Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ombyggt fordon eller amatörbyggt på bil utan papper?
11 besök senaste veckan (777 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har ett litet dröm projekt jag skulle vilja bygga på en gammal bmw.
Om jag köper en bil utan papper och bygger om dem efter vad som behövs för ombyggt fordon kommer den gå att regga då eller måste de byggas om så det blir amatörbyggt för att kunna regga in den igen?

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ett ombyggt fordon förutsätter att det är en bil med papper. Men beroende hur och när bilen skrotats så kan det gå att återregistrera en bil utan papper och bygga ett ombyggt fordon av den. Man behöver inte registreringsbesikta den som original först.

Så, det beror på vad det är för utgångsobjekt, vad det har för historik (och vad som går att få fram), samt också vad du vill göra med den.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ett ombyggt fordon förutsätter att det är en bil med papper. Men beroende hur och när bilen skrotats så kan det gå att återregistrera en bil utan papper och bygga ett ombyggt fordon av den. Man behöver inte registreringsbesikta den som original först.

Så, det beror på vad det är för utgångsobjekt, vad det har för historik (och vad som går att få fram), samt också vad du vill göra med den.

Gustaf


Vem pratar man med om att återregistrera en bil, så man vet vilken info man ska kolla upp om man hittat ett objekt som saknar papper men vill veta om det är lönt att köpa det så det faktiskt går att få ut den på vägen igen?

Bilen i fråga är en BMW E21 som jag göra vill få lite modernare under skalet med annan hjulupphängning och motor osv. Men inga glasklara planer där ännu.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



När man ska ta in en bil i registret igen, så gör man det genom en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, och sedan då en registreringsbesiktning.

Ursprungskontrollen är en "pappersmässig" kontroll kan man säga.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ur . . . .

Du ser där vilka papper eller underlag som brukar behövas. Motorhistoriska Riksförbundet brukar också kunna vara behjälpliga (i alla fall tills det står klart att man tänker bygga om bilen...). Som du ser är det avgörande att den inte skrotats på bilskrot juli 2007 eller senare.

Rent praktiskt sett så gör du först ursprungskontroll, sedan börjar du bygga, gör SFRO byggbesiktning när du kommit så långt, sedan SFRO slutbesiktning och efter den regbesiktning - som ombyggt fordon och "återregistrering" på samma gång.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



Om du har ett gammalt teg nr som bilen haft tidigare är det nog inga större problems att få in i registret igen.
Gjorde det för två år sedan, men jag hade ett gammalt regpapper o regnr. Det var inga problem alls

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Skruva banåkabil
Ombyggt fordon eller amatörbyggt på bil utan papper?
11 besök senaste veckan (777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande