Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
21 besök senaste veckan (34110 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Magnus Thomé skrev:
Klockrent verkligen!


Jag vill ha en billig 3D-scanner för alla de där grejerna som ska sitta mot något som inte alls är platt (tex instrumentpanelen nånstans, innerskärm m.m.


Här har du något billigt (gratis):

https://alicevision.org/#meshroom

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Goprofäste för diagnoalsträva, knepigt att mäta alla vinklar, men det verkar blivit ganska rätt. Inväntar bara rätt skruvdimension för att prova på riktigt.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alex H skrev:
Magnus Thomé skrev:
Klockrent verkligen!


Jag vill ha en billig 3D-scanner för alla de där grejerna som ska sitta mot något som inte alls är platt (tex instrumentpanelen nånstans, innerskärm m.m.


Här har du något billigt (gratis):

https://alicevision.org/#meshroom


Svårt att köra under bilen för att få formen på en innerskärm är jag rädd för, svarta ytor och begränsat med olika vinklar att fota. Men ärligt så har jag inte testat utan bara varit skeptisk Kanske ska testa nästa gång jag behöver en form thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Goprofäste för diagnoalsträva, knepigt att mäta alla vinklar, men det verkar blivit ganska rätt. Inväntar bara rätt skruvdimension för att prova på riktigt.





Bara så du vet, en mobilhållare printad i PLA som får sol på sig i bilen en varm sommardag slokar fint...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Magnus Thomé skrev:
Alex H skrev:
Magnus Thomé skrev:
Klockrent verkligen!


Jag vill ha en billig 3D-scanner för alla de där grejerna som ska sitta mot något som inte alls är platt (tex instrumentpanelen nånstans, innerskärm m.m.


Här har du något billigt (gratis):

https://alicevision.org/#meshroom


Svårt att köra under bilen för att få formen på en innerskärm är jag rädd för, svarta ytor och begränsat med olika vinklar att fota. Men ärligt så har jag inte testat utan bara varit skeptisk Kanske ska testa nästa gång jag behöver en form thumbs up


Du får köra lite barnpuder på innerskärmen

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Mm, jag är medveten om det, men min PETG är röd, så jag inväntar nästa beställningsrond. Tänkte först kolla att konceptet fungerar, att den har rätt vinklar, att kameravinkeln blir vettig och att det blir stabilt i drift. Men man hittar ju alltid saker man vill ändra på så det blir ju iaf en iteration till:)

Har beställt lite nya rullar, bla Prusament PC-Blend som verkar vara ett riktigt spännande material som tål rejält med värme och är skapligt lättprintat, ska bli kul, måste bara bygga klart min inneslutning först till själva skrivaren.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alex H skrev:
Magnus Thomé skrev:
Alex H skrev:
Magnus Thomé skrev:
Klockrent verkligen!


Jag vill ha en billig 3D-scanner för alla de där grejerna som ska sitta mot något som inte alls är platt (tex instrumentpanelen nånstans, innerskärm m.m.


Här har du något billigt (gratis):

https://alicevision.org/#meshroom


Svårt att köra under bilen för att få formen på en innerskärm är jag rädd för, svarta ytor och begränsat med olika vinklar att fota. Men ärligt så har jag inte testat utan bara varit skeptisk Kanske ska testa nästa gång jag behöver en form thumbs up


Du får köra lite barnpuder på innerskärmen


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Cédric skrev:
Mm, jag är medveten om det, men min PETG är röd, så jag inväntar nästa beställningsrond. Tänkte först kolla att konceptet fungerar, att den har rätt vinklar, att kameravinkeln blir vettig och att det blir stabilt i drift. Men man hittar ju alltid saker man vill ändra på så det blir ju iaf en iteration till:)

Har beställt lite nya rullar, bla Prusament PC-Blend som verkar vara ett riktigt spännande material som tål rejält med värme och är skapligt lättprintat, ska bli kul, måste bara bygga klart min inneslutning först till själva skrivaren.


Intressant med Prusament PC-Blend, så jag var tvungen att kolla upp det.
Det står på deras hemsida att det är svårt att printa med och hög risk för "warping".
För min del kan jag inte printa med temp över 260 grader och detta vill ha 275 grader
Återkoppla gärna om hur det blir och hur det är att köra.

Jag printar de mesta bitarna som ska användas till/i bilen i ASA+

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
ASA


+1 på det

Har nån ASA som heter ApolloX

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Magnus Thomé skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
ASA


+1 på det

Har nån ASA som heter ApolloX


Jag kör 3DPrimas ASA+. Hur är ApolloX att köra med tanke på "warp" och annat som kan bråka med en?

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
ASA


+1 på det

Har nån ASA som heter ApolloX


Jag kör 3DPrimas ASA+. Hur är ApolloX att köra med tanke på "warp" och annat som kan bråka med en?


Varit okej på det jag kört än så länge. Har ingen annan ASA att jämföra med. Hänger ju på hur delen ser ut så jag kan ju haft lite flax på det. Har Anycubic speciella platta som fäster ganska bra också för det mesta.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Magnus Thomé skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
ASA


+1 på det

Har nån ASA som heter ApolloX


Jag kör 3DPrimas ASA+. Hur är ApolloX att köra med tanke på "warp" och annat som kan bråka med en?


Varit okej på det jag kört än så länge. Har ingen annan ASA att jämföra med. Hänger ju på hur delen ser ut så jag kan ju haft lite flax på det. Har Anycubic speciella platta som fäster ganska bra också för det mesta.


Ok, tack. 3D Primas är ungefär samma att köra som deras ABS+, dvs nästan lika enkel som PLA och väldigt väldigt lite "warp" trots jag kör öppet.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus - vilket material använde du när du printade "Catalyst-bygeln"?
Den verkar ju vara väldigt ruggad och "springy".

Undrar 3D-print nooben Farbror Falk...


(Junior har ju skaffat massa 3D-print-jox - verkar kul! )

_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Magnus Mårtenson skrev:
Cédric skrev:
Mm, jag är medveten om det, men min PETG är röd, så jag inväntar nästa beställningsrond. Tänkte först kolla att konceptet fungerar, att den har rätt vinklar, att kameravinkeln blir vettig och att det blir stabilt i drift. Men man hittar ju alltid saker man vill ändra på så det blir ju iaf en iteration till:)

Har beställt lite nya rullar, bla Prusament PC-Blend som verkar vara ett riktigt spännande material som tål rejält med värme och är skapligt lättprintat, ska bli kul, måste bara bygga klart min inneslutning först till själva skrivaren.


Intressant med Prusament PC-Blend, så jag var tvungen att kolla upp det.
Det står på deras hemsida att det är svårt att printa med och hög risk för "warping".
För min del kan jag inte printa med temp över 260 grader och detta vill ha 275 grader
Återkoppla gärna om hur det blir och hur det är att köra.

Jag printar de mesta bitarna som ska användas till/i bilen i ASA+


Rapporterna säger att det är väldigt lättprintat(för att vara högspec), lättare an ABS/ASA, samt väldigt okänsligt för fukt, vilket är skönt att slippa.

Verkar som en del tycker det fungerar bäst i 260 grader, men det går ju inte riktigt jämföra temperaturer mellan olika printrar tyvärr, inte mer än som riktlinjer. Ska prova gå ner i temp för att spara på bitarna, så jag får återkoppla hur den svarar på det, printern är ju specad till 300grader, men för hållbarheten över tid så vill jag inte köra onödigt högt om det inte behövs. Kör i ett rätt svalt garage, så inneslutning behövs nog egentligen alltid.

Min printer vill inte ens starta när beden är under 10 grader har jag noterat, då tror den att givaren är trasig och sätter stop för att inte riskera överhettning.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Magnus - vilket material använde du när du printade "Catalyst-bygeln"?
Den verkar ju vara väldigt ruggad och "springy".

Undrar 3D-print nooben Farbror Falk...


(Junior har ju skaffat massa 3D-print-jox - verkar kul! )


Jag skulle bara skriva ut en testprint efter att jag höftat till måtten och gjort en första CAD-test. Tester skriver jag ut med PLA. Men måtten stämde exakt så jag skrev inte ut en till i ASA

_________________
Magnus Thomé
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Föreslog för frun att en 3d-printer kunde vara kul att ha. Hon höll med, så jag beställde en..
Medlemserbjudande på kjell.com på Ender 3 pro veckan ut om någon annan vill impulshandla.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Svante skrev:
Föreslog för frun att en 3d-printer kunde vara kul att ha. Hon höll med, så jag beställde en..
Medlemserbjudande på kjell.com på Ender 3 pro veckan ut om någon annan vill impulshandla.


Jag har haft min printer i 5 år nu och jag kommer fortfarande ihåg vad frun sa när jag kom hem med den
Efter det har hon faktiskt ändrat inställning fullt ut och anser att det är en riktigt bra sak.
Att den sedan hjälpte sonen att få A i teknik och att han dessutom fick äran att visa lärarna på sin skola hur de skulle få igång deras 3D printer och hur man ritar i Creo är bara skoj.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wow!!!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Magnus Thomé skrev:
Wow!!!





Dumstrut på...
Vad har han printat? Allt inklusive lins/plasten utanpå?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det röda thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Det var riktigt nice!! thumbs up

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
21 besök senaste veckan (34110 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande