Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med fyrhjulsstyrning? | << 1, 2 2625 besök totalt |
Vad är snabbast? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
||||||
Som jag har förstått har Audi E tron ingen mekanisk koppling till bromsen _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Kompisen har det på sin Porsche 991 Turbo S.
Det är helt fantastiskt att se den kolossen köra konbana, precis lika smidig som en Super 7... Den är rejält snabb på bana också. Beteendet ska bara sömlöst, bilen bara tar sig dit man pekar ratten _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag upplevde det ganska svårt att komma överens med 991RS i början pga bakhjulsstyrningen.
Det blev mycket breischladd i de tighta svängarna typ T13, Wehrseifen, Bergwek & Steilstrecke. Jag gillar det inte och hade gärna kunnat välja bort det. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||||
4WS var snabbare då den kunde ta snävare kurvor / högre kurvhastighet. Snabbare bilen i Road & Tracks konbana 1988 👌 _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Kört de en hel del främst på Skyline R32GTR och Meganen.
Funkar klockrent för hobbynivå , lättkört och trevligt betende allämt tycker jag samt man känner lika lätt om något hjul släpper som en vanlig styrning. Eller så råkar båda bilarna bara våra byggda så. Bilen känns kanske lättare än den egentligen är ? Är man en förare på toppnivå och skall jaga hundradelar så klart är vikten ett problem. _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||||
Tycker också det funkar bra i Meganen, i raceläge iaf så bilen svänger "mot" med bakhjulen upp till 100km/h och man får mindre svängradie och över det svänger dem samma som framhjulen för ökad stabilitet. När man kör i sportläge så svänger bilen "mot" upp till 60km/h tror jag.
Det funkar när man bara kör som vanligt men när man kör lite mer inspirerat på slingervägar så känns det konstigt om man är van vid banbeteendet eftersom styrningen beter sig olika för olika kurvor när man svänger beroende på fart. Så jag har ställt om mitt personliga läge att alltid köra raceläget att svänga mot upp till 100km/h då blir den konsekvent och tycker det funkar riktigt bra. _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||||
Excenter med worm-drive så den är självhämmande vid motorbortfall skulle ju kunna funka. Lätt tillräckligt snabbt för att ändra beroende på körfall också. Lite kreativt användande av redan tillgängliga givare i ESC-systemen så kan man bygga både yaw-dämpande och turn-in främjande tuning. snabb rakt fram och stabil vid bromsning osv. Låter som ett kul projekt när jag tänker efter. undrar om bilprovningen skulle grina. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det får komma senare i så fall, det påverkar ju inte alls lika mycket som toe. Vilken våt dröm förresten, att kunna automatisera en toe-camber iterationsprocess. Köra ett svep med olika inställningar med justering varannat varv och referensvarv var femte eller så. sen bara nöta tills datorn tänder grön lampa. Sen analysera var på varvet vilken inställning var snabbast och göra ny grundmapp. Antar att det får bli nån slags "events" som triggar också, motstyrning i kurva, bromsning, acceleration osv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
||||||
Nja, det låter vanskligt, då får man ha en väldigt fin gänga nånstans eller en våldsam utväxling (med vändglapp). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Massa utväxling och vändglapp löser man ju med en lägesgivare eller? Så länge sista "kugg-övergången" låser läget när motorn är avstängd så borde det väl funka finfint _________________ Magnus Thomé |
||||||
Allmänt banåkaforum Det här med fyrhjulsstyrning? | << 1, 2 2625 besök totalt |