Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern? | << 1, 2 1953 besök totalt |
Tjänstevikt 1420Kg Tvärställd radfyra öppen diff fram, öppen i mitten med viscobroms, torsen i bak. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Honda CRX-89 köptes höster 2002, kördes vintern 2002 samt 2003..
Sedan va det garagesäsong med uppdateringar alla år... Såld 2012 Honda Civic-00 köptes 2009 och va bruksbil fram till 2013, kördes med vinter 2013, sedan lagades rost, sen har den inte heller körts någon vinter.. Har ju alltid varit något som ska göras.. Burbygge, motorbyte, blästra och lacka hjulupphängning mm mm... (edit: ja, rost och 90-tals Hondor är oxå öppet mål.....) Köpte en Civic Type R 2019 i somras som är bruksis&busis... Den kommer gå året runt dock. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Finns det några framgångssagor på folk som brukat bilar som inte har det bästa rostskyddet (t.ex. äldre Honda, Mazda, Alfa) mm som lyckats hålla kärrorna rostfria med hjälp av rostskyddsbehandlingar mm?
Jag tycker att det är svårt att höra om några sådana fall. De flesta bilarna som vi ser ute på gatan är kanske inte representabla objekt eftersom ägarna har lite annan syn på bilen än vi, men ska man gå efter vad man ser så är det sällan man ser fina rostfria bilar som går året runt med + 10 år på nacken. Jag har aldrig haft en bil så länge för att kunna dra några slutsatser själv _________________ Bojan Stankic |
||||||
Min BMW M3 -96 som jag hade från 2000 till 2009 tror jag kördes året runt. Stod i varmgarage(!) som hade extremt bra ventilation eftersom det var en verkstad/arbestplats. Torrt o fint. Körde inte alla dagar men några stycken varje vecka. När jag sålde den vid 18-19 tusen mil så fanns inte en synlig rostprick någonstans. Skärmkanter, baklucka, dörrar, ja allt var perfekt. Vet att senare upptäcktes rost i bakvagnens främre bärarmsfäste i bilen men det var efter en lagning där som tydligen inte rostskyddades som det skulle när det gjordes.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Köpte vår Impreza WRX -03 2007, rostskyddade den första året och har kört den året om sen dess. Helt hopplös att mecka med... Finns inte en skruv som inte är fastrostad. Skärmkanterna ser inte heller roliga ut längre. Men den är förstås underhållande och tar sig fram bra.
Köpte en STi -05 2016 som aldrig varit vinterkörd. Den är en ren fröjd att skruva med i jämförelse och har förstås inte en rostprick. Även om denna skulle vara en ännu roligare vinterbil (med sin ställbara centerdiff) så finns det inte en chans att den får smaka salt under min ägo. Det är helt enkelt inte värt det... Sen får man inte glömma "javisst ja"-faktorn. Ni vet den där känslan man får när man inte kört finbilen på några månader, vrider på nyckeln och blir lite kär på nytt _________________ Kristofer Åhlin |
||||||
Jag har en dubbla uppsättningar sommardäck till min, funderar på att köpa en uppsättning smala dubbdäck så man kan leka när det är nysnö. Runt villa kvarteren här sandas det bara, inget salt...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
+1 På den. Har man en 80-tals bil eller äldre så krävs det inte så mycket salt innan de ska börja rosta rejält. Jag har dock en uppsättning vinterfälgar (med dåliga vinterdäck) till Porschen, så om det blir en fin vinterdag med is och nysnö så kanske jag kör en busrunda med noggrann tvätt efteråt. Med nyare bilar så beror det på hur nördig man är. Ett par saltvintrar kommer köra att bilen aldrig går att få riktigt fin (concour-fin) igen, inte utan rejäla insatser i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
När Subaru tog fram Impreza så kollade man nog en del på Delta Integrale. Hjulupphängen fram är McPherson precis om på de flesta andra bilar, men där bak finns stora likheter som förmodligen inte bara är slump. Imprezan är dock en modernare konstruktion som förfinats en del på vägen och de slår nog Lancians antika lösningar på de flesta fronter. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
Intressant, blev först lite besviken när jag läste visco men jag kan mycket väl ha missförstått olika principer, hade en turbokonverterad golf 3 vr6 syncro för några vintrar sedan som "bruks-bil" den var trist i början, mjåkig i bak-driften, efter ett tag började det låta märkligt under bilen, i det skedet blev den plötsligt mycket roligare, tror det hände något i viscodelen för den betedde sig som det var låst mittendiff.
Men sen när du skriver planetväxel med 50+ bak så låter det mycket bättre Jag tycker även imprezorna jag haft har saknat lite "punsch" i bakvagnen, de är lite för neutrala i låga farter, men när man kommer upp mot 3ans växel på lagom halt underlag är de som en dröm att köra. Då känner man verkligen skillnad på greppet jämnfört med en tvåhjulsdriven bil. Åkte under ett par år ganska frekvent mellan Norrköping och Örebro, normalt sett en riktig pissväg (51) kurva på kurva på kurva, följt av ännu en kurva. Hur man än försöker ligga på å hålla lite tempo har man alltid strax en lastbil eller husvagn framför sig. Men jag tror det var 2010 relativt tidig morgon dagen efter lucia, skulle hem med imprezan, det var sådär lagom 5 minus och 2 dm pudersnö, osaltat och o-plogat, och jag var så gott som ensam på vägen hela resan. Den dagen gick hemfärden minst en kvart snabbare än jag någonsin kört på sommaren, jag har svårt att tro att någon annan bil i världen hadde passat bättre just där å då för 100% glädje. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
På WRC-bilarna körde de med i princip samma setup, fast bromsad framdiff. Funkade ju skapligt där.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
Jajamensan, Freddo! Av alla bilar jag har köpt så är Integralen en av de coolaste! Så här i efterhand har man ju glömt att man mekade mer än man körde.... Men känslan av att styra en Integrale på en smal vinterväg med något som liknar fyrhjulsställ var underbar. Så glad att jag har ägt en!
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Askul om man hittar is... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det finns fördelar med att vara norrlänning! Men ni stockholmare har väl både Globen och Zinkensdamm.... 😁
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Integralen var en fantastisk liten bil, dock lite trång, aningen rostbenägen, tveksam driftsäkerhet men alldeles, alldeles underbar!
Förra vintern och även den kommande vintern kör jag Impreza STI, steg 1 trimmad av JRM till 350hk och 500Nm, inte riktigt samma ikon som Integralen men så mycket snabbare! Och dessutom rymligare, rostskyddad och med driftsäkerhet. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Allmänt banåkaforum Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern? | << 1, 2 1953 besök totalt |