Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trimma M52tuB28
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (1923 totalt)
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
Några bmw åkare som diskutera trimning i bl a Borz tråd om BMW:s M54 motor som sitter i E46.
Vill här visa lite lätt vad jag gjort i min e46 compact. Var en 316 från början men satte i en M52tuB28. Alltså en tidig variant av M54 motorn. Dubbel vanos, 2.8 liter, alublock. Typ exakt lika som en M54.
Eftersom min kaross är en 04:a så sitter det dbw elgas pedal. Valde därför en MS43 styrbox från en 3 liters M54B30. Tog då även spridare insug och luftmassemätaren från en sådan. Kör med e36 grenrör från en M50b25 utan katalysatorer. Chippad box från fekzen. Bromsade i somras till 218hk 282nm. Funka kanon och motorn går så bra. Eftersom det är elgas så kan fekzen även mappa pedalen lite rappare. Ihop med lätt Svänghjul så svarar den grymt på gas.
Byggde ihop allt med orginal look så man kanske kan trilla igenom en besiktning. Inte provat än dock.




Sen kan man läsa om och även se på Youtube att man kan hitta mer effekt genom att byta insug till ett gammalt M50b25 insug. Billiga hästar så jag var tvungen att prova. Bytte även kamaxel på insug till en från 3 litaren M54B30. Lite mer lyft och duration. Avgas är samma så där finns inget att hämta tyvärr. Finns såklart eftermarknads kammar men då börjar det bli dyrt.
Åkte till samma bromsbänk (rullar) idag igen. Inget annat ändrat, t om samma hjul för så lika resultat som möjligt.
Och vilken skillnad. Hade kört lite på gatan innan men svårt att känna nån skillnad. Men helt sjukt. Motorn lämnar nu 237hk och 302nm. Trimma ca 20hk brukar vara betydligt svårare än så på en NA motor.
Finns några hästar till tror vi. Går lite fett nästan hela registret och efter peak hk så går den väl fett. Sen kan man ju alltid prova på E85. Borde närma sig 250hk isåfall.
Detta är på en helt oöppnad M52tuB28. Gått över 30K mil. Min polare har tävlat med motorn i BMW cup i 5år. Och nu sitter den i min bil och fortsätter att leverera. Helt grymt.






Kurvorna är en 215hk repa från i somras mot den nya effekten på 237hk.

Hoppas nån tycker sånt här är lika kul som jag.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Trevlig bil måste det vara
Har svaghet för e46 compacter.

Vad är det för grenrör?
Undrar hur bra USA-kammar fungerar på en TUB28?

Finns folk som har skrämt dessa motorer till över 260 hästar.

_________________
Tim Anle
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Riktigt fränt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
borz skrev:
Trevlig bil måste det vara
Har svaghet för e46 compacter.

Vad är det för grenrör?
Undrar hur bra USA-kammar fungerar på en TUB28?

Finns folk som har skrämt dessa motorer till över 260 hästar.


Ja jag har fastnat lite för dom oxå. Tycker fronten ser extra cool ut.

Grenrör från E36 M50. Vanliga standardrör som inte har nån katt i sig. Köpt på skrot för typ 600:-

USA som i ZHP kammar menar du? Ja dom hade varit bra tror jag. Men är för dyra tyvärr. Då köper jag hellre eftermarknad schrick kammar istället eftersom jag inte tävlar med bilen. Nästa steg, (som lovat mig själv att inte ta) är väl vilda kammar och högkomps kolvar. Och M3 grenrör istället.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Med grenrör från S50B32 skulle du kunna plocka ganska mycket mer hk, går att hitta för 3-4k ibland.

Enligt kunnigt folk här på forumet som jag har diskuterat med finns det ett par nivåer som man kan nå billigt med M52B28TU.

Grenrör från S50B32 + avgassystem med race-/sportkatalysator + mappning ger ca 230hk. Lägger du till ett insug från M54B30 + mappar med det får du nästan 260 hk. Det är vad flera har sagt (och bevisat). Har du därtill en insugskam från M54B30 lär du hamna nära 270 hk men misstänker att du behöver spridarna från en M54B30 då med, detta är dock obekräftat.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Du behöver större spridare än m54b30. De ligger i underkant och flödar endast 10% mer än 328 spridarna.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



SevenEight skrev:
Du behöver större spridare än m54b30. De ligger i underkant och flödar endast 10% mer än 328 spridarna.


Är du säker? Har bänkpapper från en M52B28TU med modifieringarna jag nämnde (men inte spridare eller kamaxel från M54B30) och den lämnade 258 hk, då borde spridare från 3-litern klara av att flöda 10-12 hk till.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
Westersund skrev:
Med grenrör från S50B32 skulle du kunna plocka ganska mycket mer hk, går att hitta för 3-4k ibland.

Enligt kunnigt folk här på forumet som jag har diskuterat med finns det ett par nivåer som man kan nå billigt med M52B28TU.

Grenrör från S50B32 + avgassystem med race-/sportkatalysator + mappning ger ca 230hk. Lägger du till ett insug från M54B30 + mappar med det får du nästan 260 hk. Det är vad flera har sagt (och bevisat). Har du därtill en insugskam från M54B30 lär du hamna nära 270 hk men misstänker att du behöver spridarna från en M54B30 då med, detta är dock obekräftat.


Ja grenrör från M3 hade säkert gjort några hästar till. Men svårt att hitta nu till vettigt pris. Nån som har?

Men sen har du inte läst vad jag skrivit.

Hade redan M54B30 insug med spridare på första bromsningen. Det räckte till 220hk ihop med M50 grenrör. Så några 260hk lär vara svårt.
Anser att gamla M50 insuget ger massor mer hästar än M54B30 insuget.

Och vill man upp emot 270 hk så lär högkompkolvar och eftermarknadskammar krävas. Samt större spridare än M54B30 spridare.

Hade dock varit kul att se det du säger. Nåt bevis på att det går?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Fredin skrev:
Ja grenrör från M3 hade säkert gjort några hästar till. Men svårt att hitta nu till vettigt pris. Nån som har?

Men sen har du inte läst vad jag skrivit.

Hade redan M54B30 insug med spridare på första bromsningen. Det räckte till 220hk ihop med M50 grenrör. Så några 260hk lär vara svårt.
Anser att gamla M50 insuget ger massor mer hästar än M54B30 insuget.

Och vill man upp emot 270 hk så lär högkompkolvar och eftermarknadskammar krävas. Samt större spridare än M54B30 spridare.

Hade dock varit kul att se det du säger. Nåt bevis på att det går?


Jag läste vad du skrev, jag raljerade bara fritt eftersom det här har diskuterats många gånger i olika trådar (om just M52B28TU). Nu är det bara spekulation... men jag tror precis tvärtom att M54B30-insuget ger mer än M50-insuget p.g.a. större volym.

Här är bänkpappret från bröderna Skoog's bil som gick i BMW Cup, vet att det står 330 på pappret men det är en 2.8L-maskin i bilen. Kanske kan dom flika in själva eller så kan du höra av dig till nån av dom. Väldigt trevliga.



Dom använde receptet jag skrev men vad jag kommer ihåg hade de inte M54B30-spridare och att öppna maskinen och byta kamaxlar får man inte göra enligt reglementet. Sen vet jag om iallafall 2 st Z3:or med liknande recept som bänkat strax under 260 hk. Med annan insugskam kommer inte kurvan falla av strax efter 6K varv heller och du kan varva vidare till 7K men sen är det stopp om du vill vara på säkra sidan.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
Westersund skrev:
Fredin skrev:
Ja grenrör från M3 hade säkert gjort några hästar till. Men svårt att hitta nu till vettigt pris. Nån som har?

Men sen har du inte läst vad jag skrivit.

Hade redan M54B30 insug med spridare på första bromsningen. Det räckte till 220hk ihop med M50 grenrör. Så några 260hk lär vara svårt.
Anser att gamla M50 insuget ger massor mer hästar än M54B30 insuget.

Och vill man upp emot 270 hk så lär högkompkolvar och eftermarknadskammar krävas. Samt större spridare än M54B30 spridare.

Hade dock varit kul att se det du säger. Nåt bevis på att det går?


Jag läste vad du skrev, jag raljerade bara fritt eftersom det här har diskuterats många gånger i olika trådar (om just M52B28TU). Nu är det bara spekulation... men jag tror precis tvärtom att M54B30-insuget ger mer än M50-insuget p.g.a. större volym.

Här är bänkpappret från bröderna Skoog's bil som gick i BMW Cup, vet att det står 330 på pappret men det är en 2.8L-maskin i bilen. Kanske kan dom flika in själva eller så kan du höra av dig till nån av dom. Väldigt trevliga.



Dom använde receptet jag skrev men vad jag kommer ihåg hade de inte M54B30-spridare och att öppna maskinen och byta kamaxlar får man inte göra enligt reglementet. Sen vet jag om iallafall 2 st Z3:or med liknande recept som bänkat strax under 260 hk. Med annan insugskam kommer inte kurvan falla av strax efter 6K varv heller och du kan varva vidare till 7K men sen är det stopp om du vill vara på säkra sidan.


Läste igen och förstår.

Trodde oxå att M54B30 insuget skulle vara bäst eller åtminstone inte strypa nåt men med mitt test så bevisar det ju att M50 insuget är klart bättre. Var rädd att jag skulle tappa botten eftersom jag tog bort DISA men kurvorna ljuger inte. Har ju även bytt kam i detta test men den är ju bara marginellt vassare. Tror inte den ger så mycket faktiskt. Hade hoppats på att den skulle hjälpa hålla effekten uppe ändå till 6500-7000 rpm men blev ingen större skillnad. Kurvan dalar typ lika snabbt som innan.

Ja bröderna skoog känner jag till. Varit med och skruvat i bmw cup från 2012 till 2017. Hört lite rykten men aldrig nåt bekräftat från dom. Men dom lär väl ha kört med ZHP kammar oxå. Iallafall i compacten med 3 litarn. Dom var alltid bilen man ville slå. Sista året "mitt" team körde så blev vi inte avhängda på rakan längre iallafall. Men bilen vi körde visade aldrig över 245 hk. Detta i samma bänk som jag nu kört i.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Fredin skrev:
Läste igen och förstår.

Trodde oxå att M54B30 insuget skulle vara bäst eller åtminstone inte strypa nåt men med mitt test så bevisar det ju att M50 insuget är klart bättre. Var rädd att jag skulle tappa botten eftersom jag tog bort DISA men kurvorna ljuger inte. Har ju även bytt kam i detta test men den är ju bara marginellt vassare. Tror inte den ger så mycket faktiskt. Hade hoppats på att den skulle hjälpa hålla effekten uppe ändå till 6500-7000 rpm men blev ingen större skillnad. Kurvan dalar typ lika snabbt som innan.

Ja bröderna skoog känner jag till. Varit med och skruvat i bmw cup från 2012 till 2017. Hört lite rykten men aldrig nåt bekräftat från dom. Men dom lär väl ha kört med ZHP kammar oxå. Iallafall i compacten med 3 litarn. Dom var alltid bilen man ville slå. Sista året "mitt" team körde så blev vi inte avhängda på rakan längre iallafall. Men bilen vi körde visade aldrig över 245 hk. Detta i samma bänk som jag nu kört i.


Då kanske det är så att det är just dyno som skiljer, den ena eller den andra visar för mycket/lite. Han kanske inte nämnde allt när han prata med mig heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



...så var det ju det där med att varva en 3.0 över original varvstopp...men det är en annan fråga, här var det ju 2.8ltr som det handlade om.

Har pratat en del med en lokal förmåga som mappat dessa och han tyckte inte att B30 insuget var nån hit. Överlag så anser han att det är för mycket flaskhals på vägen in till motorn.

Men M50 insuget - då måste man väl porta för att få till det helt? Ser också att det finns trådar med N54 insug som ser lite kul ut.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
SevenEight skrev:
...så var det ju det där med att varva en 3.0 över original varvstopp...men det är en annan fråga, här var det ju 2.8ltr som det handlade om.

Har pratat en del med en lokal förmåga som mappat dessa och han tyckte inte att B30 insuget var nån hit. Överlag så anser han att det är för mycket flaskhals på vägen in till motorn.

Men M50 insuget - då måste man väl porta för att få till det helt? Ser också att det finns trådar med N54 insug som ser lite kul ut.


Hur farligt är det att varva säg 7500. På 2.8 kontra 3.0. Vad kommer hända med min 2.8 om jag drar den till 7500?
Ja M50 insuget är väldigt simpelt, rakt på och grova kanaler.
Man kanske ska matchporta toppen för bästa effekt men inget måste. Jag gjorde det inte. Men om jag tar av toppen nångång i framtiden så kommer jag göra det.

Oxå sett N54 insuget. Men då krävs ju en rejäl adapter. Till väldigt mycket pengar.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Fredin skrev:
SevenEight skrev:
...så var det ju det där med att varva en 3.0 över original varvstopp...men det är en annan fråga, här var det ju 2.8ltr som det handlade om.

Har pratat en del med en lokal förmåga som mappat dessa och han tyckte inte att B30 insuget var nån hit. Överlag så anser han att det är för mycket flaskhals på vägen in till motorn.

Men M50 insuget - då måste man väl porta för att få till det helt? Ser också att det finns trådar med N54 insug som ser lite kul ut.


Hur farligt är det att varva säg 7500. På 2.8 kontra 3.0. Vad kommer hända med min 2.8 om jag drar den till 7500?
Ja M50 insuget är väldigt simpelt, rakt på och grova kanaler.
Man kanske ska matchporta toppen för bästa effekt men inget måste. Jag gjorde det inte. Men om jag tar av toppen nångång i framtiden så kommer jag göra det.

Oxå sett N54 insuget. Men då krävs ju en rejäl adapter. Till väldigt mycket pengar.



Tror inte du får ut så mycket av att varva dessa motorer.
Även om du byter kammen så är det rätt döda efter 7000 varv.
Ska du varva mycket 3 liters maskinen så är det muttern på oljepumpen samt en vettig svängningsdämpare som gäller.

_________________
Tim Anle
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Frågan, som inte vill ge sig, är det bättre med 2,8 än 3,0? Likvärdig effekt, men går att varva utan sävnginsdämpare? Tänker att en 2,8 kanske är en bättre grund egentligen? Eller?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
SevenEight skrev:
Frågan, som inte vill ge sig, är det bättre med 2,8 än 3,0? Likvärdig effekt, men går att varva utan sävnginsdämpare? Tänker att en 2,8 kanske är en bättre grund egentligen? Eller?


Hade varit roligt med en 2.8 med högkompskolvar, 280-290 kammar, portad topp mm. Men vill jag ha mer effekt så blir det turbo på denna.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Intressant tråd! thumbs up

Ang. insuget, bytte du inte insugskam samtidigt? Det påverkar väl lite menar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565


Trådstartare
MaZ skrev:
Intressant tråd! thumbs up

Ang. insuget, bytte du inte insugskam samtidigt? Det påverkar väl lite menar jag.


Jo det gjorde jag. Skiljer tyvärr inte så mycket mellan dom. Hade hoppats på mer flås eller åtminstone att kurvan inte skulle dala så fort över 6000 varv, men blev typ ingen skillnad alls. Dock får jag tillägga, det är inte mappat nåt efter dom här två åtgärderna. Finns lite att fin tuna för nån hästkraft till.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Såg detta klippet precis, n insuget verkar leverera. Frågan är hur ett aluminium insug för turbo skulle flöda?...

https://youtu.be/FGLX8b5YN5A

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Alexus skrev:
Såg detta klippet precis, n insuget verkar leverera. Frågan är hur ett aluminium insug för turbo skulle flöda?...

https://youtu.be/FGLX8b5YN5A


Ser bra ut! Men för pengarna det kostar med en adapterplatta och N54-insug kan man lika gärna köpa en adapterplatta och S50-insug (därmed få separata spjällhus).

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Westersund skrev:
Alexus skrev:
Såg detta klippet precis, n insuget verkar leverera. Frågan är hur ett aluminium insug för turbo skulle flöda?...

https://youtu.be/FGLX8b5YN5A


Ser bra ut! Men för pengarna det kostar med en adapterplatta och N54-insug kan man lika gärna köpa en adapterplatta och S50-insug (därmed få separata spjällhus).


Passar M3 plenumet då? Alltså får det plats i sideled eller bygger adaptern för mycket? Nån som vet? För jag tycker detta är ett lockande alternativ!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Trimma M52tuB28
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (1923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande