Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern?
<<   1, 2
1953 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



knotan skrev:
Freddo skrev:
Bara några få vinterdagar, helst med osaltad nysnö. Vägsalt och italienska kärror är historiskt sett inte en optimal kombo. Dock kunde jag inte leva med tanken på att ha ägt en av historiens mest legendariska rallyjärn utan att ha busat lite på slingriga vintervägar med en omgång fräscha Hakkapeliitta på. Mycket underhållande och betydligt snabbare än den framtunga Audi Coupe Quattro 20V jag hade innan.



Fränt, jag har haft några st imprezor, med turbomaskin som bruksbil, då har de gått året runt,
Helt klart roligare bilar under vintrrn än sommaren.
En sådan här, är de liknande vikt eller lättare än impreza?? Liknande vanlig/riktig 4 hjulsdrift??


Tjänstevikt 1420Kg
Tvärställd radfyra öppen diff fram, öppen i mitten med viscobroms, torsen i bak.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Åretruntkört alla bilar utom M3 CSL'en

Golf VR6 Syncro var extra skoj i snön Twingo RS var extra svansviftande på ett riktigt kul sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Honda CRX-89 köptes höster 2002, kördes vintern 2002 samt 2003..
Sedan va det garagesäsong med uppdateringar alla år...
Såld 2012

Honda Civic-00 köptes 2009 och va bruksbil fram till 2013, kördes med vinter 2013, sedan lagades rost, sen har den inte heller körts någon vinter..

Har ju alltid varit något som ska göras.. Burbygge, motorbyte, blästra och lacka hjulupphängning mm mm...

(edit: ja, rost och 90-tals Hondor är oxå öppet mål.....)


Köpte en Civic Type R 2019 i somras som är bruksis&busis... Den kommer gå året runt dock.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
BStankic
Göteborg
Här sen Mar 2016
Inlägg: 24


Trådstartare
Finns det några framgångssagor på folk som brukat bilar som inte har det bästa rostskyddet (t.ex. äldre Honda, Mazda, Alfa) mm som lyckats hålla kärrorna rostfria med hjälp av rostskyddsbehandlingar mm?

Jag tycker att det är svårt att höra om några sådana fall. De flesta bilarna som vi ser ute på gatan är kanske inte representabla objekt eftersom ägarna har lite annan syn på bilen än vi, men ska man gå efter vad man ser så är det sällan man ser fina rostfria bilar som går året runt med + 10 år på nacken.

Jag har aldrig haft en bil så länge för att kunna dra några slutsatser själv

_________________
Bojan Stankic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Min BMW M3 -96 som jag hade från 2000 till 2009 tror jag kördes året runt. Stod i varmgarage(!) som hade extremt bra ventilation eftersom det var en verkstad/arbestplats. Torrt o fint. Körde inte alla dagar men några stycken varje vecka. När jag sålde den vid 18-19 tusen mil så fanns inte en synlig rostprick någonstans. Skärmkanter, baklucka, dörrar, ja allt var perfekt. Vet att senare upptäcktes rost i bakvagnens främre bärarmsfäste i bilen men det var efter en lagning där som tydligen inte rostskyddades som det skulle när det gjordes.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Köpte vår Impreza WRX -03 2007, rostskyddade den första året och har kört den året om sen dess. Helt hopplös att mecka med... Finns inte en skruv som inte är fastrostad. Skärmkanterna ser inte heller roliga ut längre. Men den är förstås underhållande och tar sig fram bra.

Köpte en STi -05 2016 som aldrig varit vinterkörd. Den är en ren fröjd att skruva med i jämförelse och har förstås inte en rostprick. Även om denna skulle vara en ännu roligare vinterbil (med sin ställbara centerdiff) så finns det inte en chans att den får smaka salt under min ägo. Det är helt enkelt inte värt det...

Sen får man inte glömma "javisst ja"-faktorn. Ni vet den där känslan man får när man inte kört finbilen på några månader, vrider på nyckeln och blir lite kär på nytt

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag har en dubbla uppsättningar sommardäck till min, funderar på att köpa en uppsättning smala dubbdäck så man kan leka när det är nysnö. Runt villa kvarteren här sandas det bara, inget salt...
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



therealpinto skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jag skulle nog inte ha så mycket kvar av min "finbil" om jag körde med den i saltslask...

Det är ju en Opel från 70-talet.


Varsågoda, det är öppet mål...


x2 eller vad man skriver.

Jag ser en stor skillnad på om man har en äldre hobbybil som Caprin, eller Anders Opel. Det görs inga fler av dem. En dussinbil av nyare snitt som Audi RS, Mustang, Focus RS eller vad det nu kan vara är en annan grej tycker jag. Sådana finns det ju fler av...

Men det är också en anledning till att jag numera tvekar på att uppfylla drömmen om en Sierra Cosworth 4x4. Som Freddo skriver, den typen av bil kräver nästan att man busar på vintern också. Det känns som det tåget har gått.

Caprin skruvas ju ofta isär också men om jag hade haft min standard Cortina DL hemma, skulle jag nog kunna ta ut den på enstaka vinterevent fina och torra dagar.

Gustaf


+1 På den.

Har man en 80-tals bil eller äldre så krävs det inte så mycket salt innan de ska börja rosta rejält.
Jag har dock en uppsättning vinterfälgar (med dåliga vinterdäck) till Porschen, så om det blir en fin vinterdag med is och nysnö så kanske jag kör en busrunda med noggrann tvätt efteråt.

Med nyare bilar så beror det på hur nördig man är. Ett par saltvintrar kommer köra att bilen aldrig går att få riktigt fin (concour-fin) igen, inte utan rejäla insatser i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



MaZ skrev:
knotan skrev:
Freddo skrev:
Bara några få vinterdagar, helst med osaltad nysnö. Vägsalt och italienska kärror är historiskt sett inte en optimal kombo. Dock kunde jag inte leva med tanken på att ha ägt en av historiens mest legendariska rallyjärn utan att ha busat lite på slingriga vintervägar med en omgång fräscha Hakkapeliitta på. Mycket underhållande och betydligt snabbare än den framtunga Audi Coupe Quattro 20V jag hade innan.

[img][/img]


Fränt, jag har haft några st imprezor, med turbomaskin som bruksbil, då har de gått året runt,
Helt klart roligare bilar under vintrrn än sommaren.
En sådan här, är de liknande vikt eller lättare än impreza?? Liknande vanlig/riktig 4 hjulsdrift??


Tjänstevikt 1420Kg
Tvärställd radfyra öppen diff fram, öppen i mitten med viscobroms, torsen i bak.
Typ så. Tilläggas bör är att fördelningslådan är av planetväxeltyp med 54% bias mot bakaxeln. Deltan är ganska neutral och i långa svepande kurvor kan man byta fil med gaspedalen mer eller mindre utan rattrörelser.

När Subaru tog fram Impreza så kollade man nog en del på Delta Integrale. Hjulupphängen fram är McPherson precis om på de flesta andra bilar, men där bak finns stora likheter som förmodligen inte bara är slump. Imprezan är dock en modernare konstruktion som förfinats en del på vägen och de slår nog Lancians antika lösningar på de flesta fronter.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Intressant, blev först lite besviken när jag läste visco men jag kan mycket väl ha missförstått olika principer, hade en turbokonverterad golf 3 vr6 syncro för några vintrar sedan som "bruks-bil" den var trist i början, mjåkig i bak-driften, efter ett tag började det låta märkligt under bilen, i det skedet blev den plötsligt mycket roligare, tror det hände något i viscodelen för den betedde sig som det var låst mittendiff.
Men sen när du skriver planetväxel med 50+ bak så låter det mycket bättre

Jag tycker även imprezorna jag haft har saknat lite "punsch" i bakvagnen, de är lite för neutrala i låga farter, men när man kommer upp mot 3ans växel på lagom halt underlag är de som en dröm att köra. Då känner man verkligen skillnad på greppet jämnfört med en tvåhjulsdriven bil.

Åkte under ett par år ganska frekvent mellan Norrköping och Örebro, normalt sett en riktig pissväg (51) kurva på kurva på kurva, följt av ännu en kurva. Hur man än försöker ligga på å hålla lite tempo har man alltid strax en lastbil eller husvagn framför sig.
Men jag tror det var 2010 relativt tidig morgon dagen efter lucia, skulle hem med imprezan, det var sådär lagom 5 minus och 2 dm pudersnö, osaltat och o-plogat, och jag var så gott som ensam på vägen hela resan. Den dagen gick hemfärden minst en kvart snabbare än jag någonsin kört på sommaren, jag har svårt att tro att någon annan bil i världen hadde passat bättre just där å då för 100% glädje.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Min VR6 syncro betedde sig 100% bakhjulsdriven i snö. Gasade ut rumpan i alla lägen men snällt liksom. Tills syncrodiffen gick sönder efter några år. Då blev den konstig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



knotan skrev:
Intressant, blev först lite besviken när jag läste visco men jag kan mycket väl ha missförstått olika principer... ...Men sen när du skriver planetväxel med 50+ bak så låter det mycket bättre

På WRC-bilarna körde de med i princip samma setup, fast bromsad framdiff. Funkade ju skapligt där.

knotan skrev:
Men jag tror det var 2010 relativt tidig morgon dagen efter lucia, skulle hem med imprezan, det var sådär lagom 5 minus och 2 dm pudersnö, osaltat och o-plogat, och jag var så gott som ensam på vägen hela resan. Den dagen gick hemfärden minst en kvart snabbare än jag någonsin kört på sommaren, jag har svårt att tro att någon annan bil i världen hadde passat bättre just där å då för 100% glädje.
Låter helt underbart!

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jajamensan, Freddo! Av alla bilar jag har köpt så är Integralen en av de coolaste! Så här i efterhand har man ju glömt att man mekade mer än man körde.... Men känslan av att styra en Integrale på en smal vinterväg med något som liknar fyrhjulsställ var underbar. Så glad att jag har ägt en!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Det händer. Hände oftare förr. Jag äger bara bilar i sisådär bruksskick. Men det har vinterkörts med flera.

_________________
Per Ferm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Per F skrev:
Det händer. Hände oftare förr. Jag äger bara bilar i sisådär bruksskick. Men det har vinterkörts med flera.


Denna vinter ska jag banne mig köra isbana!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Magnus Thomé skrev:


Denna vinter ska jag banne mig köra isbana!!!


Askul om man hittar is...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

safe skrev:
Magnus Thomé skrev:


Denna vinter ska jag banne mig köra isbana!!!


Askul om man hittar is...


Blir till att köra en bra bit norrut

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Det finns fördelar med att vara norrlänning! Men ni stockholmare har väl både Globen och Zinkensdamm.... 😁
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

claes t skrev:
Det finns fördelar med att vara norrlänning! Men ni stockholmare har väl både Globen och Zinkensdamm.... 😁
/Claes


Dom blir så arga bara. Bilfientliga typer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Integralen var en fantastisk liten bil, dock lite trång, aningen rostbenägen, tveksam driftsäkerhet men alldeles, alldeles underbar!
Förra vintern och även den kommande vintern kör jag Impreza STI, steg 1 trimmad av JRM till 350hk och 500Nm, inte riktigt samma ikon som Integralen men så mycket snabbare! Och dessutom rymligare, rostskyddad och med driftsäkerhet.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Allmänt banåkaforum
Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern?
<<   1, 2
1953 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande