Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32   >>
30 besök senaste veckan (283518 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jonas Jonsson skrev:
Tänkt mig köpa en mutterdragare på batteri. Har använt Milwaukee i jobbet och den har varit grymt stark och batteriet gått länge. Då jag bytt jobb sen 2 år och inte kan kolla eller minns hur just denna var tänkte jag fråga expertisen här

Hur många Nm anser ni det krävas för att vara säker på att kunna lossa hjulbultar och dessutom ha lite marginal?

Vill kunna byta däck 2 ggr utan att ladda. Är ju smidigt på banträffar att slippa fälgkors och ont i ryggen. Storlek på batteri?

Låspin eller friktionsring?


Jag kör föregångaren till denna Dewalt DCF889 den nya heter DCF899 men har samma spec.

Drar loss med upp till 1650Nm ingen muttrar eller skruv har hittills kommit undan.
Den har 3st momentinställningar. Mittläget fungerar perfekt att dra åt med
sen tar man det sista för hand med långt krafthandtag.

https://www.verktygsproffsen.se//maskiner-elverktyg/elhandverktyg/mutt . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Daniel Engström skrev:
Behöver tips på kompletta och smidiga verktygssatser. Tänkte ge bort i present, så budget max 3'000kr.

Det jag hittills fastnat för är Kamasa 166-delars 1/4 - 3/8 - 1/2 + blocknycklar. https://www.kamasatools.com/sv/produkter/hylsnyckelsatser/mekanikersat . . . .
Den kostar ca 2'500kr hos Autoexperten. https://www.autoexperten.se/verktyg/handverktyg/hylsor--och-hylsverkty . . . .

Vad finns det för alternativ?


Har den satsen & kan rekommendera den mycket innehåll. Spärrskaften med små & smidiga huvuden.
Dessutom fungerar utbytet av trasiga verktyg fint med Kamasa-Tools.
I en av mina Kamasa satser fick jag med en defekt blocknyckel bara att
gå ni närmaste Auttoexperten butik & få den utbytt smidigt. thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Janne J skrev:
Att använda en riktigt bra hylsa som är 6-kantig och inte glappar i någon ände är väl så viktigt. En sliten 12-kant och en förlängare slarvar bort massor med moment.

Biltemas långa krafthylsor är riktigt bra för pengarna.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/krafthylsor/kra . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



J.Schuman skrev:
Daniel Engström skrev:
Behöver tips på kompletta och smidiga verktygssatser. Tänkte ge bort i present, så budget max 3'000kr.

Det jag hittills fastnat för är Kamasa 166-delars 1/4 - 3/8 - 1/2 + blocknycklar. https://www.kamasatools.com/sv/produkter/hylsnyckelsatser/mekanikersat . . . .
Den kostar ca 2'500kr hos Autoexperten. https://www.autoexperten.se/verktyg/handverktyg/hylsor--och-hylsverkty . . . .

Vad finns det för alternativ?


Biltema? 10 års garanti...
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckel . . . .


Biltemas äldre hylssatser med spärrskaft i plast har jag lång erfarenhet min sats används
fortfarande & nu är den nog en bit över 20år.

Enda felet har varit att man måste dra skruvarna som håller ihop spärrskaftet med gänglåsning
vilket inte var gjort från fabrik vilket gjorde att dom gängade ur sig med tiden
Inte en enda del har hittills gått söder trots flitigt användande.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraftigare krafthylsor med svänghjul....
https://www.1ochannat.se/se/art/verkstad-garage/tryckluftsverktyg/hyls . . . .

Nån som har testat?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



steffe skrev:
Kraftigare krafthylsor med svänghjul....
https://www.1ochannat.se/se/art/verkstad-garage/tryckluftsverktyg/hyls . . . .

Nån som har testat?


Har sett dessa bland annat på Swedol när man varit där.
https://www.swedol.se/powersocket-krafthylsa-12pg-1006503.html

Har sett olika recensioner och där verkar de faktiskt fungera,
kanske inte fullt ut vad som utlovas (trots de kördes på kraftiga 1/2" mutterknackare),
men ändåså en märkbar skillnad.

När vi ändåså är inne på udda verktyg,
är det någon här som provat en swench?
Kanske inte det mest praktiska i trånga utrymmen,
men dessa kräver ju varken batteri, el eller tryckluft för att fungera.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Henrik J skrev:

När vi ändåså är inne på udda verktyg,
är det någon här som provat en swench?
Kanske inte det mest praktiska i trånga utrymmen,
men dessa kräver ju varken batteri, el eller tryckluft för att fungera.


En sådan vill jag ha! Speciellt efter att ha lossat hjulbultar som något geni dragit åt så jag behövt spänna fast bilen i golvet - kunde lyfta den i hjulbulten...

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136




_________________
Anders Hansson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Tack för alla svar

Kollat lite mer nu och den enda frågan som egentligen kvarstår är låspin vs friktionsring

Blir en riktig maskin och inte Ryobi . Utvecklade allergi mot just Ryobi när jag en gång råkade köpa deras bits och trots skapligt dyra gick 3/4 av vid första försöket trots inget handhavandefel och rätt bits till rätt skruv

Kör med Ampro och har ett komplett verktygsskåp annars så krafthylsor har jag

Blir någon av dom två värsta milwaukee

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ryobi är.... billigt Men funkar perfekt för mig som bara har den till hjulbyten o inget annat thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
Ryobi är.... billigt Men funkar perfekt för mig som bara har den till hjulbyten o inget annat thumbs up
Ryobi är dyrt om man är snål, halva priset går ju att hitta saker till samma spec (sett från 20m håll).
Men allt beror ju på hur man tänker använda det och hur stor katastrof det är om det fallerar (mindre bekvämt men går ändå, till en veckas förlorad inkomst).
Den jag har nu (nackdelen med billiga är att man byter ofta, pga ingen anledning alls):
https://www.sealey.co.uk/product/5637186348/12v-38sq-drive-cordless-im . . . .
Men den får ju stöd av biltemas halvmeterskaft med lång slim sexkant krafthylsa (se det är ingen skada att det inte finns 3/8" krafthylsor).

Milwaukee M12 är ju en liknande variant som garanterat kan lossa muttar/skruv som inte ärgat fast (hjulen på en hobbybil brukar ju inte sitta värt många veckor).
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/batteridrivna-verktyg/ . . . .
Sen finns det ännu kompaktare och kraftfullare saker, men då kostar det mera.
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/batteridrivna-verktyg/ . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jag köper verktyg på Ebay och Amazon, än så länge har det varit kanonbra köp på alla lite mer påkostade grejer.

Mellan en tredjedel eller halva priset jämfört med butiker här hemma. Gör hela Black Friday fenomenet lite avslaget då jag i princip alltid kan köpa motsvarande till de pengarna.

Är med i en del verktyg, verkstads och garagegrupper på Facebook och det råder både snobbism och kultliknande status på vissa grejer. Det är inte bara olja, verktyg är precis lika engagerande.

Senaste riktigt bra köpet jag gjort var en mutterknack på lufttryck som på alla sätt liknar en Hazet utom att det sitter ett annat märke på den.

Hazet kostart 450 euro, min kostade 52 euro. Står 1500 nM i specen och den har pangat av alla bultar jag provat den på med enkelhet.

Visst finns det skräp, men om man letar lite så är det belönande att hitta alternativ till märken där en stor del av värdet ligger i just varumärket.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



sweanders skrev:
Visst finns det skräp, men om man letar lite så är det belönande att hitta alternativ till märken där en stor del av värdet ligger i just varumärket.
Precis som man kan hitta kvalité utan "dyrt" märke så är det ju tyvärr vanligt med "skräp" med "dyrt" märke där det verkar försökas att maximera procentuella marginalen.

Men en dum faktor i batteriverktyg är alla dessa olika system som det bara finns adaptrar för en del (mellan 18V) men inte alla.
https://www.amazon.com/Best-Sellers-Home-Improvement-Power-Tool-Batter . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13232



steffe skrev:
Kraftigare krafthylsor med svänghjul....
https://www.1ochannat.se/se/art/verkstad-garage/tryckluftsverktyg/hyls . . . .

Nån som har testat?


Nu är jag kanske lite mycket fysiker men jag förstår inte hur svänghjulet ska hjälpa när man ska dra loss nåt, att man får extra kraft när man drar åt förstår jag. Det är ju inte direkt så man kan ladda på massa rotationsmoment innan man tar grepp om den fastdragna muttern eller skruven??

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Jonas Jonsson skrev:
Tack för alla svar

Kollat lite mer nu och den enda frågan som egentligen kvarstår är låspin vs friktionsring

Blir en riktig maskin och inte Ryobi . Utvecklade allergi mot just Ryobi när jag en gång råkade köpa deras bits och trots skapligt dyra gick 3/4 av vid första försöket trots inget handhavandefel och rätt bits till rätt skruv

Kör med Ampro och har ett komplett verktygsskåp annars så krafthylsor har jag

Blir någon av dom två värsta milwaukee


friktionsring ska det vara,jag råkade köpa en med låspin,sjukt irriterande när man råkar sätta hylsan "fel" å måste hämta en liten mejsel för att trycka in kulan för att få loss hylsan

altså...man råkar få kulan i samma position som låshålet som brukar finnas i hylsor

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Mange K skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Tack för alla svar

Kollat lite mer nu och den enda frågan som egentligen kvarstår är låspin vs friktionsring

Blir en riktig maskin och inte Ryobi . Utvecklade allergi mot just Ryobi när jag en gång råkade köpa deras bits och trots skapligt dyra gick 3/4 av vid första försöket trots inget handhavandefel och rätt bits till rätt skruv

Kör med Ampro och har ett komplett verktygsskåp annars så krafthylsor har jag

Blir någon av dom två värsta milwaukee


friktionsring ska det vara,jag råkade köpa en med låspin,sjukt irriterande när man råkar sätta hylsan "fel" å måste hämta en liten mejsel för att trycka in kulan för att få loss hylsan


Tack för infon. Känner likadant. Var in en sväng på swedol och klämde på ett par olika maskiner. Börjar luta åt Milwaukees 3/4 tums maskin måste jag erkänna nu

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köpte mig en sån här, när min Sony tog livet av sig👍
Min slutade på 148$ inkl allt.
Skeppar från Polen, så det går snabbt och inga pålagor.
Nästan identisk med den jag köpte med fräsen (då kostade den 6000:-)
Funkar galant och tog ca 2-3h att montera



_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Tord skrev:

Nu är jag kanske lite mycket fysiker men jag förstår inte hur svänghjulet ska hjälpa när man ska dra loss nåt, att man får extra kraft när man drar åt förstår jag. Det är ju inte direkt så man kan ladda på massa rotationsmoment innan man tar grepp om den fastdragna muttern eller skruven??


Jag brukar också gärna vilja förstå hur något löser ett problem, så förstår hur du tänker!

Jag försöker inte på något sätt låtsas att jag förstår detta! Det lilla jag läst mig till och det
jag lyckats ta till mig på en hög övergripande nivå är det som står här nedan. Jag kan
vara totalt ute och cykla i spenaten...

Så som jag förstår det så försöker IR arbeta sig runt problemet med de glapp som
oundvikligen uppstår när man använder kombinationen hylsa och ett slående verktyg.

Det kommer alltid att finnas ett visst glapp mellan tapp och hylsa samt mellan hylsa och
skruvskalle. Var och ett av dessa glapp har en tendens att reducera hur mycket kinetisk
energi som överförs (och det är endast den kinetiska energi som tar sig ända fram till
skruvskallen som faktiskt kan utnyttjas till att skapa ett vridmoment).

Vi vet ju själva hur mycket sämre en mutterknackare fungerar om man sätter dit en
adapter emellan, en kort förlängare eller liknande.

De försöker alltså inte förbättra den "fria" rörelsen som finns uppe i mutterknackaren
(en roterande axel bygger ju upp och lagrar potentiell energi under exempelvis ett halvt
eller helt varv och släpper sedan loss all denna energi under en mycket kortare tid vilket
skapar mycket kinetisk energi på mycket kort tid dvs man skapar en kort men mycket
hög spik av effekt).

Vad de försöker göra är att "buffra" energi (med hjälp av svänghjulet på hylsan) ett steg
närmare skruvskallen och därmed kapa bort ett av de två glappen som finns i en typisk
uppsättning och på så sätt kunna överföra mer kinetisk energi (och fungerar således i
båda riktningar).

Flukta gärna lite på US9463557B2 patentet. Intressant är där att IR även täcker in
möjligheten att ha olika egenskaper av denna svänghjulshylsa beroende på dess
rotationsriktning. I ena riktningen (moturs) är svänghjulshylsan en solid massa
och fungerar som ovan, men i andra riktningen (medurs) så är svänghjulshylsan
inte en solid massa (utan kan ha fjädrar, torsionselement eller annat för att dämpa
kraftöverföringen). Kort och gott, de har möjligheten att bygga in en typ av
momentstav i prytteln. Något för däckfirmorna kanske

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Idag blev det lagt en beställning på Milwaukee som enligt spec ska klara 1898 Nm i lossningsmoment. Räknar med att hjulbultarna lossnar då

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Har använt Ryobi i många år och det har varit mer åt proffs-användning än enstaka hobbymek.
En nyare borstlös skruvdragare gick sönder rätt snabbt. Men allt annat har fungerat bra. Som den gamla skruvdragaren som är säkert 6 år har använts i många tusen timmars meckande och den håller fint, även om hela maskinen har tappat lite i styvhet.
Vi har kört 2 mutterpickor i depån och vi brukar inte ens behöva ladda under racehelg när hjul åker av och på konstant. Som på WTAC när vi bytte hjul 5 gånger per dag och det räckte fint på en laddning per dag.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



Det litar nog att det är dags att börja köpa på sig lite maskiner här också.
Sjukt svårt att bestämma mig vilken väg man ska gå.. lillebror kör en del dewalt, pappa kör en del hikoki. Jag har en grön bosch-skruvdragare som får agera sekundär-skruvdragare.

Visst för man lockas av Ryobi men de där paketen känns inte riktigt som det man vill ha. Det brukar ingå en 115mm vinkelslip tex. Skulle gärna haft en 125mm.

Ska man köra Ryobi? Köpa ett paket med flertalet maskiner och få de sämre av de olika typerna? Denna kostade 5500kr nu under veckan och det priset kommer komma igen den 26 dec.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskine . . . .

Kollade lite på Ryobi på tyska eBay och där var väl de billigare modellerna billigare än i Sverige men de lite finare låg på ungefär samma pris.

Eller alternativ två, leta på eBay om man kan hitta de lite finare märkesprodukterna för vettiga pengar? Någon som handlat det tidigare och har tips på vilka märken man kan fynda i Europa eller liknande för mindre pengar än i Sverige?

Det som jag primärt är intresserad av är skruvdragare, mutterknackare och vinkelslip. Sen när renovering drar igång så blir det väl cirkelsåg och de andra grejerna. Batteridriven häcksax kanske också.. men ett bra utbud är aldrig fel. Det talar till ryobis fördel

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 30, 31, 32   >>
30 besök senaste veckan (283518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande