Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (36651 totalt) |
Jäklar, Svante!
För det första: Det är fantastiskt kul med människor som vill göra något med sin bil och då skapar det själv i stället för att köpa en halvfärdig lösning. För det andra: Grymt jobb med både stommen och listerna. Krävs en hel del för att åstadkomma en sådan modell såsom estetiska ögon, konsten att klura på vinklar och radier i en tredimensionell miljö och dessutom skall du böja listerna vilket är faktiskt är förbannat svårt. Vi lyfter på hatten! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Blev lite under mina kvalitetskrav för att behålla utan spackel.. Listerna är 2mm tjocka så de har ju byggt på minst 2mm överallt, räknar med att slipa ner så jag har ca 1-1,5mm kvar, brukar bli bäst då. Man får göra schabloner i kartong baserat på CAD-modellen men med en offset på 1-1,5mm för att mäta med. MDF boarden som är där luftgallren ska vara är inte riktigt bra, lite för porös, men det kvittar nog eftersom det ändå ska kapas bort i den färdiga spoilern. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Blir bra detta...
Minst 3 grader släpp på alla kanter... men sen kan man ju alltid dela formen i flera bitar , så det blir lättare att avforma.. Jag har ofta satt däcks luftkäglor i formen (tätas med lite modell lera liksom ev skarvar. så kan man applicera några hekto tryck vid avformningen... just nu har jag en 356 form i garaget, den är pepprad med gardena kopplingar..typ för vattentryck.. fast med vax och släppmedel får man det mesta att släppa om bara släppvinkel finns... Blir jädra grant!!! _________________ Michael Thulesius |
||
Kan bara säga IMPONERAD När man ser viket jobb du lägger ner så kan det inte bli annat än bra, skulle inte bli förvånad om du får förfrågningar om att fixa extra till andra 996 åkare med. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Första lagret slipgrund för att försegla mdf bitarna. Sen är det mycket lättare att se alla ställen som ska åtgärdas, och där är många..
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Tyvärr inte riktigt än. Men hade gärna velat det.. Tänkte göra en tunn avgjutning när pluggen är klar, den kan man prova med. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Låter vettigt. Misstänker när du lägger den tunna avgjutningen på plats (maskeringstejpat på bilen) så borde slutspacklingen av ytorna närmast karossen spacklas på plats för att få det helt flush... Sedan blir detta den slutliga pluggen.
_________________ Magnus Falk |
||
Det var därför jag köpte en extra motorlucka, fast behöver (vill) dock prova på bilen också. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Kom på att eftersom jag har en extra lucka kan jag ju bygga två varianter, en som bultas på i befintlig lucka och en som plastas fast i min extralucka. En till min bil och en för någon annan...
Har även en galen ide där spetsen på vingen går upp med hjälp av befintligt system som lyfter vingen. Vad använder man för lim när man limmar glasfiber mot plåt (gissar att det bör vara plåtrent och utan färg)? Pillar med radier vid gallren nu, man får spackla i tre steg för det blir för tjockt annars och får svårt att torka. Lager 1 åkte på igår kväll, lager 2 nu i morse. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Blir svinfint!
När jag ska limma nått som jag inte vet vad det ska vara så kör jag rutlim. Det brukar sitta satan. =) _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
sika simsom eller dylikt.. det behövs inte specielt mycket/breda fogar..... härdar med fukt från luften..
limma på lackerad yta ... annars primer.. viktigt att limfogen inte blir för tunn... ofta har man distanser typ 3 mm tjocka.. vi sätter stålprofiler på golv i fordon i vika stolar fästs i,, med "lim".. _________________ Michael Thulesius |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (36651 totalt) |