Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (36651 totalt)
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Imponerande arbete, ska bli kul att se slutresultatet!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jäklar, Svante!
För det första: Det är fantastiskt kul med människor som vill göra något med sin bil och då skapar det själv i stället för att köpa en halvfärdig lösning.
För det andra: Grymt jobb med både stommen och listerna. Krävs en hel del för att åstadkomma en sådan modell såsom estetiska ögon, konsten att klura på vinklar och radier i en tredimensionell miljö och dessutom skall du böja listerna vilket är faktiskt är förbannat svårt.
Vi lyfter på hatten!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034



Nästan synd att täcka det fina arbetet med spackel. thumbs up
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vilket jobb - men vilket roligt och inspirerande jobb!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Nästan synd att täcka det fina arbetet med spackel. thumbs up


Blev lite under mina kvalitetskrav för att behålla utan spackel..

Listerna är 2mm tjocka så de har ju byggt på minst 2mm överallt, räknar med att slipa ner så jag har ca 1-1,5mm kvar, brukar bli bäst då.
Man får göra schabloner i kartong baserat på CAD-modellen men med en offset på 1-1,5mm för att mäta med.

MDF boarden som är där luftgallren ska vara är inte riktigt bra, lite för porös, men det kvittar nog eftersom det ändå ska kapas bort i den färdiga spoilern.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2178



Blir bra detta... thumbs up
Minst 3 grader släpp på alla kanter... men sen kan man ju alltid dela formen i flera bitar , så det blir lättare att avforma..
Jag har ofta satt däcks luftkäglor i formen (tätas med lite modell lera liksom ev skarvar. så kan man applicera några hekto tryck vid avformningen...
just nu har jag en 356 form i garaget, den är pepprad med gardena kopplingar..typ för vattentryck..
fast med vax och släppmedel får man det mesta att släppa om bara släppvinkel finns...

Blir jädra grant!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Svante skrev:
Snart igenfyllt med lister och spackel.





Kan bara säga IMPONERAD

När man ser viket jobb du lägger ner så kan det inte bli annat än bra, skulle inte bli förvånad om du får förfrågningar om att fixa extra till andra 996 åkare med.


//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Riktigt kul projekt, snyggt utfört också thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Första lagret slipgrund för att försegla mdf bitarna. Sen är det mycket lättare att se alla ställen som ska åtgärdas, och där är många..




_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Snyggt! Ska bli kul att se fortsättningen på detta.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Tror det där kommer att bli riktigt bra thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Går den prova på plats på bilen?

_________________
Magnus Falk
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
stilldouble skrev:
Går den prova på plats på bilen?


Tyvärr inte riktigt än. Men hade gärna velat det..
Tänkte göra en tunn avgjutning när pluggen är klar, den kan man prova med.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Låter vettigt. Misstänker när du lägger den tunna avgjutningen på plats (maskeringstejpat på bilen) så borde slutspacklingen av ytorna närmast karossen spacklas på plats för att få det helt flush... Sedan blir detta den slutliga pluggen.

_________________
Magnus Falk
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
stilldouble skrev:
Låter vettigt. Misstänker när du lägger den tunna avgjutningen på plats (maskeringstejpat på bilen) så borde slutspacklingen av ytorna närmast karossen spacklas på plats för att få det helt flush... Sedan blir detta den slutliga pluggen.


Det var därför jag köpte en extra motorlucka, fast behöver (vill) dock prova på bilen också.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Kom på att eftersom jag har en extra lucka kan jag ju bygga två varianter, en som bultas på i befintlig lucka och en som plastas fast i min extralucka. En till min bil och en för någon annan...
Har även en galen ide där spetsen på vingen går upp med hjälp av befintligt system som lyfter vingen.

Vad använder man för lim när man limmar glasfiber mot plåt (gissar att det bör vara plåtrent och utan färg)?

Pillar med radier vid gallren nu, man får spackla i tre steg för det blir för tjockt annars och får svårt att torka. Lager 1 åkte på igår kväll, lager 2 nu i morse.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Blir svinfint!

När jag ska limma nått som jag inte vet vad det ska vara så kör jag rutlim. Det brukar sitta satan. =)

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2178



sika simsom eller dylikt.. det behövs inte specielt mycket/breda fogar..... härdar med fukt från luften..

limma på lackerad yta ... annars primer.. viktigt att limfogen inte blir för tunn...
ofta har man distanser typ 3 mm tjocka.. vi sätter stålprofiler på golv i fordon i vika stolar fästs i,, med "lim"..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Radierna nästan okej och släppningsvinkel på sidorna gjorda.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Lite svart färg hjälpte till för att kunna jobba vidare med spackel och slipning..


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436


Trådstartare
Svårt att få det 100%, någon som har nåt tips?
La på ett lager silver/grå och tog lite bilder.
Är det bra nog att gjuta av?








_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 2001
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (36651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande