Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Innerbackspegel gjord av kamera+display?
2 besök senaste veckan (394 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns många dashcams som är som en innerbackspegel där spegeln är en display och man har en kamera framåt för dashcamfunktionen och ibland även en backkamera. Om jag fattat det rätt så är ingen egentligen tänkt att användas som en innerbackspegel med hjälp av den bakåtriktade kameran.

Det borde ju vara en produkt för alla skåp- och lastbilar utan bakåtsikt men jag har inte hittat en som är tänkt för detta primärt, bara de här tänkta för att vara dashcam.

Någon som sett/prövat/använder en kamera+innerspegeldisplay?





Ps:
Som bonus kanske man kan ha nytta av ett bredare siktfält som en kameralösning kan ge?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har det original på min Renault Trafic 2015. innerbackspegel+backkamera

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har det original på min Renault Trafic 2015. innerbackspegel+backkamera


Intressant, tänkte det borde vara en bra lösning i såna. Funkar det ok? Billiga kamerasensorer har ju blivit massivt bättre för varje år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Jo, jag tror jag hittat några (men glömt bort), men ingen som är spot on (har två skåp som skulle gynnas av grunkan).
En var ju så smart att den kunde ersätta befintlig backspegel, men när man inte har nån befintlig...

Drömmen är ju en dubbellösning (olika kameror för backspegel och backning) men också möjligheten att enkelt byta till kamera på släp när det är kopplat (wifikameror blir det väl då, så de går på ljus/backljus).

Det är som vanligt lätt att det blir 2-3 krav som gör att man hamnar utanför alla billiga volymlösningar...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Magnus Thomé skrev:
Janne J skrev:
Jag har det original på min Renault Trafic 2015. innerbackspegel+backkamera


Intressant, tänkte det borde vara en bra lösning i såna. Funkar det ok? Billiga kamerasensorer har ju blivit massivt bättre för varje år.


När jag håller kameran ren fungerar det utmärkt, linjer i bilden så man kan parkera med stötfångaren exakt på linjen i parkeringsrutor och sätta dragkroken snuskigt nära släpet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag har en billig kinesvariant sedan 5-6 år tillbaka i min Mercedes Sprinter. 7" innerskärm med dubbla ingångar. Dvs kan växla mellan bakåtkamera bakom bil eller släp (om jag nu haft en i släpet, men planen finns. Fast då i nya husbilen). Den är alltid inkopplad så jag använder den som innerbackspegel.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Denna teknik erbjuds av fler och fler biltillverkare, av lite olika anledningar.
Naturligtvis för bilar utan bakruta, men även pga dålig bakåtsikt eller som hjälpmedel om man packar högt i bagaget eller kör med tex cyklar bak. Vissa har en dedikerad kamera, vissa kör en simplare lösning och använder backkameran:

Här är en av de mer kända leverantörernas erbjudande (tex till Toyota ovan):



Som i så många fall så var det motorsporten som först implementerar ny teknik:




Men vad du egentligen vill ha är ju detta: 😉


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Innerbackspegel gjord av kamera+display?
2 besök senaste veckan (394 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande