Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85 | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (1318 totalt) |
Intressant det här. Har själv köpt "matchade" spridare till M3an, men fick inte med intyg och har inte tänkt mycket på det förrän jag kom in på den här tråden. Ska skicka iväg de o få kontrollerat, kan vara bra och veta. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Till en bil jag har så köpte jag begagnade volvospridare på skroten, liknande Bosch gröna ovan, fast bruna.
Jag skickde dessa spridare inklusive mina originalspridare från 91 till BJP för rengöring och test. Originalspridarna var ej räddningsbara, flödade extremt olika och inte alls tom. Volvospridarna funkade alla fint med små skillnader, hade några extra så jag kunde ta de 6 som var jämnast, men det var liten skillnad på dem. Fick papper på flöde innan och efter rengöring, så jag såg att volvospridarna inte påverkades av rengöringen. I efterhand kan jag tycka att jag skulle köpt nya direkt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
När kom de "nya" bosch? Finns det något artikelnummer eller annat kännetecken? Bra atomisering är ju inte fel. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Givetvis flödes testar man spridarna oavsett vad för bygge man gör. Tycket jag iallafall.
Va med om samma som ovanstående. Säljaren säger att dom är flödesmatchade men lita inte på det, mina skilde på 10%. Ringer då säljaren och bad om 8st till. Fick ihop 4st så det skilde max 2%. Men har man ett bra sprut så kan man ändra i programvaran att tex spridare nr1 flödar 10% mera. Seriösa byggaren mäter avgastempen på alla cylindrarna och justerar flödet på spridarna i sprutet sedan med att lägga till eller dra av så det blir ungefär samma avgastemp. _________________ Henrik Dahl |
||||
Det med avgastemps mätning kräver ett väldigt exakt byggt grenrör med lika rör ut och där varje givare sitter exakt likadant med samma avstånd, vinkel osv. så inte så enkelt.. kan även ändå skilja beroende på hur kanalerna är osv. Jag har 8st matchade spridare med 0% diff och 8st avgastemp med lika långt instick, men grenrör har olika längder osv. under uppvärmningsfasen på tomgång kan det skilja 100grader, medans varm så kanske det är 30 grader. Och japp jag kan ställa in spridarna för varje cylinder, men kan ju lika gärna vara mätfel på tempgivaren, så känns dumt att laborera med spridarna för att få jämnare avgastemp då det kanske inte är det som är problemet. Så spridare som skiljer mer än några procent skulle inte jag ändå montera, utan max 2% tycker jag är rimligt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Så då var det inte så viktigt med jämna spridare plötsligt Avgastempmätare är intressant det ger ju även om man har ojämn luftfördelning i insuget. Har man spridare som inte skiljer något men det skiljer 5 % på luftfördelningen har man ju inte vunnit något. Såg en amerikansk trimmare på utube som trimmade nån rak 4a med single-förgasare på ett insug, han satte plåtbläck som styrde luften i insuget och kontrollerade avgastemp för att se att cylindrarna gick jämnt. Reglementet krävde singelförgasare. Det finns många sätta att lösa problem på, ibland kan problem ta ut varandra. Den "feta" spridaren kan hamna på cylindern som går varmast eller tvärtom. Finns många parametrar. Utan att kontrollera själv vet man inte, oavsett om det är flödning av spridare, topplock, avgastemp osv. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Nu har jag stött på frågetecken kring en av frågeställningarna!
Tidigare rekommenderade spridare har en singel strålsbild vilket jag fått för mig inte är optimalt me 2 insugsventiler? Toppen är "knifeedge" portad vilket kan vara bra att ha med i beräkningen. Om vi förhåller oss till bjprace så är de enda spridarna som de säljer med dubbel stråle: https://bjprace.se/bransle-system/sp De spridarna är ju 20år gamla baserat på vilken bil de sitter på. Vill ju självklart ha en så modern spridare som möjligt då tekniken bör ha blivit bättre på 20år? Kanske försumbart i de stora hela? Ett alternativ är ju tex dessa: https://www.speeding.nu/p/branslesys Men då behövs adapter för kontakten. Så om vi håller oss i spannet 400-600cc (vilket känns rimligt med god marginal åt alla håll) Vilka spridare ska jag ha för optimal gång och effektuttag? Är det med dubbel stråle? Eller de tidigare nämnda bjp race 550cc med enkelstråle?
_________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||
Leta istället hos finjector då dom har allt och dom är den enda Bosch åf som finns i hela Norden.
Tex: https://www.finjector.com/eng/ev14_1 https://www.finjector.com/eng/ev14_1 https://www.finjector.com/eng/ev14_1 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Låglast/tomgång e väl rätt ointressant? Om det va det du mätte? Men groft räknat, är cyl4 på 850grader på fullast och cyl1 1000, då hade jag personligen fläskat på med soppa på den spridare så det blir ungefär lika, hade nog alla gjort? Rätt eller fel, det känns iallafall tryggare i min skalle. Som du kanske misstänker att det är mätfel på givarna så är det ju lätt att testa genom byta plats på givarna. _________________ Henrik Dahl |
||||
Vad menar du med att man inte vunnit något? Först å främst vill man ju ha spridare som är inom ett rimligt spann, tex 2%. +10% på en 1600cc vid 100 duty så flödar den 1760cc. -10% 1440cc En rätt stor skillnad, tänker/tror jag fel så skriv gärna varför mitt tänk kanske fel. Inte bara riktat mot dig ,utan för hela tråden. _________________ Henrik Dahl |
||||
Vet inte exakt när, gissar mellan 5-10 år sedan, högohms till skillnad mot äldre racespridare som oftast var lågohms, Man brukar ju bara säga "högohms Bosch/ev14" det finns säkert en riktigare benämning, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
_________________ Henrik Dahl |
||||
Gällande spridare så tror jag inte det finns någon stor vinning med att ha dubbla spridarstrålar, en modern spridare som reagerar snabbare och sprider bränslet bra fungerar antagligen bra nog i detta fall. Förutsatt att nu spridaren rent fysiskt sitter så den har chans att mata båda ventilernas kanaler bra osv.
Har du någon bild på hur insuget ser ut, och kanalen? (Mest nyfiken.) Gällande separat avgastemp så är det lätt att man bara skapar sig själv mer huvudbry än nytta. Beroende på tändläge kan tempen variera mer eller mindre av andra orsaker än spridarens flöde. Tempen är inte konstant vid samma mätpunkt, ökar du bränslemängden kan tempen både öka eller minska. Tempen kan tex minska precis där du mäter men sedan öka igen en dm längre nedströms, ökar eller minskar du tändläget så kan det bli tvärt om. Att mappa motorn mot perfekt avgastemp är inte primärt, möjligen ett hjälpmedel men inte på denna nivån vill jag påstå. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Som jag skrev, tyvärr inte så lätt att mäta rätt.. men visst är piporna lika i grenröret och givarna sitter exakt lika så kanske det fungerar, jag skulle nog dock vilja kolla med lambda sensor i varje rör för att vara helt säker.. Kollar nu egen logg med FULL GAS från 4000rpm till varvstoppet och det varierar hela tiden... Alltså ena stunden är cyl7 varmast, nästa varvtal cyl4, sen cyl5, efter cyl8 och den som varit varmast kan plötsligt vara nere på mittenplats, så det är inte så enkelt som att det är en och samma cylinder hela tiden utan det varierar, och det kan skilja 20-50 grader mellan cylindrarna på fullgas. Men återigen att köpa spridare som skiljer 5-15% i flöde för att sedan kompensera detta via dataprogrammet låter ju idiotiskt.. ungefär som att montera olika bromsbelägg vid varje hjul och sedan kompensera det med bromskraften för varje bromsok för att få jämn broms på hela bilen _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det varierar mellan cylindrarna, så nej inte samma cylinder som är varmast hela tiden (se inlägget ovan) och menar inte mätfel i givaren utan att felet blir hur dom sitter och hur rören ser ut = flödet i blir olika och då blir tempen olika där den mäter även fast det kanske inte är något fel egentligen utan bara att avgasserna är varmare just där den ena givaren mäter mot vad dom är där den andra cylinderns givare sitter och nu snackar vi bara kanske 1-2cm fram eller tillbaka på röret eller lite vinklad osv som påverkar mätningen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är bra exempel på vad jag menar med att inte KÖPA begagnade spridare, har man ligger i hyllan är kanske läget annorlunda. Nu har jag visserligen sålt spridare själv flera ggr, men då har jag skickat dem först på service och skickat med flödespapper på dem. (Senaste åren dvs) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jämfört avgastemp i lite fler loggar och försökte hitta någon samband, men inte så enkelt.
Kallstart kan det skilja över 100 grader mellan varmast och kallast cylinder och då dessa på tomgång. Först cyl 1 varmast och då cyl 8 kallast Senare cyl 2 varmast och då cyl 8 kallast Men varm motor och gasat men sedan står på tomgång: Cyl 7 varmast och cyl 4 kallast = 65 grader diff Sen kollar vi olika full gas körningar och då vid olika varvtal med fullgas och fullt laddtryck mellan 4-7k rpm och då skillnad som varierar mellan 25-40 grader mellan varmast och kallast: Cyl 1 varmast samtidigt cyl 4 kallast Cyl 7 varmast samtidigt cyl 3 kallast Cyl 7 varmast samtidigt cyl 1 kallast Cyl 7 varmast samtidigt cyl 1 kallast Cyl 8 varmast samtidigt cyl 6 kallast Cyl 8 varmast samtidigt cyl 1 kallast Cyl 5 varmast samtidigt cyl 1 kallast Så cyl 7 & 8 verkar oftast vara varmast och Cyl 1 oftast kallast, men vid ett tillfälle var cyl 1 varmast? Och vid kall motor på tomgång så är cyl 8 kallast? Och nu är mina spridare matchade till 100% i Finjectors tester dock innebär inte detta att dom är 100% lika över hela registret och vid alla tryck, men dom lär ju i alla fall vara hyfsat bra matchade. Nu har alla rören i mitt grenrör olika längder och dom bakersta sitter ju trångt ihop med dom andra rören, så cyl 1 & 4 blir ju inte påverkad av tempen i dom andra rören medans cyl 4 & 8 påverkas rejält.. Så hade cyl 1,2 eller 5,6 visat varmast hela tiden så hade jag varit orolig, men nu känns det inte så farligt och vet inte om det är någon bra ide att lägga på mer bränsle på cyl 7 & 8 Alla cylindrar från varmast till kallast i följd på ett endaste pull på trean: 7,2,1,6,8,5,4,3 vid 4k rpm 7,2,8,4,1,5,6,3 vid 5500 rpm 7,8,4,2,5,1,6,3 vid 6500rpm 8,4,5,2,7,3,6,1 vid 7300rpm sen växling till fyran: 7,5,3,4,8,2,6,1 vid 5700rpm 8,5,7,4,3,2,6,1 vid 6500rpm Så cyl 7 gick här varmast på mellan registret men sjunker vid högre varvtal cyl 3 kallast först men blev varmare än flera andra vid högre varvtal. Slutsats: inte så lätt att mappa in jämn avgastemp och som Knotan skrivit så är inte tempen konstant osv. osv. Så att utgå från spridare som skiljer flera procent i flöde och sedan tro att man bara kan justera det i sprutet efter avgastempen är inget bra.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Diskutionen glider lite kanske, men hur snabba är avgastempgivare och kan sprutet kompensera cylinder för cylinder under drift. Alltså under en fullgasrepa kan den lägga på lite mer soppa på en cylinder som börjar sticka iväg, eller är det statiskt?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ju tunnare spets på givaren desto snabbare är den, men samtidigt blir den mer känslig och lättare går sönder. Sen finns det ju massor av olika givare som skiljer i mellan dom hur snabba och bra dom är. Ja med MaxxEcu kan du justera varje cylinder om du vill, dels kan du göra en fast ändring om man vet att en cylinder går varmare på låglast eller fulllast, men sedan kan du göra tabell med avgastemp,varvtal och laddtryck så den kan påverka olika mycket beroende på datan den får in och separat för varje cylinder, men då ska man ju verkligen veta till 100% att givarna sitter lika och allt i grenrören är lika så det inte blir fel mätning. EDIT Dessutom om du ser hur det skiljer vid olika varvtal som jag skrivit ovan så kan det ju bli större variationer om man börjar labba med att kyla en cylinder, alltså cyl 7 som var varmast först sjönk ju sedan vid högre varvtal och om då sprutet skulle kyla ner den innan så hade ju det då troligtvis kylts ner för mycket och blivit kallast sedan vid det högre varvtalet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
På den bil och mappen jag sett olika cylinderbalanser sitter det jätte små täckmuttrar på grenröret. Och det är skillnader i både varvtal och lastläget. Så jag gissar att dom hållit fast motorn på varvtalet när dom mappat till detta och så klart i motorbänk. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Skruva banåkabil Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85 | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (1318 totalt) |