Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Donatorbil nuförtiden?
427 besök totalt
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041


Trådstartare
Inte aktuellt för mig just nu, men eftersom hjärnan är igång kan jag ju lika gärna tänka klart projekt i huvudet.
Ställer härmed frågan som kanske folk funderar på, och kunskapen finns ju här

Överväger man att bygga en säg Locost, eller någon annan konbaneracer (eller liknande), så kunde man när jag började med motor/bilintresset köpa en 240/740/940 och ta delar ifrån. Annars kunde man ta en Ford Sierra med 2.0 OHC eller DOHC motor.

Det går ju med större motorer med, men har för mig jag såg väldigt många projekt med de motorerna.
Kanske fanns någon med Omegamotor också, och Saab motorer + R25/28 (Omega) Låda?

...vad använder man nuförtiden när man bygger då bilarna börjar bli sällsynta?

Toyota? Honda? Vad är mest TNT / $$$?

Eller är internet och bilhobbyn välspridd så man köper allt över disk nuförtiden? inklusive hjulupphängningar o sånt.

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Ser jag tillbaka på mitt bygge som jag gjorde 2004 och förädlade fram till det ag sålde den för nåt år sen.

Det som fanns kvar från ursprungs Sierran var:
Kuggstången
Rattstången
De båda drivaxlarna
Huvudbromscylinder med dess behållare (fast jag borde bytt ut den)
Handbromsspaken
Delar av elsystemet

Så inte jättemånga delar som jag behöll. Motorn, växellådan och diffen sattes i under byggtiden men byttes/uppgraderades.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



När det gäller motorer så finns det så mycket idag som är billigt out-of-the-box. T.ex. Ford Focus ST170, 4 cylindrig motor med 173 hästar original - sugmotor! En sån komplett bil för att transplantera motor kan man få för enstaka tusenlappar ibland.

Låda/drivning är väl frågan om man vill ha Sierra, Miata eller annat.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är väldigt sällan jag besiktar Locost/Seven byggda från donatorbilar nuförtiden. Någon enstaka Sierra får sätta livet till fortfarande med som Svante är inne på, det är sällan byggarna vill behålla så mycket.

"Single donor"-konceptet var aldrig riktigt lika stort i Sverige som i Storbritannien, men MX5/Miata är en bra kandidat - fast svenska donatorbilar är fortfarande "för dyra".

Vill man designa saker själv skulle jag hävda att en BMW e36 eller kanske e46 (gärna Compact) är vettiga donatorer, med lite trix kan man ta både motor/växellåda och hjulupphängningsdelar.

Men jag tycker trenden går mot mer köpta hjulupphängningskomponenter, och att man väljer en motor man gillar. Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



therealpinto skrev:
Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Och den köper man av nån rally eller racing förare då man vill ju ha en trevlig drevsats

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



super7 skrev:
therealpinto skrev:
Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Och den köper man av nån rally eller racing förare då man vill ju ha en trevlig drevsats


Nu har jag iofs redan en växellåda, men var säljs dessa numera? Har dessa annonser också hamnat på Facebook?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Sonett7 skrev:
super7 skrev:
therealpinto skrev:
Sedan plockar man ihop en växellåda med adapter eller transmissionskåpa, och Ford typ 9 är fortfarande rätt vanlig där. Men då köper man oftast bara lådan.

Och den köper man av nån rally eller racing förare då man vill ju ha en trevlig drevsats


Nu har jag iofs redan en växellåda, men var säljs dessa numera? Har dessa annonser också hamnat på Facebook?

Jag hittade min på https://www.resultatservice.com/resserv/v2/annons/search.jsp
Och det finns ju många sidor på Facebook också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226




_________________
Kai Anttila
Citera
Skruva banåkabil
Donatorbil nuförtiden?
427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande