Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20   >>
94 besök senaste veckan (44256 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Grymt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



Fy fasen vad avundsjuk jag blir! Är ju exakt så jag vill göra med vårt garage, dock funderar vi på att bygga ut några meter extra på längden också.

Får man fråga vad du har betalat för att öppna upp för ett loft på det sättet? Förstår att det är väldigt olika men kan ändå ge ett hum som man kan utgå från

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Wow, det där kommer bli riktigt bra! thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Gunnarsson skrev:
Fy fasen vad avundsjuk jag blir! Är ju exakt så jag vill göra med vårt garage, dock funderar vi på att bygga ut några meter extra på längden också.

Får man fråga vad du har betalat för att öppna upp för ett loft på det sättet? Förstår att det är väldigt olika men kan ändå ge ett hum som man kan utgå från


Grovt estimerat är balkar och lite runtomkring ca 35k och det har tagit kanske 100-150 arbetstimmar att riva bort det gamla och få upp balkarna. Man förlorar takhöjd runt balkarna men det blir en riktigt härlig känsla med öppet på det här viset

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bör nog lägga till att om man sedan innan har ett isolerat innertak mellan garage och loft så tillkommer allt med att bygga upp isolering och innertak på nytt.
Är allt oisolerat sedan innan så tillkommer ju de kostnaderna och arbetet hur man än gör

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 58



Detta blir riktigt bra! thumbs up
Kul att se att man faktiskt kan göra om ett vanligt villa-förrådsgarage till en hemmaverkstad

Kanske har avhandlats redan men vad blir det för lyft?

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Toobb skrev:
Detta blir riktigt bra! thumbs up
Kul att se att man faktiskt kan göra om ett vanligt villa-förrådsgarage till en hemmaverkstad

Kanske har avhandlats redan men vad blir det för lyft?


Tack!
Det blir en Twin Busch höglyftande saxlyft från Verkstandskungen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



GustafB skrev:
Gunnarsson skrev:
Fy fasen vad avundsjuk jag blir! Är ju exakt så jag vill göra med vårt garage, dock funderar vi på att bygga ut några meter extra på längden också.

Får man fråga vad du har betalat för att öppna upp för ett loft på det sättet? Förstår att det är väldigt olika men kan ändå ge ett hum som man kan utgå från


Grovt estimerat är balkar och lite runtomkring ca 35k och det har tagit kanske 100-150 arbetstimmar att riva bort det gamla och få upp balkarna. Man förlorar takhöjd runt balkarna men det blir en riktigt härlig känsla med öppet på det här viset


Tack som tusan! Det är ju en väldigt rimlig och görbar kostnad. Har faktiskt aldrig varit uppe på vinden på garaget då luckan är fastskruvad så vet inte hur isoleringen ser ut. Men får ta mig ett snack med de andra familjemedlemmarna

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Gunnarsson skrev:
GustafB skrev:
Gunnarsson skrev:
Fy fasen vad avundsjuk jag blir! Är ju exakt så jag vill göra med vårt garage, dock funderar vi på att bygga ut några meter extra på längden också.

Får man fråga vad du har betalat för att öppna upp för ett loft på det sättet? Förstår att det är väldigt olika men kan ändå ge ett hum som man kan utgå från


Grovt estimerat är balkar och lite runtomkring ca 35k och det har tagit kanske 100-150 arbetstimmar att riva bort det gamla och få upp balkarna. Man förlorar takhöjd runt balkarna men det blir en riktigt härlig känsla med öppet på det här viset


Tack som tusan! Det är ju en väldigt rimlig och görbar kostnad. Har faktiskt aldrig varit uppe på vinden på garaget då luckan är fastskruvad så vet inte hur isoleringen ser ut. Men får ta mig ett snack med de andra familjemedlemmarna


Ja jag tycker att själva förändringen av takstolar osv är rimligt i kostnad. Men det sticker snabbt iväg efteråt med isolering och uppbyggnad av innertaken så gör en helhetskalkyl först så det inte blir överraskningar senare

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Funderar på golvet. Jag hade ställt in mig på polerad betong, typ HTC Superfloor:
https://www.htc-floorsystems.com/sv-SE/FloorSolutions/Superfloor

Det är väl det mest hållbara och praktiska golv som går att få. Men jag tycker ändå att klinker ser prydligast ut. Skulle inte förvåna mig om klinkers faktiskt blir något billigare också.

Har svårt att bestämma mig.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Snyggt jobbat! Reglar du sedan innertaket på loftsidan för att kunna förvara grejer?

Tack för länk gällande polering, verkar vara en intressant lösning. Har du tagit in någon offert så du vet kostnadsbild jmfrt andra alternativ?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Visste inte att man kunde polera gammal betong, trodde bara man kunde göra det när man gjuter!

Har ett riktigt gammalt sunkigt betonggolv i vårat garage. Testade nu med att använda betongglasyr/vattenglas på den. Blir bättre i alla fall, dammar inte längre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Polerat betonggolv kan bli livsfarligt halt om man spiller olja, vatten eller annan olämplig vätska på det.
Man provade det i utprovningshallen på jobbet, men lite hydraulolja, vatten och granulat fick några att landa riktigt hårt.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Det beror på hur blankt du slipar det.....jag har slipat golv i mitt garage och har inga problem med halka vid spill av vätskor....Vi har slipat betong golv på jobbet också utan problem thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Olja på golvet är väll aldrig en bra ide

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Joan skrev:
Snyggt jobbat! Reglar du sedan innertaket på loftsidan för att kunna förvara grejer?

Tack för länk gällande polering, verkar vara en intressant lösning. Har du tagit in någon offert så du vet kostnadsbild jmfrt andra alternativ?


Tack! Ja precis. Gamla loftet var bara reglat med 120 cm CC (45x145) så jag lägger in fler golvreglar nu så det blir 60 CC och med kortlingar på väl valda ställen. Sen tänkte jag skruvlimma 22 mm golvspånskivor som golv. Inte så slagtåligt men borde bli bra kombi av styvhet och hållbarhet för förvaring där uppe.

Väntar in offerter men har hittat prisindikationer tidigare som landade på ca 25k för 60-70 m2.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Polerat betonggolv kan bli livsfarligt halt om man spiller olja, vatten eller annan olämplig vätska på det.
Man provade det i utprovningshallen på jobbet, men lite hydraulolja, vatten och granulat fick några att landa riktigt hårt.


Såg du jämförelsen av halsäkerhet på länken? HTCs system verkar landa väldigt nära Epoxygolv. Som iofs kanske inte är det mest halksäkra men ändå

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fördelen med slipat, inpregnerat och polerad betong är att det är helt fogfritt så allt rullar fint över det, suger inte åt sig vätska. Omöjligt att skapa fläckar på och tål typ allting.
Klinker är snyggt men är inte alls lika trevligt att rulla stativ, vagnar, motorlyft på osv.

Lämpligt garageklinker kostar dock inte så mycket. Borde landa på runt 6-7 tusen för allt material men tar å andra sidan kanske 4 dagar att lägga och foga (gissar).

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Vad säger ni om uppvärmning?
En luftvärmepump känns given. Men ska man komplettera med 1-2 element också?
Så kan man få en viss grundvärme från elementen. Sätter man element på motsatt sida som luftvärmepumpen så borde det bli mer jämn temperatur också?

En pump med wifi verkar bra. Så kan kanske hålla en grundtemp på säg 15 grader och dra upp det 2-3 grader de kvällar man tänkt vara där.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



En 3-fas byggfläkt på 9 kW stöter upp tempen från 15 till 18-20 grader snabbt vid behov.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20   >>
94 besök senaste veckan (44256 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande