Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18   >>
20 besök senaste veckan (34109 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Har börjat pilla med Cura, har två frågor till att börja med.
Hämtar in .stl filen från CAD där den är förberedd och placerad i på ett fiktivt skrivargolv.

1-När jag gör Mesh så bygger den ju upp en stödstruktur under färdig detalj, men vad ska man välja för typ av stödstruktur? Hex, triangular etc. där finns ju säkert 20 olika?

2- Är det bäst att sätta en plan ytan neråt och bygga upp med mycket stödstruktur eller ska men vinkla den så detaljen kommer så nära plattan som möjligt fastän man inte får något plant neråt?

Tänkte prova att printa min spoiler och då blir det 10st bitar som tar ca 17-25tim styck, ca 300g filament per styck varav det mesta kommer att vara stödstruktur. Bilden är en på av detaljerna från Inventor.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nackdel med supports är att ytan på biten blir ful och att det tar tid (och material)


Så vinkla den så att ytor som ska vara lite bättre inte kräver supports. Och sen är det bara att försöka få ner mängden. Tänk på att om lutningen är ganska brant så behövs inte supports, med det så kan man försöka vinkla prylen så att så mycket ytor som möjligt är så branta så de klarar sig utan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I cura kan du manuellt lägga till, ta bort och ändra storlek på supports thumbs up



EDit. Jag blev lite osäker på om du pratar infill och inte support

_________________
Magnus Thomé
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Magnus Thomé skrev:
I cura kan du manuellt lägga till, ta bort och ändra storlek på supports thumbs up



EDit. Jag blev lite osäker på om du pratar infill och inte support


Det som behövs för att biten inte ska kapsejsa eller tippa omkull.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supports thumbs up


Infill (inuti delen) finns ofta massa olika sätt o mönster och ockspå täthet förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Jag kör oftast "lines" och mellan 10-20% support.
Vinkel där den ska bygga support mellan 45-60 grader (om det ens behövs support, beror lite på hur detaljen ser ut och vilket material du printar med)

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Nu minns jag inte vilket program som kör tree supports vilket gör att man kan minska mängden material som används som support. Kolla om det finns i Cura

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Det finns i Cura, under "Experimental" tror jag.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Roggaman skrev:
Det finns i Cura, under "Experimental" tror jag.
japp thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Jag har villhövt en 3d-skrivare ett tag och insett att Prusa är da shit, men det kostar mer än jag villhöver. Ender-3 Pro är det nått vettigt? Vill tex kunna skriva ut lite fästen, mm, men inget som är kritiskt eller lastbärande direkt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Helt okej. Problemet när man går ner i pris är att det kan bli mer pill för att få allt att printa bra. Och ev. väsnas mer. Men med lite flax så lirar det bra utan pill. Men oddsen på pillfritt blir sämre.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Magnus Thomé skrev:
Helt okej. Problemet när man går ner i pris är att det kan bli mer pill för att få allt att printa bra. Och ev. väsnas mer. Men med lite flax så lirar det bra utan pill. Men oddsen på pillfritt blir sämre.


Jag tänkte så här, billigt = pilla mer men också något att testa för att se om behovet egentligen finns. Finns det så kan jag köpa en Prusa senare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helt okej. Problemet när man går ner i pris är att det kan bli mer pill för att få allt att printa bra. Och ev. väsnas mer. Men med lite flax så lirar det bra utan pill. Men oddsen på pillfritt blir sämre.


Jag tänkte så här, billigt = pilla mer men också något att testa för att se om behovet egentligen finns. Finns det så kan jag köpa en Prusa senare.


Jag köpte en billig också, Anycubic Mega S. Varit skoj o pilla lite.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Bara du inte hamnar i samma läge som en kollega som hann tröttna innan den billiga printern var färdigfipplad . Prusa mini är ju inte så farligt dyr, men leveranstiderna kanske är långa fotfarande. Creality har ju många fans, så alla fixar man behöver/kan behöva göra finns ju där ute.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helt okej. Problemet när man går ner i pris är att det kan bli mer pill för att få allt att printa bra. Och ev. väsnas mer. Men med lite flax så lirar det bra utan pill. Men oddsen på pillfritt blir sämre.


Jag tänkte så här, billigt = pilla mer men också något att testa för att se om behovet egentligen finns. Finns det så kan jag köpa en Prusa senare.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Måste säga att innan jag köpte Prusan så tänkte jag att "hur mycket kommer jag att printa liksom" - suverän maskin och helt klart fruktansvärt användbar om man bygger bil!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Cédric skrev:
Bara du inte hamnar i samma läge som en kollega som hann tröttna innan den billiga printern var färdigfipplad . Prusa mini är ju inte så farligt dyr, men leveranstiderna kanske är långa fotfarande. Creality har ju många fans, så alla fixar man behöver/kan behöva göra finns ju där ute.


Jag kan vara ganska envis på en del saker som tur är.
Skälet till att det blev en Ender är att det verkar finnas ett stort community och den var tillräckligt billig för att se om behovet finns.
Leveranstid på några dagar, så den kanske är framme till helgen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Magnus Thomé skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helt okej. Problemet när man går ner i pris är att det kan bli mer pill för att få allt att printa bra. Och ev. väsnas mer. Men med lite flax så lirar det bra utan pill. Men oddsen på pillfritt blir sämre.


Jag tänkte så här, billigt = pilla mer men också något att testa för att se om behovet egentligen finns. Finns det så kan jag köpa en Prusa senare.




WOW, det var precis vad jag behöver. Skumma lite här och var bara för att se vad det var, får titta igenom hela ikväll. Tack!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Skaffade en 3d printer, har inte ritat så mycket i 3d men mycket plåt så bestämde mig för att konstruera paddlar. Har en tanke om att bygga om den billiga logitech ratten med en riktig sen i bilen kan den användas som push to pass eller trottelblip. Blev ett antal prototyper innan jag fick till det som jag ville å rätt finish

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Så nu har jag provat printa i pc blend, det gick alldeles utmärkt. Printade först med lim (enligt rek från prusa) på beden, men då släppte ett hörn. Provade sen med ren bed, så funkade det kanon. Provade skriva ut en ny fan shroud då den gamla i ASA börjat deformera sig lite. I printer huset var det kring 20 och sen uppåt 30 grader i slutet. Nozzle temp 275,bed 115. Blir kul att testa mer på saker som ska vara under huven.

Köpte även en frukttork som jag printade en filamentburk till, så man kan torka ur rullarna vid behov.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur man kan printa helt perfekta bakljusglas, blinkersglas osv




_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18   >>
20 besök senaste veckan (34109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande