Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Tyskborren
<<   1, 2
2609 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Sökte lite till och hittade denna sidan på rumänska

https://www.elforum.info/topic/121270-problema-masina-de-gaurit-cu-col . . . .

Bilderna ser dock lite annorlunda ut än vad min chuck/axel gör. Ett av svaren antyder att man måste byta eller modifiera hela axeln....
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja jag var lite skeptisk när jag började banka på min med, men den maskinen gav jag bara några hundralappar för, samt den chucken var så pass dålig att maskinen var nära obrukbar, så det va det eller kasta maskinen i princip.

Men i ditt fall så kanske det är enklast att låta den sitta, alternativt riva isär å se närmare.
En pelarborr som inte tar större än 10mm är i mina ögon tämligen värdelös, men så länge chucken är i fungerande skick är väll ett alternativ att svarva av några större borr

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Det ser ut att sitta en låsring i toppen på gängan ovanför chucken? Hur beter sig chucken när du öppnar och stänger den?



Jag skulle undvika Loctite i konan på en borrchuck, delarna är slipade och ska matcha helt perfekt.
Torka rent båda konorna med aceton, håll chucken i ena handen och stoppa i chuckdornet så det suger fast i konan.
Sen ger man dornet ett par smällar med mässingsläggan så det sätter sig. Jag har inte lyckats få en chuck att släppa från dornet hittills.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Den nedre halvan av chucken öppnar och stänger käftarna. den övre delen kan skruvas ner mot den undre som en extra låsning. Tar man bort den lilla låsringen så kan man skruva den övre delen upp så att käftarna delvis exponeras mellan halvorna. Ska lägga till några bilder här på det sen. Det ser åt som att gängorna är gjorda direkt i axeln så för att få dit nåt annat så behöver nog axeln komma ur och svarvas om. Tror jag skippar det steget tills vidare, det får bli ett nersvarvat 10 mm's borr tills vidare.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Det finns borrchuckar som gängas på spindeln, det brukar vara nån otäck tumgänga.
https://shop.otdtools.se/category/inv-ganga

Inte säkert att det funkar i det här fallet, det är ju inte förbjudet att tillverka en borrmaskin med integrerad borrchuck på spindeln.
Det där med att den övre delen skruvas ner som låsning låter som en förklaring till gängfunktionen på borrmaskinen.
Man vill ju inte att chucken släpper när man backar gängtappen ur hålet.

Nersvarvade borr funkar ju såklart, borr är förbrukningsvara så man kan köpa några billiga borr och svarva ner.


Men maskinnörden i mig vill nog ändå veta vad det är för gänga på spindelaxeln...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Tyskborren
<<   1, 2
2609 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande