Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Varning angående spridare | << 1, 2 19 besök senaste veckan (2736 totalt) |
Detta svar fick jag från BJP när jag frågade dom om detta i juli: 1-2% diff Våra spridare är matchade vid statiskt och vid en dynamisk punkt. Det duger bra till dem flesta och håller priset nere. Behöver man spridare som är matchade över hela registret så får man gå till exempel för injector dynamics. Så våra kan skilja vid tex tomgång. I dagsläget kan vi inte erbjuda spridare som är matchade vid flera olika öppningstider. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Precis! Man får köra sekventiellt för att kompensera på låglast. Det är dock lite missvisande för många tror att flödesmatchade innebär att spridarna är lika genom hela registret men så är inte fallet. Många som slitit sitt hår när dom står där och inte förstår varför bilen går skumt på tomgång. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Hur gör OEM?
Jag menar för en biltillverkare är det viktigt med att få till bra emissioner, då kan ju inte spridarna skilja 10% på låglast. De kan ju inte acceptera att en spridare blir lie mager för då sticker ju kväveoxider och annat iväg. Inte heller har de kompensering per cylinder. Matchar de spridarna bättre? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Äldre sprut har väl ingen kompensering, "nyare" bilar har sekventiellt. Därför du måste programmera dagens spridare i din ecu _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Men jag har aldrig sett en OEM bil med bredbandslamba eller egt för varje cylinder. Så då menar du att varje spridare vid fabriken testas genom hela sitt område och så mappas motorn individuellt? Något som i såna fall skull förstöras av varje chiptrimmare eller tom mjukvaruuppdatering vid service. För att inte tala om ifall en spridare blir dålig och måste bytas. Låter osannolikt. Det måste vara troligare att spridarna är bättre matchade från början än vad en "motorsportspridare" är. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Här är protokollet från kontrollen av mina 1300cc spridare hos BJP. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Dels så är det ju bättre tolerans på mindre spridare, alltså 1000cc och under så ska det vara max 5% diff vid tillverkningen, bara dom större som kan ha 15% Och ju mindre spridare desto mindre påverkar dessa 5% skillnad, alltså om samma motor har 300cc spridare eller 1000cc spridare så blir det ju svårare att få den att gå bra med 1000cc spridare där dom har 5% skillnad mot 300cc spridare med 5% skillnad. Sedan har ju ofta köparen sina krav på tillverkaren, så ett bilmärke kanske kräver max 2% diff vid tomgång och 4% vid fullgas, och dom som hamnar utanför detta vid tillverkningen kanske säljs till eftermarknaden eller nått annat bilmärke med mindre krav.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Kanske bättre att köpa beg OEM spridare och testa/rengöra dom och köra med dubbla spridare om det behövs för effekten man vill ha. Jag tänker som du skriver att en stor tillverkare inte skulle tolerera 10% diff på sina spridare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Hade mina original spridare från 1995 hos BJP för rengöring/service, hade inte varit nödvändigt om man ser hur de presterade innan rengöring.
Denso OEM till Ford V8 5.0: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Förenklat kan man säga att OEMen kravsätter underleverantören på att hålla sig inom en viss spridning, men sen blir det relativt komplext både kring hur man ska definiera detta och sedan mäta det under löpande produktion. Spridarvariation beror på ett antal olika fysiska parametrar, och därför kan spridarna karaktäristik skilja sig en del åt. Ska man få full koll på detta behöver man därför mäta spridaren vid både variande öppningstid och tryck, vilket blir praktiskt (eller ja, ekonomiskt...) omöjligt vid serieproduktion. För att göra det ytterligare mer komplext är det även väldigt viktigt att skilja på spridningen shot-to-shot (dvs variationen insprutning till insprutning för en viss injektor), injector-to-injector spridningen (dvs variationen i medelflöde mellan olika individer) och sen hur spridaren utvecklas över tid. Medelvariationer och variationer över tid (slitage och/eller uppbyggnad av avlagringar) går bitvis att kompensera för mha mjukvaruåterkoppling och adaptioner, medan en dålig shot-to-shot är svårare att leva med. Så de sorteras i praktiken baserat på ett förenklat mätförfarande. Det blir även ganska dyrt att sätta ett allt för snävt krav, då man då helt enkelt antingen få ha väldigt tighta toleranser på alla ingående komponenter (dyrt), alternativt kassera större mängder spridare (också dyrt). _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Ja fast problemet är ju att du inte vet skicket på dom gamla spridarna, här som Knotan skrev i den andra tråden:
Så bara för att det är original så behöver dom inte vara bra, bara fråga dom som rengör spridare, många som inte går att rädda, men har du ett gäng extra med dig så kan dom ju matcha ihop dom bästa åt dig. Men det blir ju problem när man behöver 1000cc eller större spridare som jag nu behövde, och det finns ingen plats att bygga med flera spridare rader på min V8. Men dom 8st jag köpte nya 1500cc som nu är matchade av Finjector tror jag kommer fungera utmärkt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Om man vill ha en viss % diff på sina spridare då, kan dessa spridarföretag ordna det också?
Ett standard OEM insug kan ju ge diff på 15% på luften mellan cylindrar (sett ännu värre siffror och oftare på egengjorda), så 1-2% diff mellan spridarna är ju dumt om man inte kan kompensera i styrsystemet. Bättre medvetet sätta de spridarna som flödar mer på cylindrar som flödar mer luft. _________________ AIexander StenvaII |
||||||
Billigast är att läsa tändstift, sen finns det ju cylindertrycksmätning i andra änden av spektrumet.
Som du säger så är lambda på varje cyl eller LMM på varje cyl bland det bästa men det som blir svårt att göra i praktiken. Avgastemp fungerar även det till viss mån. (dock alltför ofta felplacerade och fel storlek på mätkropp för att få bra resultat.) _________________ AIexander StenvaII |
||||||
Eftersom Finjector har allt i Excel dokument så kan du såklart be att få olika flöden på spridarna. Men blir ju inte lätt att veta vilken diff du behöver på varje spridare.. Och labba med olika flöden på spridare låter inte som någon höjdare, bättre att justera det i sprutet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ja det här med spridare blev en längre historia än vad jag tänkte mig när jag fick mina nya Bosch 1300cc spridare.
Skickade första setet till BJP för kontroll, de visade sig inte vara ok. De blev gick i retur till leverantören, fick tillbaka set nr2 med papper på flöde, när jag kollade siffrorna så var även set nr2 lika dåliga som första leveransen. Det var rätt så konstigt men efter kontakt och lite diskussioner med ansvariga (det var inte jag som diskuterat, återförsäljaren som jag köpt spridare av som haft kontakt med leverantör) så levererades set nr3, de har en ok matchning. För mig så var det ju bra timing i bygget att kolla upp spridare, tråkigt om vi mappat med första eller andra setet, och senare upptäckt att de inte höll måttet. Min motor har skapligt bra marginal så den hade inte tagit skada, men allt blir bättre o enklare att få till om tex spridare håller specen de ska ha. Hoppas att ni förstår att jag inte kommer att namnge leverantör eftersom de har gjort rätt för sig, men var noga med att kräva papper på att det är ett flödesmatchat set ni får. Kommer jag att i framtiden köpa spridare så är valet enkelt: BJP eller Finjector. Så här ser den tredje leveransens siffror ut: _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Skruva banåkabil Varning angående spridare | << 1, 2 19 besök senaste veckan (2736 totalt) |