Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lyfta Lotus Exige / Elise med saxlyft...
629 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Förbereder första lyftet med saxlyften som har 140 cm långa ramper.
Avståndet mellan Lotusens främre och bakre lyftpunkter är ca 150 cm (ska mäta lite bättre, men att ramperna är för korta är det inget tvivel om. Finns här någon som har erfarenhet av detta?
Om inte annat får jag väl fixa ett par demonterbara förlängningar...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nu är den ju låg, men det kanske går att få till en balk mellan lyftpunkterna som du lyfter på/med?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Den är läskigt lätt fram. Kom ihåg det 😉 jag säkrade fram med spännband.
Är lyftpunkten bak den som finns under golvet som du måste ta bort?
Dvs bakom den tvärgående som är jäms med dörrhandtagen som också är en lyftpunkt?
Iom den är så lätt fram kan den antigen sticka ut 10cm eftersom den kommer ha stöd hela vägen eller köp några långa plank som täcker hela längden och ger lite stöd.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



cirs skrev:
Den är läskigt lätt fram. Kom ihåg det ...
Dvs bakom den tvärgående som är jäms med dörrhandtagen som också är en lyftpunkt?


De vid dörrarna ska inte användas tillsammans med någon annan punkt, de är bara för att lyfta en sida i taget. Enligt manualen.

I praktiken kan det vara så att man kan lyfta enbart i båda dessa, om man på något vis ser till att den inte tippar bakåt. Men det är endast ett hypotetiskt resonemang.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
cirs skrev:
Den är läskigt lätt fram. Kom ihåg det 😉 jag säkrade fram med spännband.
Är lyftpunkten bak den som finns under golvet som du måste ta bort?
Dvs bakom den tvärgående som är jäms med dörrhandtagen som också är en lyftpunkt?
Iom den är så lätt fram kan den antigen sticka ut 10cm eftersom den kommer ha stöd hela vägen eller köp några långa plank som täcker hela längden och ger lite stöd.

Ja, lyftpunkt bak är den (C) som är dold ovanför aluplåten.
Klurar på varianten med plankor.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
cirs skrev:
Den är läskigt lätt fram. Kom ihåg det ...
Dvs bakom den tvärgående som är jäms med dörrhandtagen som också är en lyftpunkt?


De vid dörrarna ska inte användas tillsammans med någon annan punkt, de är bara för att lyfta en sida i taget. Enligt manualen.

I praktiken kan det vara så att man kan lyfta enbart i båda dessa, om man på något vis ser till att den inte tippar bakåt. Men det är endast ett hypotetiskt resonemang.


Inget jag har lust att prova.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nu är den ju låg, men det kanske går att få till en balk mellan lyftpunkterna som du lyfter på/med?


Frågan är vilket som är smidigast; ett par korta "armar" som skruvas fast i plattformarna eller långa balkar... jag måste ju också ta hänsyn till mitt extremt trånga garage -;och att det antagligen är miatan som står mest på lyften...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Huvuddelen av viken kommer hamna på tvärbalken framför motorn (lyftpunkt C). Sedan spelar det ingen större roll vart klossarna hamnar i framkant så länge dom ligger i en linje mellan klistermärkena. Är ingen vikt att tala om i fram.
Bilen balanserar inte på lyftpunkten under dörrarna. Den sitter bara där för att det är den punkt som är längst ut som går att lyfta i.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Jag lyfter min Speedster med två 7" brädor som sticker ut.
Lägger Mao lyftbordet på längden och ser till att bakre punkten är nära ram slut /motor .
Balkarna går ju tvärs brädan bak med lite vikt fram fram med kort över häng så inget kan hända , förutom bak vikt !!!

Blev väldigt nervös en gång när däck och bromsar lossades fram och den i princip balansera runt centrum . Nu tar jag alltid av bak däcken i förebyggande syfte .

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Köpte Biltemas lyftkuddar idag. De är tänkta att supporta hela trösklarnas längd isf endast på lyftpunkterna fram. Bak kompletterar jag med C-punkterna (under tvärbalken framför motorn). Vad tror ni? Om inte annat kan jag dela dem i mindre bitar...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
lyfta Lotus Exige / Elise med saxlyft...
629 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande