Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur funkar Racechronos "Jämför varv" egentligen, jo såhär!
3895 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När du valt att jämföra två varv, antingen när du valt "compare to best" eller "compare to this" och sen valt ett annat varv du vill jämföra med så finns det olika sätt att presentera det i graferna.

X-axeln kan du välja att vara körd tid eller körd sträcka. Om du väljer "tid" så kommer det skilja en del hur långa de två olika graferna är, eftersom de har olika varvtid, och man måste alltså dra ut eller ihop den ena horisontellt för att de ska bli lika långa. Om du väljer körd "sträcka" som x-axel så brukar diffen vara betydligt mindre men inte noll. Beroende på om man tar aningens vidare eller tajtare spår så blir varvets totala längd lite olika.

När man ska stretcha för att graferna ska bli lika långa på x-axeln i diagrammet så kan man göra på två olika sätt:


Linear

Man drar ut (eller trycker ihop) den ena horisontellt, rakt av jämnt över hela varvet så att de blir lika långa i diagrammet. Problemet här är att om det ena varvet är snabbare på en speciell del av varvet och man stretchar jämnt över hela varvet så kommer de två graferna inte stämma överens var längs varvet man är. Om x-axeln är "tid" så kommer det diffa mer om man kör olika fort på någon del av varvet, om x-axeln är "sträcka" så kommer det diffa var man är längs varvet om det ena grafen är tajtare eller ballongigare kört på vissa delar.


Position

Här försöker man lösa problemet med att dra ut eller ihop olika mycket längs med varvets längd! Det gör man genom att även om x-axeln för huvudvarvet är på tid så kommer jämförelsevarvets graf vara justerad inte på tid utan var bilen är längs varvet vid just den punkten huvudvarvet har kört x-sekunder. Det finns fallgropar med det här eftersom jämförelsegrafen blir distorderad eftersom den inte är linjär på tid längre. Det hela är ett olösligt problem egentligen så allt man kan göra är olika kompromisser. Men för att jämföra hur man tagit olika kurvor till exempel eller var man börjat eller slutat bromsa osv så är det här en bra kompromiss eftersom båda graferna är på samma plats (ungefär) hela tiden i diagrammet. Men en tidsdiffkurva kan bli lite spattig ibland bara så man vet det.


Disabled

Man stretchar ingenting, graferna blir olika långa horisontellt.





Såhär kan du välja:

























Animerad jämförelse!

Se hur huvudkurvan ser likadan ut med olika stretchvarianter men jämförelsekurvan dras ut eller ihop, jämnt eller olika längs varvet:






Om man vill jämföra var man bromsar till exempel så är nog den bästa kompromissen oftast att välja "sträcka" och "position". Den ska ge den minsta förvrängningen av jämförelsevarvet förutsatt att det inte är väldigt stora skillnader i spårval på ballong och tajt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Inga kommentarer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
Inga kommentarer?


Magnus, det här är ju jättebra info!

Jag kör ju inte så ofta på bana, så jag har inte fastnat i "jämföra-loggar"-träsket, men är på god väg dit nu

Jag var och gasade igår (2020-09-30) på GTR Motorparks sista onsdagskörning med en annan bil än Monzan, och satt preciiiis igår kväll och försökte jämföra de loggarna med Monzans loggar från Turnout Trackday 2020-09-20.

Det här förenklade mycket thumbs up

Men är det så att om man ska analysera data direkt i RaceChrono så är man hänvisad till att pillra på mobilen?
Jag vet att man tidigare hade RaceChrono även för Windows.

Det vore skönt att få upp grafiken på en stor skärm.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
1.
Kör mobilen på din tv med Chromecast eller liknande. EDIT: Eller Miracast till Windows 10

2
Det går även att exportera loggarna och använda windowsbaserade andra program, tex Circuit Tools https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95011 Bonus med det är att du även kan jämföra med andras varv som du hittar här på Rejsa under fliken "Varvtider/loggar" uppe till höger (går även iof i Racechrono direkt)

3
Jag brukar kopiera över en backup till en surfplatta och köra Racechrono på den ibland.

4
Jag har också testat att köra Androidemulator med Racechronos Android-app på Windowsdator https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119154 Men det är ju lite struligare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Jag kom på att om man har en Samsung så kan man köra Samsung Flow.

Då kan man spegla hela mobilen till datorn, typ Remote Desktop

När man dragit igång synkningen är det bara att köra med mus/tangentbord från datorn och styra mobilen.
Tex så här. Notera muspekaren med blå ring runt, den styr alltså mobilen


och sen plocka upp tex graferna.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bästa lösningen ju thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Intressant. Är Position något som endast finns i betalversionen tro? Har inte det valet.
Har bara Distance och Time som val


_________________
Dan End
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AD7 skrev:
Intressant. Är Position något som endast finns i betalversionen tro? Har inte det valet.
Har bara Distance och Time som val



Va märkligt, position hade jag för mig var defaultval sen tidigare. Antingen isf betalversionen som du klurar på men kanske att det är från v7 av Racechrono det finns med. Vilken version har du?


Edit: Och du har knappen comparison graph påslagen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Magnus Thomé skrev:
AD7 skrev:
Intressant. Är Position något som endast finns i betalversionen tro? Har inte det valet.
Har bara Distance och Time som val



Va märkligt, position hade jag för mig var defaultval sen tidigare. Antingen isf betalversionen som du klurar på men kanske att det är från v7 av Racechrono det finns med. Vilken version har du?


Edit: Och du har knappen comparison graph påslagen?


Har senaste men gratis versionen då jag inte behöver video eller nått sådant.



_________________
Dan End
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det hade jag inte alls koll på!

Har du version 7? Jag är lite osäker på om den är beta eller släppt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Magnus Thomé skrev:
Ja det hade jag inte alls koll på!

Har du version 7? Jag är lite osäker på om den är beta eller släppt.


Japp det är 7 jag har

_________________
Dan End
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AD7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja det hade jag inte alls koll på!

Har du version 7? Jag är lite osäker på om den är beta eller släppt.


Japp det är 7 jag har


Då måste det vara precis som du misstänkte. Lite otippad funktion att lägga bara i den som kostar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Magnus Thomé skrev:
AD7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja det hade jag inte alls koll på!

Har du version 7? Jag är lite osäker på om den är beta eller släppt.


Japp det är 7 jag har


Då måste det vara precis som du misstänkte. Lite otippad funktion att lägga bara i den som kostar.


Köpte Pro nu och då dök den upp.

_________________
Dan End
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Då lärde jag mig nåt också thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur funkar Racechronos "Jämför varv" egentligen, jo såhär!
3895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande