Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka bromsar för att kunna köra 16" hjul på M3 E46? (Ishjul)
388 besök totalt
Okänt
Piteå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 233


Trådstartare
Som rubriken... vilka bromsar går att använda på en BMW M3 E46 för att kunna köra 16" ishjul? Finns det några bromsar som passar rakt på utan modifiering?

_________________
André Krutrök
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Okänt skrev:
Som rubriken... vilka bromsar går att använda på en BMW M3 E46 för att kunna köra 16" ishjul? Finns det några bromsar som passar rakt på utan modifiering?

tyvärr vet jag inte vad som passar bolt on.
Men är det "riktiga" isdäck (med skruvade dubbar) eller menar du rallydäck för vinterbruk? (som dom flesta kör med)

Tror nämligen även 16" blir för jobbigt för skärmkanterna på en e46'a. Det finns ju 15" WRC dubbade rallydäck sedan något att köpa för någon dryg tusing styck också.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Jag kör med små bromsar från 316ti på isen. Dom är bara 286mm så 15" går över. Kör själv med 16" rallydäck och funkar fint mot skärmar. Det svåra var att hitta smala fälgar. Nästan alla originalfälgar från bmw är 7" breda. Hitta tillslut några 6.5" x16".

Edit : ser att du ska ha på en M3:a. Dom små bromsarna borde passa men inget jag vet säkert.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Det går att få på vilka std bromsar som helst på M3 - men, du kommer behöva distanser på bultarna till okhållaren samt längre skruvar. Tror det är typ-ish 7mm distanser. För att få på skivorna behöver du även knacka ur styrstiften för skivan som sitter i navet på M3 e46. Ja eller borra hål i skivan för att styrstuften ska gå fritt.

E46 325 300mm skivor går in i 16" original alu fälgar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



SevenEight skrev:
E46 325 300mm skivor går in i 16" original alu fälgar.

Jag skulle bara göra ett snabbt byte och gå ner till 16" dubbat i stället för 17" dubbfritt på min
120Xd hittade några fina E46 fälgar provade fram hur dom passade i hjulhuset thumbs up
när jag sedan hade krängt på vinterdäcken och skulle köra ner bilen från lyften så rubbades den inte från fläcken typ.....
Skruvar lös en bakfälg och ser skrapmärken i fälgen från bromsoket så fram med rondellen och
slipa så oket går fritt från fälgen nån mm

Det jag ville säga med detta är att det finns ju fälgar med olika godstjocklek
den finns ju 16" original fälg till 120:n och dom passar ju utan slipning på oken..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ja, bakbromsarna kan vara en issue - de är ju 328mm på M3. Tur i oturen så är ju skärmarna breda bak på e46 så med feta spacers ska det gå. Bak har ju m3 ET26 och breda fälgar så det borde gå.

Det finns en tråd på rejsa om man vill söka och läsa mer. Där var det 16", spacer och camber som behövdes OM jag minns rätt. Det KAN gå att köra M3 E36 skivor och okhållare bak MEN det kan bli knas med beläggen bak då eftersom e46 M3 har "högre" belägg än e36.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Vad jag minns ska 16" plåtfälg och spacer klara original 325mm skivor och ok.
Dock ej csl

_________________
Robin Karlsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det beror lite vilka M3 orginalbromsar du har. Standard M3 325 mm diameter ryms innanför 16" fälg.
I mitt fall testade jag för skojs skull med mina Hartge 16" som normalt sitter på andra M3:an.
Sedan kan det skilja väldigt mycket mellan olika fälgar hur rymliga de är.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Det är 16" som gäller, jag har testat på E46M3:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79146

Körde med plåtfälg från E38 vill jag minnas. Behövdes spacer för att oket skulle gå fritt både fram och bak. 8x16 ET35 med 30mm spacer bak och 25mm spacer fram.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Okänt
Piteå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 233


Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag har just nu Stoptech 355mm skivor och 6-kolvsok fram vilka självklart måste bytas för att kunna köra 16"
Bak har jag original M3 E46.

Har 2 uppsättningar 16" fälgar, Braid winrace och några avsmalnade eftermarknadsfälgar typ 5,5-6" bredd på båda uppsättningarna.
Rallyisdäck 145/80 16"

Det jag är ute efter är att på enklast/billigast möjliga sätt kunna använda ishjulen... vilka ok, okhållare och vilka skivor?

_________________
André Krutrök
Citera
Skruva banåkabil
Vilka bromsar för att kunna köra 16" hjul på M3 E46? (Ishjul)
388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande