor med 180 hk. Finns ingen anledning att ha spridare som räcker till 400 hk om inte målet är att hänga på en turbo på sikt?

Men som sagt det finns hur många åsikter som helst och många är välgrundade, jag är bara inte säker på att man får mer säkerhet på att betala mycket mer per spridare SÅ LÄNGE MAN KÖPER KÄNT MÄRKE TYP BOSCH. Man måste kolla så spridarna är ok oavsett för att vara säker.

Edit: Såg Knotans länk och de såg väl bra ut och var ok pris om man vill ha nya spridare.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Spridare är väl dumt att snåla på.
Bygger mig en E85 turbomotor nu, jag köpte Bosch Motorsport spridare relativt billigt från Trodeo. Vet inte om de var kopior men de kom i fina Bosch askar.

Jag tycker man kan ha två filosofier, billig motor, billiga komponenter som man inte stressar till max, enkelt att hitta utbytesmotor. Eller en motor med bara bra komponenter. För så fort man snålar på en punkt så löper man risken att förstöra dyra delar...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 38


Trådstartare
Mycket bra diskussioner och åsikter, uppskattas!

Jag vill förtydliga några saker, pris är inte den avgörande faktorn för mig.
Anledningen till Autodoc länkarma var mer av enkelhet att dom har ett väldigt stort sortiment och jag har handlar mycket märkesprodukter via dem och ALDRIG fått en kinakopia.

Där känns det mer riskabelt med webshoppar som inte är tydliga med om spridaren är av Bosch typ eller faktiskt Bosch original.

Det som är viktigt för mig är en så pass bra spridare som möjligt sett till effektuttag och då menar jag inte så stor spridare som möjligt utan snarare atomisering(oklart om jag använder rätt uttryck nu men bränsle och syreblandningen).
Jag jagar sugmotorhästar och har hittils lagt väldigt väldigt mycket tid och pengar på maskinen så handlar inte om att snåla med spridarna.

Då känns det lite som att jag just nu väger mellan nämnda spridare från BJP Race
550cc Bosch
https://bjprace.se/bransle-system/spridare/spridare-universal-500cc-99 . . . .

Eller
Bosch gröna
https://bjprace.se/bransle-system/spridare/spridare-universal-0cc-490c . . . .

Lutar åt förstnämnda, vill ju som sagt ha modernast och mest lämpad spridare för bäst gång och maximalt effektuttag.
Jag kommer troligen behöva lösa en spacerlösning för min OEM fuelrail då det idag sitter korta pico spridare, det borde vara ett mindre problem då det finns gott om plats.
Men det talar för de kortare 550cc spridarna.

Är jag på rätt spår? Något jag glömt att tänka på?

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Sen kan jag filosofera över hur mycket nån procent i skillnad per spridare egentligen spelar för roll?
Fördelningen av luft i insugsröret ska då vara mer exakt, cylindrarna går ofta olika varmt beroende på kylsystemets utformning. Den som mappar ska ställa in det så exakt på gränsen att några % extra skillnad på spridaren blir för mycket.

Samtidigt körs det vassa motorer med förgasare där det pga avstämning på avgas och insug kanske är omöjligt att få till bränsleblandningen på vissa varvtal.


Men som sagt det är upp till var och en och välja vilka vilken religion man tillber, dyr motor gör ju att det är väldigt vettigt att ha koll på bland annat spridare. Hur man gör för att få koll är upp till individen, antingen mäter man upp och vet eller så köper man sig ur problemet.

Vill vi krångla till det mer eller mindre, kan vi väl sätta en avgastempmätare för varje cylinder så syns det om någon börjar snåla ut eller gå fett. Finns säkert ingångar för det i maxxecu.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Karl V skrev:
Jag köper varför han inte ska köpa billiga kinesiska kopior för det är precis det jag tycker med.

Det jag inte förstår är varför det inte fungerar med bättre begagnade originalspridare som kan gå 30k mil i en saab eller volvo turbo?

Gällande storlek så förstår jag inte varför inte spridare som räcker till 250 hk med E85 i en bil inte ska räcka till 1,6 motor med 180 hk. Finns ingen anledning att ha spridare som räcker till 400 hk om inte målet är att hänga på en turbo på sikt?

Han skrev ju detta:
Den passar även bra in i min flödeskalkyl med 347cc vid 3 bar.
Där jag räknat fram att jag behöver ca 320cc för att köra E85 vid 180hk och 90% verkningsgrad.

Att köra på spridare som ligger på närmare 90% öppningstid på den effekten man ska ha låter i mina öron som för små.. tänk om det behöves mer bränsle än vad som beräknats, ja då plötsligt räcker dom inte till

Sen att köpa gammalt begagnat låter inte klokt? okej om det är en folkrace bil, men ett påkostat bygge så är det galet.. har du tur fungerar dom några år till men kan lika gärna lägga av när som helst, även original spridare blir slitna och smutsiga.
sen som du själv märkte så gick din bil dåligt med större spridare och det var ju för att det är gammal teknik i dom, hade du köpt moderna Bosch spridare så hade det fungerat även på tomgången.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Danne_gg skrev:
Mycket bra diskussioner och åsikter, uppskattas!

Jag vill förtydliga några saker, pris är inte den avgörande faktorn för mig.
Anledningen till Autodoc länkarma var mer av enkelhet att dom har ett väldigt stort sortiment och jag har handlar mycket märkesprodukter via dem och ALDRIG fått en kinakopia.

Där känns det mer riskabelt med webshoppar som inte är tydliga med om spridaren är av Bosch typ eller faktiskt Bosch original.

Det som är viktigt för mig är en så pass bra spridare som möjligt sett till effektuttag och då menar jag inte så stor spridare som möjligt utan snarare atomisering(oklart om jag använder rätt uttryck nu men bränsle och syreblandningen).
Jag jagar sugmotorhästar och har hittils lagt väldigt väldigt mycket tid och pengar på maskinen så handlar inte om att snåla med spridarna.

Då känns det lite som att jag just nu väger mellan nämnda spridare från BJP Race
550cc Bosch
https://bjprace.se/bransle-system/spridare/spridare-universal-500cc-99 . . . .

Eller
Bosch gröna
https://bjprace.se/bransle-system/spridare/spridare-universal-0cc-490c . . . .

Lutar åt förstnämnda, vill ju som sagt ha modernast och mest lämpad spridare för bäst gång och maximalt effektuttag.
Jag kommer troligen behöva lösa en spacerlösning för min OEM fuelrail då det idag sitter korta pico spridare, det borde vara ett mindre problem då det finns gott om plats.
Men det talar för de kortare 550cc spridarna.

Är jag på rätt spår? Något jag glömt att tänka på?


Finns tråd här på Rejsa om autodoc, många som får annat märke än vad dom beställt och många som blivit missnöjda med dom på senaste tiden och jag har slutat handla där, men problemet kvarstår att även fast det är original så kan det skilja upp till 5% mellan dom, enda sättet att veta att det blir bra är flödes test.
BJP kunde bifoga papper om man bad om det, så fråga om det på dom du tänkt köpa innan du beställer..
Och fråga även hos andra som säljer dessa, gissar att även finjector säljer dom.

Hos finjector kan du se sprutbilden på många spridare, så bra att jämföra så du får rätt sprutbild med hur dina original är och hur det ser ut i insuget och ventilerna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Edit, jag editerade mitt inlägg för jag tyckte inte det var konstruktivt.

Min filosofi är att jag försöker ofta lösa problem på billiga sätt, helst inte dumsnåla.

Jag litar inte på att en hypad eftermarknadsleverantör leverar grejer med jämn nivå, står det dock bosch eller liknande på så har jag inga problem att köra med begagnade grejer EFTER att jag kollat att de är ok (om det är en dyr motor eller osäker källa jag fått grejerna ifrån).

Min erfarenhet från jobb och hobby säger mig att allt som är gjort i liten serie brukar vara tveksam kvalité, folk kan inte läsa ritningar eller mäta så de gör fel flera gånger innan det blir rätt.

Så vill man veta så kollar man själv att det är rätt oavsett namn på grejerna, är det då rätt spelar det ingen roll för mig om det är splitter nya grejer eller begagnat.

Men jag tror trådstartarens analys om vad han behöver och vill ha är helt rätt, lagom stora spridare som uppfyller andra krav än mängd. Finns som andra visar större spridare som uppfyller samma krav men som är lite dyrare och jag ser inte meningen med det. 347 cc/min räcker säkert mer än tillräckligt. Om TS säger att han behöver 320 cc för 90% ducty cycle är 347 cc/min 82 % duty cycle och då är det ju helt ok mariginal eller?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Karl V skrev:
Jag litar inte på att en hypad eftermarknadsleverantör leverar grejer med jämn nivå, står det dock bosch eller liknande på så har jag inga problem att köra med begagnade grejer EFTER att jag kollat att de är ok (om det är en dyr motor eller osäker källa jag fått grejerna ifrån).

Min erfarenhet från jobb och hobby säger mig att allt som är gjort i liten serie brukar vara tveksam kvalité, folk kan inte läsa ritningar eller mäta så de gör fel flera gånger innan det blir rätt.

Så vill man veta så kollar man själv att det är rätt oavsett namn på grejerna, är det då rätt spelar det ingen roll för mig om det är splitter nya grejer eller begagnat.

Men jag tror trådstartarens analys om vad han behöver och vill ha är helt rätt, lagom stora spridare som uppfyller andra krav än mängd. Finns som andra visar större spridare som uppfyller samma krav men som är lite dyrare och jag ser inte meningen med det. 347 cc/min räcker säkert mer än tillräckligt. Om TS säger att han behöver 320 cc för 90% ducty cycle är 347 cc/min 82 % duty cycle och då är det ju helt ok mariginal eller?


Fast jag har inte sagt något om att köra på något udda märke, utan jag har tänkt på Bosch hela tiden, dock på nya modeller och inte gamla som användes på Saab tiden.

Och just spridare blir ju gamla och fungerar sämre med tiden, så där tycker jag det är dumt att snåla in med begagnat, men visst om man hittar några med få mil och kan kontrollmäta dom ordentligt, så kanske..

Jag kollar nu på spridar räkne program och 4cyl 180hk med E85 utan turbo så kan du kanske klara dig på under 300cc men räknar man på 0,65 i BSFC och 80% duty så behöver du ca 385cc vid 3bar.
Så då skulle jag inte köpa något mindre än 400cc
Men om trådskaparen lyckas plocka ut 200hk nu eller senare, ja då finns risken att även 400cc blir på gränsen till för små.

Och jag själv har råkat ut för att spridare har fått körts på max öppningstid trots att dom enligt beräkningsprogram borde klara mycket mer hk än vad jag har? så man ska inte lite blint på dessa spridar räkne program, utan ta till extra..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ganska vanligt att spridare som hängt med 10-20-30 år, stått still tidvis, osv. Diffar tex uppåt 30-50%
Så av den anledningen känns det inte vettigt att KÖPA begagnade spridare, har man ligger i hyllan och kan testa flöda och eventuellt serva dem, så visst.

Sen vet jag inte vad som är värst, att de diffar 5-10% (som man inte märker) eller att en spridare kärvar när den är kall och bilen studsar på 3 burk vid kallstart, det senare märker man ju, det första så smälter eventuellt en kolv senare.


Om det är äkta bosch man får från audtodoc osv vet jag inte , det är möjligt, men de ggr jag beställt därifrån har det vart en del krångel, att BJP är 100% seriös, vet jag med säkerhet efteraom jag känner och har känt honom personligen många år.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ajust det är nog inte så jäkla noga med flödet exakt på procenten på en sådan här motor, men ojämna/slabbiga spridare kostar mer tid vid mappning, så bra spridare betalar sig ganska snabbt ( sett till vad eventuell ökad kostnad blir med mindre bra spridare)

Olika spridare har olika spridarbild, som TS själv och även martin är inne på, det kanske är värt att kolla upp närmare, vilken det är orginal och vad som lämpar sig med det insug du eventuellt bytt till (OT så finns tom vissa speciella spridare med vinklad spridarbild)
Ska man ändå bygga dit nya spridare så är det iallafall smart att använda bosch std utvändiga mått, (om man vill byta igen senare)

De bosch "nya" högohms-varianten är väldigt snabba och bra "dimmning" på, speciellt vid de relativt låga flöde du behöver. Jag tror även de gröna är bra för sin ålder.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (1317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande