Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Varför slaktade min bil fläktremmar vid banåka? | 935 besök totalt |
Det är förvisso många år sedan nu men jag var ute på Sturup Raceway då den precis blivit asfalterad. Bilen en Mazda RX-4 -76 coupe'gick bra på både gata och bana men!
När jag körde på Sturup Raceway så dog ett antal fläktremmar, jag var ung och körde som en dåre på vanlig väg också utan att detta inträffade. Har läst någonstans på nätet om fler som haft samma problem, någon som vet varför det hände just på motorbanan. Bilen finns kvar och jag planerar att sätta ihop motorn och skulle ju bli glad om fläktremmarna höll fortsättningsvis. Presentation av objektet. Idag står bilen som sagt utan motor men det går att ändra på. Funderar på att göra mindre anpassningar så att det ska vara möjligt att köra den på bana. En annan vill ju också lära sig ratta och hitta bromspunkter. Eventuellt finns planer på att montera en båge i bilen, har krockat med en sådan här kärra tidigare och jag mådde inte bra efteråt. Ingreppen ska dock vara försiktiga eftersom det börjar bli ont om dessa äldre wankelbilar. Bilen ska även vara körbar på allmän väg vilket också begränsar modifieringarna. Projektnamn är för övrigt: 2FACE4, lite löjligt kanske men jag trivs med att vara löjlig emellanåt . om allt går som jag tänkt ska bilen bli lite av en dubbelnatur, detta med dubbelnatur kommer att få sin förklaring senare. Måste först resonera med lite involverade personer ifall det är möjligt att genomföra mina planer. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
Därför att den mekaniska fläkten tar väldigt mycket effekt på höga varv. På bana ligger du längre tid på toppvarv och då slits fläktremmen ut. Jag är en av dem som haft samma problem. Remmarnas livslängd blev ca 50 mil.
Löses genom att antingen montera elektrisk fläkt och/eller generatorremskiva som ger möjlighet till dubbla fläktremmar. Genom att byta remskivor kan du dessutom växla ner vattenpumpen och på så sätt slippa kavitation i den vid höga varv, egentligen ett måste för banköra. Din bror har nog såna remskivor har jag för mig, annars så har Lasse B. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Ett ytterligare tipps är att använda remskivor med djupare skåra. Det styr upp remmen bättre särskilt när den vibrerar. Det är även ide att montera generator mm så närma veven som möjligt så remmen blir kort.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
Jag tackar så mycket för svaren.
Får se om man kan få fart på det gamla skrället och kanske kan besöka nå'n motorbana för lite f*skörning utan att behöva ha med sig ett tjog fläktarimmar. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
Skruva banåkabil Varför slaktade min bil fläktremmar vid banåka? | 935 besök totalt |