Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vittrande aluminium åtgärd? | 9 besök senaste veckan (1751 totalt) |
Hej vad finns det för bra knep när det gäller aluminium som vitnar?
Har en motor som varit ute en tid och vittrad. Vad är lättast och det inte förstör ytan är det borsta eller kanske syratvätt Vad har ni för några förslag _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
Tidsmaskin och torr förvaring är bäst.
Annars kan glasblästring ge gjuten aluminium en ny yta att ärga på, utan att sluta alltför mycket. |
||||
Vattenpolering med glaskulor gör rent och täpper till porer så att det håller sig snyggt länge.
www.balstavattenpolering.se eller annan firma som gör liknande jobb. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Vatten polering ser otroligt Nice ut.
Men finns det något man kan göra i egen verkstad? _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
Vattenbläster blir ju fint, men täta i såna fall ALLA hål i motorn. För som vanligt med blästring så kommer blästermedia in precis överallt. Jag tror inte mediet sätter sig i godset på samma sätt som vid vanlig bläster, men det är fortfarande så att det följer med vattnet in i allting.
Personligen skulle jag inte göra det på något som innehåller oljekanaler.... Jag har fått liknande korrosion mycket bättre med stark fälgtvätt som innehåller kaustiksoda, kaustiksoda fräter på aluminium (sprutar man på det så börjar det fradga sig efter en lite stund, från sekunder till minuter beroende på styrka). Men väldigt utspädd kaustiksoda och en liten stålborste så kan det nog bli bättre. ACF-50 är ett medel jag köpte som ska skydda aluminium från korrosion, jag har inte hunnit testa det ännu på riktigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Skulle starkt avråda från att använda nåt basiskt medel på aluminium, är du säker på att du inte menar fälgtvätt med syrabas? Jag körde ett oljetråg i alu i en industritvätt med basiskt tvättmedel en gång, vart en gråsvart och väldigt ful yta och vart tvungen att glasblästra av allt för att få den fin igen. |
||||
Nej, basiskt. https://diamant.nordiskehandel.cloud Ja, ytan blev ju inte aluminiumfin, men det tåget har gått för länge sedan utan en massiv arbetsinsats, men om alternativet är oxiderad liknande ovan eller blästring så skule jag välja en gråsvart yta. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Enda anledningen till att vilja ha rent aluminium enligt mig är om man vill ha en polerad borstad finish, vill man bara åt färgen och att det ska se fräscht ut funkar färg utmärkt. Lackerade ett motorblock med Biltemas vita motorblocksfärg som jag ska ha som vardagsrumsbord, blev väldigt bra måste jag säga! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Biltemas färg, måste den härdas med värme? Jag lackade ett block, gjutjärn, och färgen släppte med brakecleaner (eller om det var aceton). Har inte kvar burken. Jag kan se fördelar med ett "rent" block. Bättre värmeavledning, ingen färg som blir ful. Kör man i salt så kanske det blir annorlunda. Gjutjärn är klockrent att lacka. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Vattenblästring/polering gör underverk på aluminium Rekommenderas om man vill få aluminium att se ut som nytt ut igen
|
||||
Nja, deras motorblocksfärg behöver inte värme vad jag kommer ihåg... Deras värmefärg som jag har använt till bromsok behöver det dock (går över med värmepistol). Att färgen skulle släppa av brakecleaner låter orimligt, aceton däremot. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
kommentar ang. kaustik soda (lut). Vid ett pH över runt 10 så mörknar aluminiumen. Det beror på att aluminiumet fräts bort och frilägger kislet (kisel) som används i gjutaluminium.
En mild basisk lösning kan dock få det lite blankare, då baser ger sig på fetter. _________________ Mats Andersen |
||||
Skruva banåkabil Vittrande aluminium åtgärd? | 9 besök senaste veckan (1751 totalt) |