Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil VERKTYGS-tråden | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 30, 31, 32 >> 29 besök idag (283600 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Den var enkel o fin, beställde en sån. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Kan tipsa om en väldigt praktisk press som är på erbjudande nu på Jula, nämligen en 10 tons verkstadspress i bänkformat
Största fördelen är nämligen det lilla formatet, framförallt för oss som mekar i vanliga villagarage och inte behöver en press till dagligdags, så skruvar man isär 6st skruvar (ca 5 minuters jobb) så kan man förvara den på en vanlig hylla! 10cm förvaringshöjd kan man lätt offra för att ha en riktig press hemma. Smidigt värre _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Jag kör Biltemas mig140. Christer som svetsade ramen på Speedlab Corvetten var väldigt positivt inställd till den _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag kör ESAB Origo Mig C141 och hade samma önskan som MaZ. Målet var alltså mest tunn bilplåt, lite balkar och fästen och mindre småprojekt och uteslutande vanlig kolstål/låglegerat stål. Inget krav överhuvudtaget att köra några långa tjocka strängar kontinuerligt eller stå och svetsa balk efter balk i en hel dag (dvs hög / 100% duty cycle på hög last). Ej heller något krav på att kunna arbeta med grova balkar i extremt kritiska applikationer. Dessutom är jag helt nybörjare inom svetsning och kommer att vara så inom överskådlig framtid, så avancerade hokus-pokus inställningar kommer jag således inte vara kapabel till att utnyttja ändåså. Den ligger väldigt nära Biltema 140 specifikationsmässigt. Båda har trådmatningshastighet steglöst justerbar och spänningen justerbart i 4-6 steg. Båda är 1-fas vilket var ett krav för mig. Båda har max 0.8 solid tråd och uttag för inkoppling av skyddsgas (är det enda jag använder mig av och där hänger en flaska med 82%Ar/18%CO2). Båda ska klara av rostfritt men kräver annan solid tråd och annan skyddsgas (har inte provat så vet inget om detta). Båda tar en bobbin på högst 5 kg (räcker mer än väl för mig då 1kg är det enda jag använder mig av). Båda har liknande prestanda kring svetsström och tjocklek på material som kan hanteras. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Behöver tips på kompletta och smidiga verktygssatser. Tänkte ge bort i present, så budget max 3'000kr.
Det jag hittills fastnat för är Kamasa 166-delars 1/4 - 3/8 - 1/2 + blocknycklar. https://www.kamasatools.com/sv/produ Den kostar ca 2'500kr hos Autoexperten. https://www.autoexperten.se/verktyg/ Vad finns det för alternativ? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Biltema? 10 års garanti... https://www.biltema.se/verktyg/handv _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Vill absolut inte dissa Biltema då jag själv gillar deras grejer, men om Kamasa erbjuder livstids garanti så känns det som ett bättre val |
||||
"Smidiga" och "kompletta" går ju lixom inte ihop när det gäller verktyg
Dessa komplettväskor blir stora och tunga och om de är smidiga beror mycket på hur hållare för bits etc fungerar. Klämfästen kan ju ge frustration när det tar en halvminut att få tag på ett bits (eller stoppa tillbaka det). Samma sak om det tar en evighet att få tillbaka hylsnycklar som måste tetrispackas för att få ihop väskan igen. Sen har jag alltid ett frågetecken till tre storlekar (1/4, 3/8 och 1/2), det blir alltid frågan om att hitta rätt till rätt. Nu har jag ingen bra presentförpacking i huvudet, men en verktygslåda med tre utdragbara lådor och topputrymme vore lagom, och om det dessutom vad skuminredning för 1/4+1/2 och nycklar så skulle jag se det som ett guldpaket. Det blir tungt det med, men smidigare på bänken. Lite som denna, men med bättre verktyg https://verktygsboden.se/verktygslad Blev sugen på denna för samla bara hylsor mm på ett ställe (med bättre åtkomst). |
||||
Det är sant, men hittar man en bra kompromiss så är jag nöjd.
Ja, tre olika storlekar kan vara ett problem. Men jag är själv väldigt förtjust i 3/8 och vill verkligen att det finns tillgängligt. Egentligen täcker det 80% av behovet. Sen någon enstaka gång behöver man mindre eller större. Verktygsbodens låda verkar bra, men tanken är inte att denna ska stå på en bänk. Snarare kommer den att stå i en garderob eller liknande för att bara tas fram vid behov, och då faller lådkonceptet lite. Kan detta vara ett alternativ, trots att 3/8 saknas? https://www.duabhuset.se/index.php?v _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Det här med verkstadspress. Tänkte utöka garaget med en nu, 20 ton golvstående var väl tanken.
Verkar vara typ samma budgetpress som både Swedol, KNT eller Anabint säljer åtminstone. Anabint verkar vara 30 tons för ungefär samma pengar. Nån som har koll på om det råkar vara vettiga saker eller om man sa sikta på nått dyrare än så ? Jag må vara snål men jag vill inte köpa verktyg två gånger _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Tänkt mig köpa en mutterdragare på batteri. Har använt Milwaukee i jobbet och den har varit grymt stark och batteriet gått länge. Då jag bytt jobb sen 2 år och inte kan kolla eller minns hur just denna var tänkte jag fråga expertisen här
Hur många Nm anser ni det krävas för att vara säker på att kunna lossa hjulbultar och dessutom ha lite marginal? Vill kunna byta däck 2 ggr utan att ladda. Är ju smidigt på banträffar att slippa fälgkors och ont i ryggen. Storlek på batteri? Låspin eller friktionsring? _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
1000Nm "garanterar" att du får loss det...
Men i vår laydback depå har det landat vid små 80-120Nm pickor och dragskaft för lossning och dragning med muskelmoment. Slagskruvdragare funkar också Jag har upptäckt en liten otrevlig sak och det är att lossa med maskin så muttern snurrar på änden och fipplar till gängan, så numera lossar jag försiktigt för att slippa knasgäng när det inte får hända. |
||||
Att använda en riktigt bra hylsa som är 6-kantig och inte glappar i någon ände är väl så viktigt. En sliten 12-kant och en förlängare slarvar bort massor med moment.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Denna är grymt bra. https://www.bauhaus.se/dackbytarkit-aeg-bss18c12zbl-201bkit1-pro-18v-1x2-0ah#go-to-description Jag har ett större batteri, men du klara många byten även med det lilla. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
denna köpte jag. den lossnar allt, riktigt stark profs maskin inget dinkytoy
https://www.verktygsproffsen.se/mask _________________ henrik nielsen |
||||
Har också en, lite overkill om man bara ska dra muttrar till hjulen, den är en riktigt best helt klart. Rätt tung men enormt kapabel! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
+1, förutom på det med momentstav. En så borde jag ha för på hårdaste läget drog den nog lite väl hårt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Skruva banåkabil VERKTYGS-tråden | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 30, 31, 32 >> 29 besök idag (283600 totalt) |