Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil lyfta Lotus Exige / Elise med saxlyft... | 629 besök totalt |
Förbereder första lyftet med saxlyften som har 140 cm långa ramper.
Avståndet mellan Lotusens främre och bakre lyftpunkter är ca 150 cm (ska mäta lite bättre, men att ramperna är för korta är det inget tvivel om. Finns här någon som har erfarenhet av detta? Om inte annat får jag väl fixa ett par demonterbara förlängningar... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Nu är den ju låg, men det kanske går att få till en balk mellan lyftpunkterna som du lyfter på/med?
|
||||
Den är läskigt lätt fram. Kom ihåg det 😉 jag säkrade fram med spännband.
Är lyftpunkten bak den som finns under golvet som du måste ta bort? Dvs bakom den tvärgående som är jäms med dörrhandtagen som också är en lyftpunkt? Iom den är så lätt fram kan den antigen sticka ut 10cm eftersom den kommer ha stöd hela vägen eller köp några långa plank som täcker hela längden och ger lite stöd. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
De vid dörrarna ska inte användas tillsammans med någon annan punkt, de är bara för att lyfta en sida i taget. Enligt manualen. I praktiken kan det vara så att man kan lyfta enbart i båda dessa, om man på något vis ser till att den inte tippar bakåt. Men det är endast ett hypotetiskt resonemang. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ja, lyftpunkt bak är den (C) som är dold ovanför aluplåten. Klurar på varianten med plankor. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Inget jag har lust att prova. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Frågan är vilket som är smidigast; ett par korta "armar" som skruvas fast i plattformarna eller långa balkar... jag måste ju också ta hänsyn till mitt extremt trånga garage -;och att det antagligen är miatan som står mest på lyften... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Huvuddelen av viken kommer hamna på tvärbalken framför motorn (lyftpunkt C). Sedan spelar det ingen större roll vart klossarna hamnar i framkant så länge dom ligger i en linje mellan klistermärkena. Är ingen vikt att tala om i fram.
Bilen balanserar inte på lyftpunkten under dörrarna. Den sitter bara där för att det är den punkt som är längst ut som går att lyfta i. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Jag lyfter min Speedster med två 7" brädor som sticker ut.
Lägger Mao lyftbordet på längden och ser till att bakre punkten är nära ram slut /motor . Balkarna går ju tvärs brädan bak med lite vikt fram fram med kort över häng så inget kan hända , förutom bak vikt !!! Blev väldigt nervös en gång när däck och bromsar lossades fram och den i princip balansera runt centrum . Nu tar jag alltid av bak däcken i förebyggande syfte . _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Köpte Biltemas lyftkuddar idag. De är tänkta att supporta hela trösklarnas längd isf endast på lyftpunkterna fram. Bak kompletterar jag med C-punkterna (under tvärbalken framför motorn). Vad tror ni? Om inte annat kan jag dela dem i mindre bitar...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Skruva banåkabil lyfta Lotus Exige / Elise med saxlyft... | 629 besök totalt |