Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Varning angående spridare | 1, 2 >> 16 besök senaste veckan (2717 totalt) |
Tänkte berätta lite vad jag råkat ut för och vad jag fått reda på efter en del efterforskning där jag pratat med dels Bosch i Tyskland samt Svenska Bosch och sedan flera webshopar i Sverige.
Jag köpte 8st nya 1500cc spridare på tidigare års Black-friday rea av en svensk webshop, dessa skulle vara flödesmatchade av leverantören sas det och senare har dom sagt att dom fått uppgifter från Bosch att dom är matchade direkt från dom. I alla fall, dessa spridare blev liggande i sina förslutna påsar tills nu i juli då jag tänkte montera dom i min bil, men då jag vet att det kan skilja 0-2% och då jag inte fick med något flödespapper så beslutade jag att betala en lokal firma att flödesmäta dessa. Och vi blev chockade av resultatet! så vi fick göra om testet flera gånger men med samma resultat. Det skiljer alltså 11% mellan bästa och sämsta flödet på dessa, och vad man kan se så verkar det vara 4 olika grupper Dom 3 till höger flödar minst och har ca 2% diff mellan varandra, 3 av dom till vänster kan man också få till 2% diff, men sen har vi en som ger rejält mycket mer än alla andra, så dessa borde delats upp i 4 grupper: 3+3+1+1 för att komma inom 2% diff. Hade jag bara monterat dessa utan att veta detta så hade det varit stor risk att jag förstört motorn, för tänk om dom 3 som flödar mest hamnade med den som flödar minst på samma sida av V8 motorn, bredbandslambda sonden känner ju inte av skillnader mellan cylindrarna utan den får ju bara ett snitt värde och jag har bara det normala alltså en sond per sida av motorn. Firman jag köpte dessa utav kunde inte greja fram 8 lika flödande spridare men gick med på att köpa tillbaka dom, dock har detta ju kostat mig frakter samt kostnaden för flödesmätningen, men jag ser det beloppet som en strunt summa mot vad det kostat om jag monterat dom och sedan spikat sönder motorn.. Fått dessa svar från firman jag köpte dessa utav: Nej vi flödesmatchar dom inte själva. Alla spridarna är flödestestade direkt från bosch motorsport i Tyskland. Såg att dom skiljde mycket i ert test. 3-5% hade jag velat säga var mer normalt. Vi får tyvärr inga papper på att de är matchade heller, dock så har vi fått lita på deras ord då det är ändå bosch motorsport vi beställer av. Hade inte direkt litat på det om det var på ebay jag köpte dom. Jag har i samband med detta ställt frågan till flera olika webshopar samt mailat med Bosch. Svaret jag fick från Bosch i Tyskland när jag frågade vad dom har för tolerans vid tillverkningen var detta: A normal tolerance is less as 5 % but this high flow injectors are without an orifice plate so it is possible to have 15 %. Så upp till 15% skillnad i flödet kan det vara på spridarna vid tillverkningen, så därför som åf sedan måste flödes matcha dom innan dom säljs vidare. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Har nu i veckan skickat ner lite fler frågor till Bosch i Tyskland men dom skickade det vidare till Bosch i Sverige och här lite svar från dom:
Hej Martin, Jag har precis blivit informerad om att du har varit i kontakt med oss på Bosch en längre tid nu gällande spridare som du köpt, 0280158333. Det ser dock inte ut som om du har fått något bra svar och det är inte alltid lätt att komma fram inom vår organisation. Ska försöka förklara lite kort gällande vår position i detta ärende och vem jag är. Jag är ansvarig för försäljningen i Sverige (+Norden) för bland annat denna artikel inom segmentet för eftermarknad. Ej motorsport som hamnar utanför mitt område. När det gäller 0280158333 så är det en lite extra speciell produkt med stora krav på sig för att ens få säljas. Dessa måste testas och matchas av återförsäljare innan de når slutkund. Som läget är just nu så finns det ingen officiell återförsäljare i Sverige som är tillåtna att sälja dessa till slutkund (förutom Bosch Motorsport men då ska de ju enbart användas inom motorsport och inte i modifierade bilar på vanlig väg). Då vi inte säljer denna artikel på officiell väg till något företag i Sverige som i sin tur säljer de på marknaden för personbilar utanför motorsport, så är jag lite nyfiken på ifall du har kvar förpackningarna eller ifall du vet var din återförsäljare har köpt dessa från början? Jag läser i din tidigare konversation att du fått uppgifter på att de kommer från Bosch Motorsport när du köpt dem från svenska firman, stämmer detta? Det borde nämligen inte vara så att Bosch Motorsport säljer dessa till företag som säljer vidare dem till privatpersoner för bilar som används på vanliga vägar. Jag kan tyvärr inte göra så mycket gällande just de spridare du köpt men jag är väldigt intresserad att se vad som hänt i detta ärende så du får gärna höra av dig till mig med mera information så jag kan gräva vidare i detta ärende. ------------------------------- Fråga: Allt jag nu ville veta var toleransen vid tillverkningen, han i Tyskland nämnda 5% på små och upptill 15% på stora race spridare. Men det jag nu undrar är vad räknas som små och stora? 500cc, 1000cc eller vart går gränsen när 15% tillåts i produktionen? När det gäller spridare med flöden från 333-an och vidare upp så är det intressant att så många säljer dem i Sverige när det egentligen inte är någon som vi har satt upp som kund med de krav som då gäller på flödesmatchningar och liknande. Men jag antar att du hittat de nya hos Finjector och där ska det vara säkerställda flödesmätningar och matchningar av spridare. Det jag har fått som svar på din fråga är att från 333-an så kan det vara större toleranser än på lägre specade spridare. De lägre varianterna ska ha 5% eller till och med lägre toleranser. Det är därför som vi har krav på våra återförsäljare att 333-an ska flödesmätas och matchas för att de ska få sälja dessa. Men märk väl, det är endast Finjector i Finland som i nuläget är vår slutkund i Norden som garanterar flödesmätningar och matchningar (Förutom Bosch Motorsport och deras partners). Övriga återförsäljare som säljer denna spridare köper in sina spridare från något håll som inte är mitt och därav har jag ingen möjlighet att ställa krav på dem i dagsläget heller. --------------------------------- Fråga: Men är det enbart 333:an som kan ha 15% diff? Eller har även några av dessa modeller det? 0280158117 0280158123 0280158040 0280158827 0280158821 Det är ju de med högre spec än 333-an som även de kan ge högre toleranser. Så 821 och 827 inkluderas där. Men dessa är ju endast avsedda för gaskonvertering. Vet inte om Bosch Motorsport säljer dem till racing för sitt höga flöde men hos oss är de blockerade om de inte endast ska användas till konvertering för gasbilar. ----------------------------------- Fråga: angående att flera säljer dessa spridare i Sverige så skulle det vara intressant att veta om dom köper dom av Bosch motorsport? Så har du någon kontakt där eller kan ge mig någon mail adress så jag kan fråga dom vilka företag dom säljer till i Sverige? Jag har dåligt med kontakter in till Bosch Motorsport tyvärr. Såg på kartan att de inte verkar ha någon representation i Sverige med auktoriserad återförsäljare. Att de då ska vara någon återförsäljare i Sverige som säljer dessa performanceinjektorer på en webshop till privatkunder är för mig ganska så otänkbart då de är väldigt restriktiva med hur deras produkter säljs på marknaden. Dessa ska ju endast säljas till motorsport. De som säljer dessa artiklar köper dessa från någonstans i världen som jag inte vet om och de är inte auktoriserade till det. De enda som köper av mig i Norden är Finjector. Sen kan Finjector kanske sälja till andra men det har jag inte koll på. Med vänlig hälsning / Best regards, Johan Paalberg Automotive Aftermarket, Customer Team Worldwide Tier Special Customers EU (AA/CWW11-EU) ........ _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag har frågat Finjector om flödesmatching och om dom är matchade från Bosch:
Bosch didn't flow match injectors. They deliver only raw injectors. All the injectors stored in our stock are flow matched and their flow results are stored in Excel file. Please see attached copy of an Excel sheet for 0280158333. We select as good sets as possible. Så jag ville köpa nya och frågade om det: Are these in the excel file all 0280158333 you have in stock right now? Or do you have more and can get together 8 pieces that are 100% matched with each other? We are waiting for the delivery from Bosch: I hope we will receive the injectors end of this week. -------------- I see that you know have 90pcs in stock of 0280158333 . Have you had time to flowmatch them yet? they are flow matched today. Ready to deliver tomorrow. ------------------------- Did you get 8pcs with 100% match? yes we have. If you need, 20 pcs too Så här är dom jag köpte nu: fyrsiffriga numren är Finjectors egna som dom graverar in på varje spridare innan flödesmätningen, ska fixa bild på hur det ser ut. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Här kan ni se bilder på olika ingraveringar med test nr på spridare som Finjector har gjort:
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Intressant info. från Bosch. Jag byggde en enkel testbänk för spridare för något år sedan och har så jag kan testa med lite olika frekvenser och öppningstider, samt ett testprogram som kör igenom en kombination av dessa. Allt körs sekventiellt för att minska tryckpulserna i systemet.
Till en kompis testade jag fyra ASNU 400cc spridare från en Dunnellmotor där det visade sig att en spridare flödade 10% mindre än de övriga. Med ultraljudstvätt och bakspolning fick jag när det till 2,5%. Köpte flödesmatchade Bosch EV14 från Deatschwerks och det skillde ca 2% mellan högsta och lägsta flöde. Där kunde man se att det var vid en viss öppningstid och frekvens som skillnaden fanns. I någon kombo var de exakt lika. De bäst matchade spridarna jag testat kom från en Saab 9-5 Aero 01 med ca 15000mil. Oavsett tryck, öppningstid och frekvens flödade de exakt lika mycket. De sämsta är från en Audi 1,8t där det var var ca 15% skillnad trots ultraljudstvätt, bakspolning och filterbyte. Sedan skulle jag vilja säga att ligger du så nära gränsen med din mappning att 1-2% skillnad innebär motorras, så bör du kontrollera dina spridare ofta. Jag har ofta sett att det skiljer lite i flöde efter en ultraljudstvätt och bakspolning, så någon form av smuts/avlagring får man tyvärr i dem. |
||||||
Ja 1-2% är okej och det kan du även få från Finjector om du inte frågar innan och dom har rätt antal med 0% diff. Men dom jag fick först som inte kom från Finjector dom hade ju 11% diff !! = inte matchade alls.. Men ett problem som kan uppstå även om det är inristat nr = matchade av Finjector är om en svensk firma köpt 20st med 0-2% diff, sedan när dom sålt 18st så beställer dom 20st nya och får då 20st med annat flöde, och om dom då inte har koll på vad dom köpte förut utan bara lägger alla i samma låda, jag då finns risk att någon får några nya och några gamla med annat flöde.. Men får du med papper med nr och spridarna är märkta så kan man ju se om dom matchar varandra. Om du saknar papper så lär det nog gå att även kontakta Finjector om du nu har spridare som har nr liknande bilderna ovan inristat på dom och då fråga om flödet för varje spridare så du kan se hur mycket det skiljer mellan dom. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Finns ingen anledning att ligga så nära gränsen på mappningen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Tror du missförstod vad jag ville säga med denna text. Sorry! Det jag menade var att om du ligger så nära gränsen för motorras att din applikation kräver bättre noggrannhet än 1-2% mellan spridarna, så räcker det inte med att köpa 0% toleransspridare, montera och glömma. Smuts och andra avlagringar riskerar att förändra flödet över tid och då måste man kontrollera/flödestesta spridarna med jämna mellanrum för att på så sätt undvika risken för motorras. |
||||||
jag har även pratat med flera som säljer dessa spridare:
Finjector i Finland är den enda riktiga återförsäljaren i hela Norden och dom säljer även till många svenska företag, så flera webshopar köper därifrån fast det talar dom inte om.. Men bara för att dom köper matchade från Finjector så betyder inte det att du får matchade om du inte får papper på det.. Så köp inga spridare utan flödespapper och tänk på att det då ska stå nr på spridaren och i pappret så du kan se att det är rätt spridare och ser även vilken som flödar mer än den andra om du får spridare med 2% diff. här är dom jag frågat och deras svar: Finjector ÅF = 0-2% diff, papper ingår Streetpower = 0-2% diff, papper ingår PPF = 0-2% diff, papper ingår Badassparts = 0-2% diff, papper ingår BJPrace = 1-2% diff, papper ingår bara om du ber om det. Speeding = 0-2% diff, kan matchas och få papper om du ber om det. Japtuning = 2% diff, inget papper men går att få för 150kr/st GZracing = 1% diff, inget papper men går att få för 200kr/st Overtake = ? diff, inget papper, flödes test 100kr/st Så stirra er inte blinda på lägst pris på spridarna utan hör efter hur bra matchade dom är och om flödespapper på det ingår eller om det kostar extra? Finjector är kanske den enda som kan leverera 100% matchade spridare då dom köper in 100-tals åt gången, men då får du maila dom innan och kontrollera matchning på dom som finns på lager just nu. Fick även detta svar från en av företagen ovan: Denna 1500cc spridare du frågar om är en av få vi inte köper av bosch direkt pga den är låst till OEM marknaden Så dessa spridare köper vi inte av Bosch direkt, 1500cc 1700cc 2200cc (både modellerna på sidan) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Martin har du flödat några matchade spridare efter x-antal år användande ? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Javisst vet jag att spridare blir smutsiga och slitna så därför bör man göra kontroll då och då, mina 1000cc jag kört på lämnade jag in för koll efter motorbranden jag hade på Mantorp, men dom var lika bra som när dom var nya, kör även med 10 micron rostfritt filter. Jag konserverar även motorn varje vinter med ren bensin med tillsatser och även haft 2-takst olja så att det blir bättre smörjning än vad etanolen ger om den ska stå still några månader. Hoppas dock ni inte antyder att 5-10% diff på nya spridare inte skulle vara något att oroa sig för? För då kan jag ställa frågan till er, skulle ni montera sådana där ni inte vet vilka som flödar mer än den andra samt montera detta i en hårdkörd race motor utan knacksensorer osv. ? För jag gör det då inte utan väljer hellre att utgå från 0% diff samt kontroll mäter dom och eventuellt rengör vid behov. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Köper man från tex PPF så får man korrekta spridare (dem köper från finjector och matchar ihop dem) f
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Japp som jag skrivit ovan så dessa företag kan du få papper ifrån: Finjector ÅF = 0-2% diff, papper ingår Streetpower = 0-2% diff, papper ingår PPF = 0-2% diff, papper ingår Badassparts = 0-2% diff, papper ingår BJPrace = 1-2% diff, papper ingår bara om du ber om det. Speeding = 0-2% diff, kan matchas och få papper om du ber om det. Läser man hos BJP finns denna text: Det är ingraverat serienummer på spridaren, detta är inte flödesnummret Sätt denna text även i en annan webshop, så då kan man gissa att det är Finjectors nr dom menar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Blev lite nyfiken när spridare diskussionen började i andra tråden, skickade iväg mina nya oanvända 1300CC spridare till BJP för kontroll, fick svaret i dag: ca 6% diff. Spridarna skulle ha varit matchade från lev, fick inte nått papper på det. Kommer att kunna returnera spridarna. Tack till RallyQuattro som tog upp ämnet i rätt stund, eftersom vi inte hunnit starta upp o mappa bilen än //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Angiven diff är vid 80% DC, under övriga laster kan det skilja hur som. Jag hade problem med "flödesmatchade" spridare som skulle diffa 1-2%, det gjorde dom på höglast men låglast var det närmare 10% så det var ett helvete att få till tomgång. Enligt BJP då flödesmatchas enbart spridare på 80% DC eller upp till två punkter, då flödesmatchning genom hela registret skulle kosta för mycket och ta för lång tid. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Skruva banåkabil Varning angående spridare | 1, 2 >> 16 besök senaste veckan (2717 totalt) |