Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vittrande aluminium åtgärd?
9 besök senaste veckan (1751 totalt)
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Hej vad finns det för bra knep när det gäller aluminium som vitnar?

Har en motor som varit ute en tid och vittrad.
Vad är lättast och det inte förstör ytan är det borsta eller kanske syratvätt
Vad har ni för några förslag


Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



Tidsmaskin och torr förvaring är bäst.

Annars kan glasblästring ge gjuten aluminium en ny yta att ärga på, utan att sluta alltför mycket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vattenpolering med glaskulor gör rent och täpper till porer så att det håller sig snyggt länge.
www.balstavattenpolering.se eller annan firma som gör liknande jobb.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Vatten polering ser otroligt Nice ut.

Men finns det något man kan göra i egen verkstad?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Oxidlösare typ Proffsfälgtvätt.
Billigt och enkelt att pröva iaf?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Vattenbläster blir ju fint, men täta i såna fall ALLA hål i motorn. För som vanligt med blästring så kommer blästermedia in precis överallt. Jag tror inte mediet sätter sig i godset på samma sätt som vid vanlig bläster, men det är fortfarande så att det följer med vattnet in i allting.

Personligen skulle jag inte göra det på något som innehåller oljekanaler....


Jag har fått liknande korrosion mycket bättre med stark fälgtvätt som innehåller kaustiksoda, kaustiksoda fräter på aluminium (sprutar man på det så börjar det fradga sig efter en lite stund, från sekunder till minuter beroende på styrka). Men väldigt utspädd kaustiksoda och en liten stålborste så kan det nog bli bättre.
ACF-50 är ett medel jag köpte som ska skydda aluminium från korrosion, jag har inte hunnit testa det ännu på riktigt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



safe skrev:

Jag har fått liknande korrosion mycket bättre med stark fälgtvätt som innehåller kaustiksoda, kaustiksoda fräter på aluminium (sprutar man på det så börjar det fradga sig efter en lite stund, från sekunder till minuter beroende på styrka). Men väldigt utspädd kaustiksoda och en liten stålborste så kan det nog bli bättre.
ACF-50 är ett medel jag köpte som ska skydda aluminium från korrosion, jag har inte hunnit testa det ännu på riktigt.


Skulle starkt avråda från att använda nåt basiskt medel på aluminium, är du säker på att du inte menar fälgtvätt med syrabas?
Jag körde ett oljetråg i alu i en industritvätt med basiskt tvättmedel en gång, vart en gråsvart och väldigt ful yta och vart tvungen att glasblästra av allt för att få den fin igen.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



fonzeka skrev:
safe skrev:

Jag har fått liknande korrosion mycket bättre med stark fälgtvätt som innehåller kaustiksoda, kaustiksoda fräter på aluminium (sprutar man på det så börjar det fradga sig efter en lite stund, från sekunder till minuter beroende på styrka). Men väldigt utspädd kaustiksoda och en liten stålborste så kan det nog bli bättre.
ACF-50 är ett medel jag köpte som ska skydda aluminium från korrosion, jag har inte hunnit testa det ännu på riktigt.


Skulle starkt avråda från att använda nåt basiskt medel på aluminium, är du säker på att du inte menar fälgtvätt med syrabas?
Jag körde ett oljetråg i alu i en industritvätt med basiskt tvättmedel en gång, vart en gråsvart och väldigt ful yta och vart tvungen att glasblästra av allt för att få den fin igen.


Nej, basiskt. https://diamant.nordiskehandel.cloud/product.html/falgrent-2?category_ . . . .

Ja, ytan blev ju inte aluminiumfin, men det tåget har gått för länge sedan utan en massiv arbetsinsats, men om alternativet är oxiderad liknande ovan eller blästring så skule jag välja en gråsvart yta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1323



Går ju alltid att lackera silver efter rengöringen så är problemet borta.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Sodablästring påstår reklamen att det ska vara fantastiskt. Nån som provat?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



Westersund skrev:
Går ju alltid att lackera silver efter rengöringen så är problemet borta.


jap, jag har målat några block med silver fälgfärg, blir riktigt snyggt

_________________
henrik nielsen
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1323



fordcapri skrev:
jap, jag har målat några block med silver fälgfärg, blir riktigt snyggt


Enda anledningen till att vilja ha rent aluminium enligt mig är om man vill ha en polerad borstad finish, vill man bara åt färgen och att det ska se fräscht ut funkar färg utmärkt.

Lackerade ett motorblock med Biltemas vita motorblocksfärg som jag ska ha som vardagsrumsbord, blev väldigt bra måste jag säga!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Westersund skrev:
fordcapri skrev:
jap, jag har målat några block med silver fälgfärg, blir riktigt snyggt


Enda anledningen till att vilja ha rent aluminium enligt mig är om man vill ha en polerad borstad finish, vill man bara åt färgen och att det ska se fräscht ut funkar färg utmärkt.

Lackerade ett motorblock med Biltemas vita motorblocksfärg som jag ska ha som vardagsrumsbord, blev väldigt bra måste jag säga!


Biltemas färg, måste den härdas med värme? Jag lackade ett block, gjutjärn, och färgen släppte med brakecleaner (eller om det var aceton). Har inte kvar burken.

Jag kan se fördelar med ett "rent" block. Bättre värmeavledning, ingen färg som blir ful. Kör man i salt så kanske det blir annorlunda. Gjutjärn är klockrent att lacka.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



tvättar du med aceton är det nock inte många färgar som håller

fälgfärgen ska inte härdas med värme, o jag tycker den är mer slitstark eller va man säger. än motorfärg

_________________
henrik nielsen
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Vattenblästring/polering gör underverk på aluminium Rekommenderas om man vill få aluminium att se ut som nytt ut igen thumbs up














_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1323



safe skrev:
Biltemas färg, måste den härdas med värme? Jag lackade ett block, gjutjärn, och färgen släppte med brakecleaner (eller om det var aceton). Har inte kvar burken.

Jag kan se fördelar med ett "rent" block. Bättre värmeavledning, ingen färg som blir ful. Kör man i salt så kanske det blir annorlunda. Gjutjärn är klockrent att lacka.


Nja, deras motorblocksfärg behöver inte värme vad jag kommer ihåg... Deras värmefärg som jag har använt till bromsok behöver det dock (går över med värmepistol). Att färgen skulle släppa av brakecleaner låter orimligt, aceton däremot.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



kommentar ang. kaustik soda (lut). Vid ett pH över runt 10 så mörknar aluminiumen. Det beror på att aluminiumet fräts bort och frilägger kislet (kisel) som används i gjutaluminium.
En mild basisk lösning kan dock få det lite blankare, då baser ger sig på fetter.

_________________
Mats Andersen
Citera
Skruva banåkabil
Vittrande aluminium åtgärd?
9 besök senaste veckan (1751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande