Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85 | << 1, 2, 3 15 besök senaste veckan (1333 totalt) |
15 % är för mycket men jag ser inget problem med att göra det för att kompensera 5 %, på samma sätta som nån kanske kompenserar med olika fett eller snålt beroende på vilken cylinder som går varmast. Inte ovanligt att V-twin mc har olika huvudmunstycken för främre bakre cylindern. Angående exemplet med bromsarna så är det ju individuell bromsning av varje hjul sättet en modern bil häver en sladd åt oss. Skriver inte det för att försöka trycka ner eller dumförklara utan visa på att det går att göra saker om man tänker utanför boxen. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Mina förra spridare skiljde det 0-2% i mellan så då satte jag som med högst flöde på mitten cylindrarna som cyl.7 men då hade jag inte heller avgastemp för varje cylinder.
Men om man kan få spridare som är inom 0% diff jag då köper i alla fall jag hellre det och det går om man köper på rätt ställen och ber om det. Och om du köper spridare helt utan flödespapper ja då vet du ju inte alls, alltså då kanske du monterar den som flödar mest på den cylindern som är kallast. och min poäng innan med EGT värden var för att visa att även lika flöde på spridarna så kan det skilja en massa i temp, så att tro att man lätt kan justera flödet i sprutet med egt mätningen och därmed köpa vilka spridare som helst = även med 5% diff, det blir inget bra... Så köp inte spridare utan papper och även med papper så ska det tydligt tala om vad varje flödar och med nr för varje så du ser vilken som flödar mest och minst osv. och inte kan blanda ihop dom, och acceptera inte sämre än 2% diff när du köper nya spridare. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Om ni missat det så har jag gjort en egen tråd nu om vad man bör akta sig för och tänka på vid köp av spridare:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Att avgastemperaturen varierar så mycket är troligen pga att din motor är en v8 med odjämn tändföljd. Luft och bränslemängden i cylindrarna varierar pga skillnader i gasväxlingen. En tre till sexcylindrig motor är mer lik mellan cylindrarna över varvtalsregistret. Oavsett detta så är det ju sunt att ha spridare som inte skiljer förmycket. Men jag tror inte man rasar några motorer pga nån % bränsle sålänge man kör rimligt AFR. Men om man ändå betalar för flödesmatchade spridare så är det ju trevligt om man faktiskt får det. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Tack för all input!
Blev 4st Gröna Bosch https://bjprace.se/bransle-system/sp Inkl flödespapper. Även en Etanolsensor. Ska bli kul att se hur effektvinsten blir och hur bra detta lirar med MaxxECU sprutet! Tanken är att först mappa bilen på 98, sen direkt efter mappa den på E85. _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
Återkom gärna med vilken effektskillnad det blir mellan 98 och e85! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skruva banåkabil Fråga om spridare 1.6l Sugmotor MaxxECU och tankar om E85 | << 1, 2, 3 15 besök senaste veckan (1333 totalt) |