Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Packningar limmar ni och isf har ni ngt tips på bra lim???
<<   1, 2
14 besök senaste veckan (11046 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skulle däga att det där är nära omäjligt att få 100% tätt (i längden men jag är ofta onödigt pessimistisk) och sammtidigt vara möjligt att få bort igen utan att behöva allt för mycket våld.

Jag skulle börja med att dubbelkills räthet, rikta hela trågets fläns, med hammare/dorn och mäta av mot en slät skiva eller liknande(så man vet att man inte har några "höga" punkter )

Putsa av alla ytorna med grov smärgelduk och tvätta med lösningsmedel/bräkelen, sen dragit tunt varv wurth RTV. Lagt det på plats och fort dra skruven innan det börjar torka.

Sen skulle jag defenetivt ha använt koniska fjädebrickor så det spänner på så stor diameter som möjligt runt skruven.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

De bilar jag sett verkar inte fukta alls från tråget. Vår bil är 100% tät överallt.
Är lite rädd för att det är svårt att få bort tråget utan att stuka trågets tätningsplan. De silikonlimmade tråg jag demonterat i mina dar har ofta suttit fast som f*n. Därav att jag tänkte man skulle ha nå't modernt high-tech-klet som är extra lämpligt och bra när man monterar tillbaks tråget. Flänsen kanske inte blir helt 100 efter riktning även om man indikerar upp det mot en plan skiva.

Jag får luska runt lite efter vilket tätningsjox som verkar vara bäst lämpat för detta.

_________________

Rice and shine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det är ju just det som är problemet med plåt-tråg, de är släta första montaget, sedan blir de lätt krokigare och krokigare.

Det blir ju tyvär lite moment 22 med kemisk packning, sitter löst, och läcker, eller är tätt och svårt att få loss nästa gång.

Tillverka packning är nog oxå svårt att då tätt utan lim, det ser ut att vara långt mellan skruvhålen.


Jag har limmat mitt Audi-tråg med rtv, och riktat för hand, det har blivit tätt och sotter inte överjäkligt hårt fast.
Men då har jag runt 25 mm mellan varje skruv, ditt ser ut att vara minst det dubbla.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Om tillverkaren säger Threebond 1217H så hade jag kört med det. Är nog samma som Hondabond som du kan köpa hos Tegiwa i england.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Plockade precis bort insuget från min bil och kom tanken kring denna tråd,
Det sitter limmar med wurth RTV och det hade sugit fast rätt bra förra gpngen , så innan jag monterade förra gången borrade och gängade jag 4 hål extra i flänsen för å kunna spräcka loss utan verktyg, gick superenkelt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JBT skrev:
Om tillverkaren säger Threebond 1217H så hade jag kört med det. Är nog samma som Hondabond som du kan köpa hos Tegiwa i england.

Kollade lite med sakkunniga.
Hondabond är en lite annan produkt - det är Three Bond 1184.
Three Bonds produkter säljs inte till privatpersoner i Sverige. Ev kan man beställa en hel kartong patroner via den svenska ÅF'en...
Hade ju varit lite kul att kunna använda det som faktiskt rekommenderas - men jag har ju monterat tråg förut med vanlig grå Permatex och det har ju funkat bra.
Så det blir nog till att köra med ett liknande material av annat fabrikat...
(Eller beställa en patron från England = dyrt)

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



knotan skrev:
så innan jag monterade förra gången borrade och gängade jag 4 hål extra i flänsen för å kunna spräcka loss utan verktyg, gick superenkelt thumbs up

Smart thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Packningar limmar ni och isf har ni ngt tips på bra lim???
<<   1, 2
14 besök senaste veckan (11046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande