Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kolla upp vilken som är mintemp på pumpen bara, märkligt nog är det ofta så att mintemp är kanske17 eller 18 grader. Med ett frostskyddslge på 8 eller 12 grader, och ingenting däremellan. min har 8 grader, men det är ok,den värmer upp allt väldigt fort på maxläget.

Jag har bara 40m2, men en julapump räcker mer än väl. Det viktiga är wifi så man kan klicka igång den inifrån innan man går ut, riktigt najs. Loftet gör det ju knepigare att värma såklart, men har svårt att se att det ska behövas mer än en vpump

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag kör bara med 3-fas byggfläkt, ställer termostaten på 5° när jag inte är där och vrider upp när jag ska jobba, fläkten är så kraftig att den trycker upp temperaturen i mitt vanliga dubbelgarage till behaglig nivå på 10 minuter.
Köpte en beg byggfläkt på Blocket för 600:-

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag gillar inte temperaturväxlingar eftersom det ger skillnader i luftfuktighet och risk för kondens och rost på obehandlat material. Jag kör luftvärmepump inställd på 18 grader året runt. (souterräng så det kyler bra även på sommaren) Alltid lagom temp så man kan jobba i långärmad tröja och stabil relativ luftfuktighet på runt 50-55 % lite beroende på utomhusklimatet.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag gillar inte temperaturväxlingar eftersom det ger skillnader i luftfuktighet och risk för kondens och rost på obehandlat material. Jag kör luftvärmepump inställd på 18 grader året runt. (souterräng så det kyler bra även på sommaren) Alltid lagom temp så man kan jobba i långärmad tröja och stabil relativ luftfuktighet på runt 50-55 % lite beroende på utomhusklimatet.


Låter vettigt. Kommer sikta på att göra så till en början då det förmodligen kommer bli många och korta besök i garaget.
Men då siktar jag nog in mig på enbart en luftvärmepump och tar en byggfläkt som komplement ifall det råkar bli superkallt ute. Behöver man köra byggfläkten ofta så kan jag alltid planera in fasta element framöver. För jag vill ha snygga fasta installationer så långt det går

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



GustafB skrev:
Fördelen med slipat, inpregnerat och polerad betong är att det är helt fogfritt så allt rullar fint över det, suger inte åt sig vätska. Omöjligt att skapa fläckar på och tål typ allting.
Klinker är snyggt men är inte alls lika trevligt att rulla stativ, vagnar, motorlyft på osv.

Lämpligt garageklinker kostar dock inte så mycket. Borde landa på runt 6-7 tusen för allt material men tar å andra sidan kanske 4 dagar att lägga och foga (gissar).


Har epoxy sedan snart 10år, funkar riktigt bra.
Visst går det att göra märken, dubbdäck som man rattar runt ger fina repor
Men det är bra grepp och tål allt jag har spillt.



_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Epoxy är fint men tror inte det blir bra i längden med svetsloppor.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Funderade på ett polerat betonggolv.. en firma var förbi och slipade på jobbet..
Om jag hade garaget rent tomt i 2 dagar kunde dom slipa/polera det i 7 steg.. skulle kosta mig svart ca 15 k för 60 m2. Med snabba ryck typ dagen efter..Funderade en del.. men då det garaget har en del sprickor.. och lite nivåskillnader. .. dyrare...och då inte var tomt blev det inget..
Nu skiter jag I det garage golvet.. på mitt tillbyggnad garage hyrde jag en slipmaskin en dag kostade 1300 kr. . Snart blir det förmodligen bara vattenglas.. men viktigt slipa först sedan vattenglas.. detta sa golvsliparen.. dom behandlade med vattenglas efter dom första 4-5 stegen.. annars blir det för hårt att slipa...
Man ser enklare små tappade skruvar på ett målat golv.. men epoxi målade golv kan vara riktigt hala när blöta...
Ofta är golv i affärer polerade.. och dom används ju mycket...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Mats Karlsson skrev:
Jag gillar inte temperaturväxlingar eftersom det ger skillnader i luftfuktighet och risk för kondens och rost på obehandlat material. Jag kör luftvärmepump inställd på 18 grader året runt. (souterräng så det kyler bra även på sommaren) Alltid lagom temp så man kan jobba i långärmad tröja och stabil relativ luftfuktighet på runt 50-55 % lite beroende på utomhusklimatet.


Har aldrig haft nån kondens eller ytrost pga tempväxlingar, kanske beror på vad man har för klimat i övrigt. I år kör jag med luftavfuktare också, det håller det ännu torrare utan att behöva hålla det så varmt. Lite för att jag har varit för lat för att borra väggarna för ordentlig ventilation

Klinker blev det i mitt garaget, blev enklast så, inte heller dödshalt om det bli blött. Köpte byggmax garageklinker, väldigt nöjd än så länge, väldigt stryktåligt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Cédric skrev:
Mats Karlsson skrev:
Jag gillar inte temperaturväxlingar eftersom det ger skillnader i luftfuktighet och risk för kondens och rost på obehandlat material. Jag kör luftvärmepump inställd på 18 grader året runt. (souterräng så det kyler bra även på sommaren) Alltid lagom temp så man kan jobba i långärmad tröja och stabil relativ luftfuktighet på runt 50-55 % lite beroende på utomhusklimatet.


Har aldrig haft nån kondens eller ytrost pga tempväxlingar, kanske beror på vad man har för klimat i övrigt. I år kör jag med luftavfuktare också, det håller det ännu torrare utan att behöva hålla det så varmt. Lite för att jag har varit för lat för att borra väggarna för ordentlig ventilation

Klinker blev det i mitt garaget, blev enklast så, inte heller dödshalt om det bli blött. Köpte byggmax garageklinker, väldigt nöjd än så länge, väldigt stryktåligt.


Det är ju varm luft som kyls av som släpper kondens, kall luft som värms upp blir "torrare". Så det beror ju på vad man gör i garaget, kör man in blöta bilar på vintern, värmer luften och sedan låter den kylas av, relativt snabbt utan ventilation så kondenserar det på saker.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10583



GustafB skrev:
Vad säger ni om uppvärmning?
En luftvärmepump känns given. Men ska man komplettera med 1-2 element också?
Så kan man få en viss grundvärme från elementen. Sätter man element på motsatt sida som luftvärmepumpen så borde det bli mer jämn temperatur också?

En pump med wifi verkar bra. Så kan kanske hålla en grundtemp på säg 15 grader och dra upp det 2-3 grader de kvällar man tänkt vara där.



Är väggar och golv kalla "känns" det kallt ändå när man värmer upp luften snabbt med värmefläkt eller nåt.

Om du har värmepump så blir uppvärmningen tillräckligt billig för att stå på hela tiden, IMHO.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer helt med ovanstående.

Min värmepump står på 19-20 grader året om. Ac på sommaren och värme på vintern


.

Är någon månad på vår och höst då jag har den avstängd eller fipplar fram å tillbaks med den då den inte kan bestämma sig om den ska värma eller kyla,
Har aldrig upplevt att det känns dyrt eller som inte luftvärmepumpen skulle räcka till trots att det är en billig variant från jula.

Enda är att jag satt på liten extra värmefläkt någon enstaka gång för att något ska torka/härda fort.

Det enda störiga är att jag behöver blåsa/dammsuga ur den några ggr per år för att den tappar lite fjutt. Och har fått smörja lagren i fläktmotorn någon gång då den börjat gnissla.

Vet inte om det är värt att lägga dyrare pengar eller köpa ny billig oftare, miljön i verkstad kan inte vara speciellt förmånlig för livslängd, min är nog snart inne på år 5 så räknar med att behöva byta den inom några år.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Min v

Lvp är igång hela året.. skönt att ha värmen på när man går ut... eller kyla på sommaren . En mitsu.

_________________
Michael Thulesius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ja det verkar skönt
Har kollat på den här Samsungens som är på bra rabatt nu:
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/ . . . .

Sen finns det ju de billigare Qlima. Verkar som vissa har tur och får dessa att hålla men värdelöst om de går sönder flera år tidigare än en bättre.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/qlima/s4232- . . . .

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Mitt tips Daikin, överlägset bäst på allt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



har också hört väldigt gott om Daikins luft/luft.
Här kan man läsa rent allmämt om pumpar.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Har förstått att Daikin är riktigt bra men ska jag köpa något som är flera tusen dyrare behöver jag motivera med mer än att det är "bäst"

Eftersom det är i ett garage är ljudnivån och utseende och storlek mindre viktigt.
Det som spelar in är livslängd och hur pass effektiv den är. Men jag antar att om man räknar på det så skiljer det inte många kronor per år mellan modellerna och deras Scoopvärde.
Tippar att det primärt är livslängden som slår på totalekonomin. Men det är svårt att sia om en pump håller 5 år eller 10 år. Känns inte riktigt rätt att kosta på pump+installation på uppåt 20k för garaget.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



GustafB skrev:
Vad säger ni om uppvärmning?
En luftvärmepump känns given. Men ska man komplettera med 1-2 element också?
Så kan man få en viss grundvärme från elementen. Sätter man element på motsatt sida som luftvärmepumpen så borde det bli mer jämn temperatur också?

En pump med wifi verkar bra. Så kan kanske hålla en grundtemp på säg 15 grader och dra upp det 2-3 grader de kvällar man tänkt vara där.


Kan vara bra att ha ett element som frostskydd möjligen om luft luft pumpen skulle stanna ställt på en temperatur en bra bit under vad värmepumpen värmer till dvs karnske 5C. I gamla garaget hade vi två luft luft pumpar på 160 kvadrat och det funkade bra. Var även skönt att kunna kyla när det var varmt på sommaren.

Är det hyggligt välisolerat kan man nog lika gärna köra 18 grader under vintern och slå på AC:n vid behov på sommaren. Kalla verktyg är inte så trevligt. Wifi är väl trevligt men karnske inte värt en dyr pump bara för det. Finns Sensibo Sky som ger wifi styrning till de flesta värmepumpar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Vi kör en lite dyrare Toshiba i huset och sen blev det en Fujitsu för ca 8-10' i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Finns det extrafilter att montera för att förbättra livslängd i en smutsigare miljö (extern filterlåda)?
Det är ju inte specad livslängd som är det intressanta (eller ankedoter om livslängd i vardagsrum) utan garagemiljö med lite svets och vinkelslip.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Niklas Falk skrev:
Finns det extrafilter att montera för att förbättra livslängd i en smutsigare miljö (extern filterlåda)?
Det är ju inte specad livslängd som är det intressanta (eller ankedoter om livslängd i vardagsrum) utan garagemiljö med lite svets och vinkelslip.


Eller så kanske man ska ha ett utsug och få bort det mesta äcklet från svetsning och vinkelslipande direkt, ger dessutom bonusen att du inte fyller dina lungor med lika mycket äckel...

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har två punktutsug som jag använder väldigt flitigt.
Men det är ändå sjukt mycket som fastnar i fläkten/cellpaketet.
Skulle säga att det är ett ofrånkommligt problem som man får acceptera.

Jag lägger 10 min typ 2-3ggr per år för rengöring.
Öppnar dörr och port så man får korsdrag.och startar fläktar , på med andningsmask. Öppnar panelen å luckan på lvp.
Håller dammsugarmunstycket i ena handen och blåsmunstycke i andra, sedan är det bara att få skiten gjort å sen gå ut 5-10min medans korsdraget tömmer lokalen.
(Jag gör samma sak med luftvärmepumpen i huset varje höst)
Och likadant gör jag med svetsarna och säkringsskåpet i verkstaden. ungefär en gång per år, blivit en vana som sitter i från jobbet. Vill man ha maskiner som är tillförlitliga så kan man inte låta dem vara fulla med dammet som blir i en verkstad, kretskort reläer osv brinner upp med tiden annars thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande