Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Citroën C1 Racing
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (3622 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



J.Schuman skrev:
Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Känns som en modern variant av Mini när man skiter i att bromsa och bara svänger när kurvan kommer.
De svänger (ok, vrider på ratten då) ett par sekunder innan kurvan kommer

Det känns ju befriande uppstyrt så de får leva med stora hopp mellan växlar. Gäller bara att hålla tempot uppe, lite som att köra Miata på Falkenberg, bromsen är din fiende (och murarna naturligtvis )


Vad det gäller växlar så finns det två olika lådor, en som är tät och fin mellan stegen och en "Eco" låda som har något knas med utväxlingen på tvåan. Det är riktigt tydligt när man tittar på aquilorna med samma motor och låda.

http://www.c1oc.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=1416&start=10
Framförallt trean verkar vara längre (och tvåan en aning kortare) på senare modeller, maj 2011 och framåt nämndes någonstans.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Part 6


_________________
Janne Ström
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Nu vill jag ju bara se teknikernas miner när den bilen ska besiktigas

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



J.Schuman skrev:
Nu vill jag ju bara se teknikernas miner när den bilen ska besiktigas
Avgasklämmorna runt buren accepteras inte i Sverige iaf, men hade de gjort samma som de andra så hade det gått att diskutera.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Niklas Falk skrev:
J.Schuman skrev:
Nu vill jag ju bara se teknikernas miner när den bilen ska besiktigas
Avgasklämmorna runt buren accepteras inte i Sverige iaf, men hade de gjort samma som de andra så hade det gått att diskutera.


Vad skulle skillnaden vara?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



safe skrev:
Niklas Falk skrev:
J.Schuman skrev:
Nu vill jag ju bara se teknikernas miner när den bilen ska besiktigas
Avgasklämmorna runt buren accepteras inte i Sverige iaf, men hade de gjort samma som de andra så hade det gått att diskutera.


Vad skulle skillnaden vara?
Mer utbredd klämlast och avrundad kant på klämman ger mindre tydlig brottanvisning (det är den motivering som mer än en tekniker gett runt kamerafästen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Niklas Falk skrev:
J.Schuman skrev:
Nu vill jag ju bara se teknikernas miner när den bilen ska besiktigas
Avgasklämmorna runt buren accepteras inte i Sverige iaf, men hade de gjort samma som de andra så hade det gått att diskutera.


Vad skulle skillnaden vara?
Mer utbredd klämlast och avrundad kant på klämman ger mindre tydlig brottanvisning (det är den motivering som mer än en tekniker gett runt kamerafästen).


Ah, låter vettigt, kanske något långsökt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Part 7


_________________
Janne Ström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Intressant taktik för SC i samband med Pit-Open.

När SC håller en hastighet bara lite över din race pace så är det ju bara att stå på (förutom där det jobbas)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066




_________________
Janne Ström
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Adrenalinpåslaget var påtagligt av att följa med i jakten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Niklas Falk skrev:
Adrenalinpåslaget var påtagligt av att följa med i jakten.


Den stora frågan (för vissa är dock) hur kan det bli det med endast 68hk?

_________________
Janne Ström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



3DBlaster skrev:
Niklas Falk skrev:
Adrenalinpåslaget var påtagligt av att följa med i jakten.


Den stora frågan (för vissa är dock) hur kan det bli det med endast 68hk?
Lite samma som att i en hyrksrt sakta sakta plocka in på den framför och hålla ratten med lätt grepp för att inte bromsa det minsta med styrinput.

Gamla jakter med miatan på Anderstorp i blött gör att jag får angenäma flashbacks av sånt här, det är nåt speciellt med racing med låg effekt och lågt grepp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Niklas Falk skrev:
Adrenalinpåslaget var påtagligt av att följa med i jakten.


Tänkte på samma, fan vad jag sitter här och har adrenalin i kroppen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Riktigt bra filmer!

Var med som meck när Ginetta G20 cup körde på Spa för några år sen och engelsmännen har liksom en annan aggresivitet när de kör. De är liksom betydligt mer bestämda och "heta" i sin körning än vad de stackars svenskarna var. Svårt att sätta fingret på det liksom. Trevliga i depån, men väldigt tydliga på banan.

Anyway, bra filmer det här. Saknar att tävla!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Niklas Falk skrev:
Intressant taktik för SC i samband med Pit-Open.

När SC håller en hastighet bara lite över din race pace så är det ju bara att stå på (förutom där det jobbas)
Verkligen smart tänkt och perfekt utfört (i kombination med lite flyt när han kom i kapp "SC-svansen").
Det enda smolket i bägaren är väl att ingen (?) egentligen hade koll på var de låg i fältet, det är ju information som kan vara bra att ha minst sagt. Nästa steg kanske blir att komplettera med en padda som visar livetimingen (med fokus på placeringar) i bilen!?

Tittandet får ett rejält lyft eftersom de har mer än en kamera ombord. thumbs up
Tyvärr har man ju själv svårt att få igång en kamera samt att efterarbetet lär öka rätt mycket om man ska synka och klippa ihop flera kameror så här snyggt.

Men jäklar vad racesugen man blir när man kollar såna här filmer!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Känner inte till "BOM" utanför Binky-serien.
Men det är kul att se dem köra också, han verkar ju vara en ganska kompetent förare.

Alltid underhållande att se någon bra förare hamna sist och ta sig upp genom fältet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



SevenEight skrev:
Riktigt bra filmer!

Var med som meck när Ginetta G20 cup körde på Spa för några år sen och engelsmännen har liksom en annan aggresivitet när de kör. De är liksom betydligt mer bestämda och "heta" i sin körning än vad de stackars svenskarna var. Svårt att sätta fingret på det liksom. Trevliga i depån, men väldigt tydliga på banan.

Anyway, bra filmer det här. Saknar att tävla!


Kan skriva under på det. 2019 hade vi med ett gäng från UK som körde med oss i historisk racing. Det smällde vid 3 tillfällen och tävlingsledningen kommer nog inte att bjuda in dem nästa år till Spa. Supertrevliga i depån men kör makalöst tufft på banan. De tänjer verkligen på uttrycket Gentlemen racing....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



thumbs up


_________________
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Är man riktigt sugen på att satsa rejält på detta kan man ju passa på att köpa 15(!) st racefärdiga bilar inkl transportfordon och några stålställ (som rymmer tre st på höjden)...

https://racecarsdirect.com/Advert/Details/116921/citroen-c1-cupcars-15 . . . .

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Allmänt banåkaforum
Citroën C1 Racing
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (3622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande