Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa kattsanden för bilen.
13 besök senaste veckan (3798 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Några kanske har hört historien med kattsand i en strumpa på instrumentpaneln för minska fukten på insidan av vindrutan. Det fungerar men man riskerar bli tagen av polis för innehav av Metamfetamin.

https://www.huffpost.com/entry/man-jailed-in-bust-of-the-year-after-co . . . .

Jag har provat biltemas "torrboll/fuktslukare" men dom ger ifrån sig ett äcklig vätska. Biltemas fuktslukare är påsar med kaliciumklorid, vilket är vanligt vägsalt. Det funkar bäst för bilar som skall förvaras och man vill slipa fukt/mögel.

På jula fanns det istället något man skall lägga det över kattsanden. och består av alkyl ammonium chloride , det är väl ammoniumklorid som står för jobbet att absorbera fukten. Jag har haft det i två bilar i en vecka nu, veckan tidigare fick jag torka vindrutan på insdan, och hade det varit minusgrader kunde det rentav vara is på insidan. Det funkar otroligt bra. kostade 80 spänn + en strumpa.

Det ser verkligen ut som Metamfetamin gör i filmer, så det funkar även om man vill skoja med polisen :-)








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Cool!

Jag minns en vinterförvaring på åttitalet av min gamla nioelva som inte gick så bra fuktmässigt trots "torrboll". Tunnt tunnt vitt lager mögel över stora delar av inredningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Haha, grymt. Kanske har jag fel, men i Sverige är väl inte metamfetamin-problematiken speciellt stor? Sedan var det länge sedan man såg en polisbil, men det är en annan diskussion.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Bra tips! Det finns också kattsand som är silicagel (samma som i de små papperspåsarna i skokartonger och annat) så jag var inne på det men köpte en färdig Pingi avfuktarpåse som jag snubblade över på Autoexperten (450 g tror jag), de har en mer "bil-brandad" variant nu på Jula: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbeho . . . .

Jag föll lite på vad jag skulle fixa för påse men hade jag tänkt på en strumpa hade jag nog kört på kattsandslösningen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det finns ju påsar med innehåll som kan torkas i mikron.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbeho . . . .
Jag tror att jag har en liten Pingi-påse nånstans, som smälte när jag körde lite länge i mikron

Torrboll med CalciumKlorid har ju nackdelen att det är en jämvikt, när den mättade lösningen ligger i burken så blir det ju inte torrare.
Avfuktare med slang ut ur bilen är ju det som är bäst permanent, men tar plats och blir ju en sladd till att hantera (förutom motorvärmaren).

Här är en baserad på bentonit med en bra recension (viktökning mm)
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbeho . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Offtopic?
Återkommande kondens i bilen tyder på att något är fel, försök leta upp felet!
Det kan vara att inte ha gummimattor (efter årstid), att det är rosthål som läcker, dräneringshål som är igensatta, värmepaket som läcker, rutlisterna läcker etc...
På arbetskompisens XC90 så var framrutan dåligt limmad, han fick det på garantin.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Nillet skrev:
Offtopic?
Återkommande kondens i bilen tyder på att något är fel, försök leta upp felet!
Det kan vara att inte ha gummimattor (efter årstid), att det är rosthål som läcker, dräneringshål som är igensatta, värmepaket som läcker, rutlisterna läcker etc...
På arbetskompisens XC90 så var framrutan dåligt limmad, han fick det på garantin.

Snarare on-topic, det är alltid bra att hitta källan till fukten och eliminera den. Min erfarenhet är dock att det vintertid alltid är lite mer fukt i bilen p.g.a. väderlek (här i södra Sverige i alla fall), att man tar med sig fukt in med blöta kläder vid regn som inte hinner vädras ut helt innan man har parkerat osv. Men om vindrutan alltid dryper på insidan när man kommer till bilen på morgonen är det något fel.

En påse i racebilen borde kunna underlätta att hålla kupén torr och minska imbildning lite vid regnrace också. Sist jag körde på Knutstorp med Caymanen var det blött och fuktigt och jag slog av ACn (tänkte att den inte behövdes och för att skona kompressorns lager från höga varv) men det började imma direkt (där såg man hur mycket avfuktningen som sker genom ACn gör).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Victor. skrev:
Nillet skrev:
Offtopic?
Återkommande kondens i bilen tyder på att något är fel, försök leta upp felet!
Det kan vara att inte ha gummimattor (efter årstid), att det är rosthål som läcker, dräneringshål som är igensatta, värmepaket som läcker, rutlisterna läcker etc...
På arbetskompisens XC90 så var framrutan dåligt limmad, han fick det på garantin.

Snarare on-topic, det är alltid bra att hitta källan till fukten och eliminera den. Min erfarenhet är dock att det vintertid alltid är lite mer fukt i bilen p.g.a. väderlek (här i södra Sverige i alla fall), att man tar med sig fukt in med blöta kläder vid regn som inte hinner vädras ut helt innan man har parkerat osv. Men om vindrutan alltid dryper på insidan när man kommer till bilen på morgonen är det något fel.

En påse i racebilen borde kunna underlätta att hålla kupén torr och minska imbildning lite vid regnrace också. Sist jag körde på Knutstorp med Caymanen var det blött och fuktigt och jag slog av ACn (tänkte att den inte behövdes och för att skona kompressorns lager från höga varv) men det började imma direkt (där såg man hur mycket avfuktningen som sker genom ACn gör).


Gamla bruksbilar har säsongsbetonad AC , jag toppar upp dom i Juli ;-)
"Den svenska sommaren är den finaste dagen på hela året"

Nya bilar har automatisk AC som går hela tiden och kör man längre sträckor så ventileras fukten ut från luft och textiler, men om du har 20 grader i bilen med fuktiga kläder eller golvmattor.(pga regn/snö) och stänger in luften i bilen , sedan sjunker temperaturen 20-30 grader (0 till -10) så kommer vattnet kondenseras/frysa på rutorna som är den kallaste delen av bilens inredning.

Riktigt dåliga exemplar har jag kunna lösa med ställa in hela bilen med öppna dörrar i varmgarage 2-3 dagar. Så fukten absorberas av den varma luften där. Sedan parkerat bilen utomhus i köldgrader med öppna fönster så all fuktmättad luft byts ut . Men då får man hålla koll på nederbörd och biltjuvar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa kattsanden för bilen.
13 besök senaste veckan (3798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande