Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 423, 424, 425 ... 501, 502, 503 >> 190 besök idag (2501125 totalt) |
Vilka delar är det du tänker på? Allt går ju att lösa själv med för den sakens skull, men tex gavlarna var ändå ganska billiga. Är nog dyrare att låta någon tillverka på beställning, har man material gratis och maskiner att valsa/skära/knäcka osv själv så blir det ju billigare,
Så det beror ju på vad du menar. Jag har byggt flera dämpare av saker jag hittat här å var typ gratis, men det blir desto fler timmar istället. Och det verkar inte dom du har tillgång till material på samma vis som jag har. Så det är antagligen enklast att handla de delar du behöver som finns färdiga, å smida ihop resten själv. Vad är föresten anledningen att bygga egen/egna dämpare? Maximera utrymmet och det finns inte färdiga i de måtten? Finns det inte tex någon större som du kan förminska tex?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Finns ingen dämpare med hur jag vill ha in och ut gångar samt måtten jag får plats med.
Men ska mäta och kolla lite till innan jag bestämmer mig, men Simons har ju alla delar man behöver som: Gavlar, mantel, rostfritt stålull och perforerat rör så bör inte vara alltför svårt att svetsa ihop en egen. Så blir att mäta och klura lite i helgen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ok , ja med deras delar blir det ju inte svårare än ett pussel. En kvälls jobb skulle jag gissa, om man inte bygger den i sammband med avgas, då har man ju möjlighet att även måttanpassa den och eventuellt gira/snedställa ändarna om det hjälper
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hur har du gjort med dämpningsmaterial inuti ljuddämparen?
Enligt detta först stålull runt röret sedan Wool E-glas Advantex runt detta. Eller ska man ha något annat? Sen antar jag man inte ska packa för hårt utan lite luftigt så ljudet lättare kan röra sig, eller ska det vara packat? Rostfritt stålull 1kg för 300kr Medans vita ullen kostar 15kr per 150gram så där kanske 10 förpackningar behövs om man inte ska ha något annat? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har köpt "troll-ull" på lokala järn handeln. Vet ej exakt pris eftersom jag använder det i jobbet så har jag bara hämtat ur några kartonger extra, det är typ ett band kanske 5-10mm tjockt å 50mm brett.har för mig det är 10meter i en kartong, kostar kanske 1-200 Har lindat det första varvet rätt hårt, sedan vanlig ståltråd runt för att hålla det på plats.
Efter det fyllt burken med rostfria svarvspånor på lite mindre dämpare, och/eller vanlig glasullsmatta från bygghandeln(typ isover) på de större. (Tanken har vart att en mindre blir varmare, och i de fall de hamnat nära turbo) Jag brukar inte packa det "yttre" materialet sprciellt hårt, lagom fluffigt. Min teori är att mer luft =mer volym=lägre styrka på utgående gaser. Nu har jag inte direkt kört året runt med de bilarna, men några säsonger har de hållt utan bekymmer. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag har kört över 5000mil med egenbyggd dämpare och avgassystem från Ray.
Viktigt att stålullen är rostfri så den inte rostar bort och försvinner. Jag har Stenull (Värmetålig vanlig isolering) och det har fungerat bra. Jag gjorde min ljuddämpare rektangulär, enda problemet jag haft vart att en svets sprack. Det vibrerar enormt mycket i plåten om man har släta ytor. Men på en oval dämpare slipper man det problemet. Min är byggd i 1mm gods, och jag skulle inte använda tunnare, just pga. vibrationer. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Själv är jag lite elbilsmotståndare då jag tycker de är rätt trista och tråkiga, en av grejerna med en rolig bil är ju motorljudet. Jag är också lite Lätt (läs: mycket) bitter över att dessa elbilar är så snabba, mina kompisars tjänstebilar gör helt plötsligt 0-100 under 4 sek, något som inte är så lätt att matcha. Skönt att de inte är så vassa över 100km/h i alla fall. Just nu är jag sugen på att köpa en s8:a typ 2013 och chippa den, borde göra 100-200 på typ 7-8sek med 680hk? Då borde det bara vara en p100d eller taycan som hänger med? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
Hej, har jag sett "chippad /kanske lite mer mod" S8 köra 100-200 under 6 sek. Tyvärr enligt mig eftersom den bilen spöar min M3E46 som med nöd o näppe klarar den stinsen under 6 sek ( med samma mätutrustning o samma vägsträcka) Fruktansvärt mycket motor i den typen av bil. Samtidigt så måste man bli imponerad av hur bra allt funkar med, den bilden används som vanlig bruksbil med. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Jasså är ni tillbaka på elbils snacket.
Jag körde år 2016 med chiptrim och E50, rs6 luftburken osv. På 6.4sek Förra året med MaxxEcu E85 osv. På Gotland ring på 5.4sek Sen råkade jag ju få i fel växel två gånger och varvade över 9700rpm så blev inge mer test då, men jag tappar mycket I tid pga manuell växling 3-4an så önskar jag hade en snabb växlande dubbel kopplings låda. Men går att kapa ännu mer tid på ett annat vis men det får vi återkomma till nästa sommar. 2016 körde jag även 0-100 på 3.4sek med lugn start från tomgång för att inte spinna bort mig, nu behövs klistriga däck för att få fäste, men då lär det gå under 3sek. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ok! Riktigt bra fart på båda bilarna! Jag som tyckte min tt-rs var snabb när jag fick till 100-200 på 9.7! 😁 _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
Sjukt bra tider! Är det någon som har kört ifrån dig rakt fram någonsin? 😁 _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Det finns flera snabbare bilar här på rejsa, tror smr körde 100-200 på under 4sek.
Och angående din TT-RS, finns en svensk RS3 som gör 100-200 på 3.57sek Min väger ca 1620kg med halvtank och mig i. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men , måste du växla mellan 100-200, den borde väll fixa den distansen på 3ans eller 4ans växel? Eller går tungt i starten på för hög växel?? Tänkte att det borde skjuta på bra ändå, stor motor och tung bil brukar elda igång laddtryck.
Vad blir det typ för tid 2-300?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Fina siffror, måste vara minst 700Hk.
Som ref så gör en original 997.2Turbo likt min 100-200 på runt 7-7.3 sek original (500hk 650nm & PDK), har mätt upp min med lite bolt-ons och mjukvara till 5.95 sekunder. Vikt 1700kg med full tank och mig i. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Inte kört 200-300. Jo med rätt höjd på däck och höjt varvstopp så går det att köra på samma växel, men det blir ju inte optimalt, antingen trött i början eller i slutet, med snabb låda så ligger du ju i optimalt register och växellådan är ju så snabb så du knappt ser på kurvan vart den växlat, se nedan en knappt märkbar liten dipp vid 160. Här är RS3 Pierre med 755whp and 800wnm on mid boost 2.5bar Så man önskar man hade en sådan snabb växellåda. ELLER NEDAN 0-200 !! vart fan är växlingarna på den grafen? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ja med din lätta och strömlinje formade formel bil så märker väl inte motorn vilken växel du kör på
Men jag tror min bli är för trött i 100 på fyrans växel om jag inte sätter på små hjul så varvtalet höjs vid 100. Men tillbaka till ljuddämpare, dämpar en oval dämpare med 2 rör i bättre än 2 separata runda ljuddämpare? För jag har en oval med ett 3" rör i på sidan och det kan fan inte vara mer än stål ull som dämpning mot kanten? och med 2 rör i så blir det ju fullt.. så då blir det väl enbart stålull? Finns ju en del färdiga runda dock inga bra längder? Gör man egen så finns det ju dock större gavlar att bygga på om man får plats med dom.. Med 2 separata runda så kan man ju sätta dom lite som man vill och som det får plats mot en oval dubbeldämpare, men vad blir tystast? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Gjorde det här med delar från Raka rör till min 944a. Iofs bara 2.5 ltr och turbo men går under 95db.
Något enklare än att göra dämparna själv. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Det finns säkert olika sätt att räkna, men utan att veta vid vilka frekvenser du har högst db.
Så är det enklaste att bara räkna största möjliga volym. Har du två 3.5" ut från turbos? Eller 3"?? Gissar att turbinerna på agg är så pass små att de inte lönar sig att ha 2x3.5" utan att 2 x3" räcker, isåfall bör du antagligen kunna bygga ihop till 1x3.5" långt bak, å bygga en så stor burk som möjligt.?? Gissningvis blir det bra dämpning då. Du borde ha ganska lugna gaser där bak, men du kanske har dåligt med plats tex efter bakaxel?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 423, 424, 425 ... 501, 502, 503 >> 190 besök idag (2501125 totalt) |