Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (36650 totalt) |
Finns inga dumma frågor... Den svarta gick inte att spreja så jag provade att penselmåla den (blev sådär). Har några burkar med silver kvar sen jag fixade en moped förra året. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Om du tänkte göra formen av denna plugg så kommer du bara att behöva lägga massor av jobb på formen istället. Alla märken/misstag i pluggen kommer att synas i formen plus de som tillkommer...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Sorry to be party-pooper, men du är inte ens nära nu för att avgjutningen ska ha någon chans att hamna på bilen. 1) Köp ett spackelgummi, finns på Biltema.. 2) Köp 2K finspackel, finns på Biltema... 3) Dra ett lager finspackel över RUBBET och sedan slipa ner... Gör om detta ett varv till! 4) På med ljusgrå primer... Släck ned i lokalen. Stark lampa med ljus i flack vinkel... Markera high-spots och low-spots...Punktslipa och punktspackla... 5) Dra på ett lager flytspackel... Finslipa fram, ned till vattenslipning... Nu är pluggen redo... _________________ Magnus Falk |
||||
Instämmer. Även en bred plåtspackel att dra breda ytor med. Vad du än gör så lägg all tid på denna. Pluggen kommer bli ett helsike annars. Lång slipkloss, rund skumgummikloss. Krysslipa så du inte får fåror i radierna. Använd inte fingrar direkt på slippapper pga då blir det vågigt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Kör 2k sprutspackel, mycket tjockare än slipgrund så bygger mycket mer och är väldigt enkel att slipa.
Sprutspackel är också utmärkt att ha som topplager på pluggen innan avgjutning. Viktigt att du kör 2 komponent på allt du lägger på formen annars är risken stor att det släpper när du gjuter av den. När det kommer till vanligt spackel, köp ett riktigt bilspackel inte biltema, min erfarenhet är att kvalitetspackel är mer lättslipat och lättaspacklat, inte särskilt mycket dyrare än biltema heller. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Kanonbra tips, svårt att veta ju, de grejor jag gjutit/platsat tidigare har ju krävt massor av efterarbete och jag har ändå inte varit helt nöjd. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Lång slipkloss har jag ju en i gömmorna.. Fingrarna märks jättetydligt. Skulle behöva en rund lång slipkloss för att kunna slipa under/baksidan. Finns det? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Vart köper man det, gärna länk? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Biltema nämnde jag för att det finns överallt... Nästan lika vanligt är Plastic Padding PP100 . Mycket lättare att spackla, smidigare i största allmänhet. Tidigare fanns en variant som hette PP50, vilket var mjukare och mera lättslipat. Grät när den försvann.
Plastic Padding PP100 finns på Mekonomen... och en massa andra ställen... https://www.mekonomen.se/bil/bilvard Dessa är nice att jobba med (du formar dem med fingarna medan du jobbar, ): https://www.biltema.se/bygg/farg/mal _________________ Magnus Falk |
||||
Jag gick rätt hårt åt ovansidan med lång slip med 120papper, det blev stor skillnad. Gick även igenom mina "gömmor" igår kväll och hittade faktiskt Plastic padding, men fick slänga den för den var obrukbar på grund av hög ålder. Hade sen tidigare en burk 2k finspackel från Biltema så jag blandade ihop och la på ett rejält lager. Slipar igen ikväll om jag får tid. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
I princip alla firmor som säljer riktig billack Googlade lite https://www.billackering.eu/epages/billackering.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20110207-11092-22342-1/Categories/Grundf%C3%A4rgSpackel/Spackel _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Jodå, det spacklas och slipas, men går lite långsamt framåt. Köpte några skåp till garaget för jag tröttnade på att allt blev dammigt, så de har blivit prioriterade. Ovansidan på spoilern börjar närma sig färdig för lack, men undersidan/baksidan har lite kvar innan den är ok. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Nice... ser ut som du behöver en delad form.. vilket ju blir mycket enklare när du avformar..
ja allt tid du lägger nu på en fin yta har du igen senare.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Kommer att bli en delad form i två delar. Delningslinjen kommer att vara längs med spetsen på spoilern och luta ca 45grader. Eventuellt kommer jag att dela den bakre delen på mitten också, men osäker på om det behövs.
Tänkte lägga slipgrund ikväll, får se hur det ser ut då.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Det går framåt som sagt, men en del kvar...
- Radierna vid vingspeten är rena high chaparall. - Fick en spricka mellan två ribbor på ovansidan. - jämnheten på undersidan är inte okej - Lite finputs vid luftgallren. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (36650 totalt) |