Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20 >> 94 besök senaste veckan (44256 totalt) |
Fy fasen vad avundsjuk jag blir! Är ju exakt så jag vill göra med vårt garage, dock funderar vi på att bygga ut några meter extra på längden också.
Får man fråga vad du har betalat för att öppna upp för ett loft på det sättet? Förstår att det är väldigt olika men kan ändå ge ett hum som man kan utgå från _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Grovt estimerat är balkar och lite runtomkring ca 35k och det har tagit kanske 100-150 arbetstimmar att riva bort det gamla och få upp balkarna. Man förlorar takhöjd runt balkarna men det blir en riktigt härlig känsla med öppet på det här viset _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Bör nog lägga till att om man sedan innan har ett isolerat innertak mellan garage och loft så tillkommer allt med att bygga upp isolering och innertak på nytt.
Är allt oisolerat sedan innan så tillkommer ju de kostnaderna och arbetet hur man än gör _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Tack! Det blir en Twin Busch höglyftande saxlyft från Verkstandskungen. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Tack som tusan! Det är ju en väldigt rimlig och görbar kostnad. Har faktiskt aldrig varit uppe på vinden på garaget då luckan är fastskruvad så vet inte hur isoleringen ser ut. Men får ta mig ett snack med de andra familjemedlemmarna _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||
Ja jag tycker att själva förändringen av takstolar osv är rimligt i kostnad. Men det sticker snabbt iväg efteråt med isolering och uppbyggnad av innertaken så gör en helhetskalkyl först så det inte blir överraskningar senare _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Funderar på golvet. Jag hade ställt in mig på polerad betong, typ HTC Superfloor:
https://www.htc-floorsystems.com/sv- Det är väl det mest hållbara och praktiska golv som går att få. Men jag tycker ändå att klinker ser prydligast ut. Skulle inte förvåna mig om klinkers faktiskt blir något billigare också. Har svårt att bestämma mig. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Snyggt jobbat! Reglar du sedan innertaket på loftsidan för att kunna förvara grejer?
Tack för länk gällande polering, verkar vara en intressant lösning. Har du tagit in någon offert så du vet kostnadsbild jmfrt andra alternativ? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Visste inte att man kunde polera gammal betong, trodde bara man kunde göra det när man gjuter!
Har ett riktigt gammalt sunkigt betonggolv i vårat garage. Testade nu med att använda betongglasyr/vattenglas på den. Blir bättre i alla fall, dammar inte längre. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Polerat betonggolv kan bli livsfarligt halt om man spiller olja, vatten eller annan olämplig vätska på det.
Man provade det i utprovningshallen på jobbet, men lite hydraulolja, vatten och granulat fick några att landa riktigt hårt. |
||||||
Det beror på hur blankt du slipar det.....jag har slipat golv i mitt garage och har inga problem med halka vid spill av vätskor....Vi har slipat betong golv på jobbet också utan problem
_________________ Mikael Ståhling |
||||||
Tack! Ja precis. Gamla loftet var bara reglat med 120 cm CC (45x145) så jag lägger in fler golvreglar nu så det blir 60 CC och med kortlingar på väl valda ställen. Sen tänkte jag skruvlimma 22 mm golvspånskivor som golv. Inte så slagtåligt men borde bli bra kombi av styvhet och hållbarhet för förvaring där uppe. Väntar in offerter men har hittat prisindikationer tidigare som landade på ca 25k för 60-70 m2. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Såg du jämförelsen av halsäkerhet på länken? HTCs system verkar landa väldigt nära Epoxygolv. Som iofs kanske inte är det mest halksäkra men ändå _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Fördelen med slipat, inpregnerat och polerad betong är att det är helt fogfritt så allt rullar fint över det, suger inte åt sig vätska. Omöjligt att skapa fläckar på och tål typ allting.
Klinker är snyggt men är inte alls lika trevligt att rulla stativ, vagnar, motorlyft på osv. Lämpligt garageklinker kostar dock inte så mycket. Borde landa på runt 6-7 tusen för allt material men tar å andra sidan kanske 4 dagar att lägga och foga (gissar). _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Vad säger ni om uppvärmning?
En luftvärmepump känns given. Men ska man komplettera med 1-2 element också? Så kan man få en viss grundvärme från elementen. Sätter man element på motsatt sida som luftvärmepumpen så borde det bli mer jämn temperatur också? En pump med wifi verkar bra. Så kan kanske hålla en grundtemp på säg 15 grader och dra upp det 2-3 grader de kvällar man tänkt vara där. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
En 3-fas byggfläkt på 9 kW stöter upp tempen från 15 till 18-20 grader snabbt vid behov.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20 >> 94 besök senaste veckan (44256 totalt) |