Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (24900 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Benny Steen skrev:
Det här är Toyota Variable Induction System, T-VIS. BMW har motsvarade i DISA spjällen.Spjällen är stängda under ca 4200 rpm. funkar nog bra under förutsättning att magnetventiler och vakumledningar fungerar. Det sitter många magnetventiler för vakumstyrning på motorn orginal 3-4st och vad jag minns funkade INGEN av dom längre. Vakumstyrning blir lite trixigt på på överladdad motor om man inte använder vakummdosa och backventiler, vilket ytterligare krånglar till det hela. Jag låter spjällen sitta kvar så länge men i helt öppet läge. så får jag se om det är värt besväret koppla in dom.

Förmodligen har jag mera att vinnna på att få till en snabbare spool på turbon med tändning och laddstyrning.

Notera även extra spridaren vid öppningen för trottelhuset. Det är en extra kallstartsventil (den tas bort när jag byter sprut) Till höger på plenumhuset brukar tomgängsregulatorn sitta. Den pluggade jag redan 2016, den läckte för mycket när jag trycktestade systemet. Skruvade bara upp tomgången lite lagom istället.


Jag har ju Generation 3 av denna motor och då plötsligt snubblade de in i 90-talet. Inga T-VIS spjäll längre och mapsensor och insugstempsensor i stället för luftmassemätaren. Alla dessa vakumstyrda prylar är rätt skönt att slippa.

Själv kör jag EMU Black till min motor och kan rekommendera RealDash appen istället för lite bättre valmöjligheter för visning av mätare och konfiguration i allmänhet. Dock är jag osäker på om den kan skicka några loggar.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
AffeAlien skrev:

Jag har ju Generation 3 av denna motor och då plötsligt snubblade de in i 90-talet. Inga T-VIS spjäll längre och mapsensor och insugstempsensor i stället för luftmassemätaren. Alla dessa vakumstyrda prylar är rätt skönt att slippa.

Själv kör jag EMU Black till min motor och kan rekommendera RealDash appen istället för lite bättre valmöjligheter för visning av mätare och konfiguration i allmänhet. Dock är jag osäker på om den kan skicka några loggar.


T-VIS försvann nog för att det är en dyr lösning. Det är ju byggt som ett individuellt trottelhus, jag har funderat på faktiskt använda det som en sådan. 4 extra plattor bara så är det klart.

Det finns mycket billigare sätt att öka lufthastigheten vid lägre varvtal. DISA lösningen på bmw M54 motorerna tex är superenkel gjort.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Det sitter en dekal som beskriver vakumslangar och magnetventiler för TVIS, EGR och anslutingen till kolkanisterna. notera valumtanken för T-VIS.



Ser ganska begripligt ut på dekalen. Men efter några år av olika hobbymekar är det mera:


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag väntar på M10x1.25 pinnskruvar för grenröret och packboxar för vevaxeln fram/bak.

Under tiden har jag monterat ihop turbon med nya lager och o-ringar. Det var första gången jag gjort med en turbo och skillnaden blev stor.
Kostnaden är ju väldigt liten, kostade ca 300 med ett paket alla delar på ebay.co.ok Så man borde borde göra med turbon till min bmw 330 också.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
jag har två svänghjul till toyan. Det till höger har klara tecken på blivit överhettat. Den andra som kom med reservmotorn var väldigt rostigt. Dags att prova svarva svänghjul :-)

Det kräver att man även svarar ner ytan som man skruvar kopplingen mot så skillnaden återskapas . Den brukar vara 7-8 tiondelar av mm.
Det bör gå att fixa med med mätklocka monterad i svarven. Sedan skall den ju svänghjulet balanseras. Det har jag också DIY plan för.

Bestämde mig för börja det rostigt till vänster och citronsyra i varmt vatten, det har jag använt med framgång förut.





Resultatet efter ca 2h i vatten, helt ok :-)



Sedan behövde jag något för att kunna montera svänghjulet i svarven. Så jag svarvade till en cylinder som har sugpassning i svänghjulets hål för vevaxeln.

Men när jag skulle borra bultdelning med rundmatningsbordet så fastnade jag på mätningen i X-led inte blir tillräckligt nogrann med bara skjutmåttet. Och en mätklocka räcker inte för den diameter jag behöver.



Så då bestämde jag mig för det var dags montera en kina DRO jag köpte i våras. Den har dessutom inbyggd kalkylator för bultdelning. Och då behövs inte rundmatningsbordet och man kan även räkna ut center av axeln enklare.

Med rundmatningsbordet måste man ju först centrera arbetstycket i rundmatningsbordet och sedan även rundmatningsbordet gentemot fräshuvudet. Rätt pillrigt och tidskrävande även om det är kul att jobba med finlir på hundradelar av mm och se hur bra en glad amatör kan få till det.



Fungerade riktigt bra. Och man behöver inte kompensera för glapp i bordet :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Behöver verkligen svänghjulet svarvas efter badet - det ser riktigt OK ut i mina ögon.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Benny Steen skrev:
jag har två svänghjul till toyan. Det till höger har klara tecken på blivit överhettat. Den andra som kom med reservmotorn var väldigt rostigt. Dags att prova svarva svänghjul :-)

Det kräver att man även svarar ner ytan som man skruvar kopplingen mot så skillnaden återskapas . Den brukar vara 7-8 tiondelar av mm.
Det bör gå att fixa med med mätklocka monterad i svarven. Sedan skall den ju svänghjulet balanseras. Det har jag också DIY plan för.

Bestämde mig för börja det rostigt till vänster och citronsyra i varmt vatten, det har jag använt med framgång förut.

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-12-07-09-51-57_img_20201206_152559. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-12-07-09-51-57_img_20201206_152652. . . . .

Resultatet efter ca 2h i vatten, helt ok :-)

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-12-07-09-51-57_img_20201206_201941. . . . .

Sedan behövde jag något för att kunna montera svänghjulet i svarven. Så jag svarvade till en cylinder som har sugpassning i svänghjulets hål för vevaxeln.

Men när jag skulle borra bultdelning med rundmatningsbordet så fastnade jag på mätningen i X-led inte blir tillräckligt nogrann med bara skjutmåttet. Och en mätklocka räcker inte för den diameter jag behöver.

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-12-07-09-51-57_img_20201207_092817. . . . .

Så då bestämde jag mig för det var dags montera en kina DRO jag köpte i våras. Den har dessutom inbyggd kalkylator för bultdelning. Och då behövs inte rundmatningsbordet och man kan även räkna ut center av axeln enklare.

Med rundmatningsbordet måste man ju först centrera arbetstycket i rundmatningsbordet och sedan även rundmatningsbordet gentemot fräshuvudet. Rätt pillrigt och tidskrävande även om det är kul att jobba med finlir på hundradelar av mm och se hur bra en glad amatör kan få till det.

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-12-07-09-51-57_img_20201206_202148. . . . .

Fungerade riktigt bra. Och man behöver inte kompensera för glapp i bordet :-)
https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-12-07-10-35-21_img_20201207_103112. . . . .

Ska bli spännande att höra hur slutresultatet blir, är nog bra att lägga en stund på att mäta upp svänghjulet i svarven innan du börjar bearbeta. Vet att det kan vara knepigt att få bromsskivor helt vibrationsfria och detta är ju betydligt större diameter så detta bör vara känsligare. Om möjligt så kanske det kan vara idé att sätta upp din jigg i svarven och sen ta ett liiitet finskär innan du skruvar fast svänghjulet så anliggningsytan blir perfekt i just den uppspänningen!?
Hur är delningen på svänghjulet, är den helt jämnt fördelad över varvet eller är det som på Busson? Dvs att ett hål är lite förskjutet så det bara passar på ett sätt?
Svarv och fräs i garaget måste ju vara mumma!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Trevlig med dina uppdateringar thumbs up

När jag svarvat svänghjul, så brukar jag använda svänghjulet som mall för hålbilden (ofta asymmetrisk hålbild) och en dimension mindre på skruvarna för att ta positionsfelet som blir med körnaren.
Sen tar jag alltid ett skär i svarven på adaptern efter uppspänning för att få bort ev. kasst innan jag spänner upp svänghjulet. Finns proffsigare sätt, men det har alltid fungerat för mig.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Benny Steen skrev:
citronsyra i varmt vatten


WOW! Jösses vilken skillnad!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:

Sedan behövde jag något för att kunna montera svänghjulet i svarven. Så jag svarvade till en cylinder som har sugpassning i svänghjulets hål för vevaxeln.

Men när jag skulle borra bultdelning med rundmatningsbordet så fastnade jag på mätningen i X-led inte blir tillräckligt nogrann med bara skjutmåttet. Och en mätklocka räcker inte för den diameter jag behöver.

Ett knep jag lärt mig av en farbror som stått vid en svarv och fräs halva sitt arbetsliv.

I detta fall så har du ju facit i svänghjulet, dra fast klumpen som du skall spänna fast i svarven i ett skruvstycke
och sedan så lägger du dit svänghjulet och slår märken med en körnare som du tillverkat före som har samma mått som bulthålen på svänghjulet.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Magnus Mårtenson skrev:
Trevlig med dina uppdateringar thumbs up

När jag svarvat svänghjul, så brukar jag använda svänghjulet som mall för hålbilden (ofta asymmetrisk hålbild) och en dimension mindre på skruvarna för att ta positionsfelet som blir med körnaren.
Sen tar jag alltid ett skär i svarven på adaptern efter uppspänning för att få bort ev. kasst innan jag spänner upp svänghjulet. Finns proffsigare sätt, men det har alltid fungerat för mig.

Man kan ju kapa av en vevaxel och använda den också som hållare typ...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
MatsK skrev:
Behöver verkligen svänghjulet svarvas efter badet - det ser riktigt OK ut i mina ögon.

nja, förmodligen inte för en vanlig gatbil, jag har sett värre svänghjul som funkat utan bekymmer. Men denna kommer ju köras på isbana och både varvas och med förhöjt laddtryck. Så jag vill försöka få så bra förutsättningar som möjligt. Jag borde haft en kraftigare koppling, men har varit lite snål.
matfo skrev:

Om möjligt så kanske det kan vara idé att sätta upp din jigg i svarven och sen ta ett liiitet finskär innan du skruvar fast svänghjulet så anliggningsytan blir perfekt i just den uppspänningen!?
Hur är delningen på svänghjulet, är den helt jämnt fördelad över varvet eller är det som på Busson? Dvs att ett hål är lite förskjutet så det bara passar på ett sätt?
Svarv och fräs i garaget måste ju vara mumma!

hm, asymmetrisk... Vet inte, skall kolla ikväll. Då blir det råddig med hålbilden. Är det för vev/svänghjul är balanserade tillsammans ? Toyans svänghjul har väldigt lite massa i jämfört med andra svänghjul jag haft loss.
Bra tips med ett finskär. Det blir ju alltid små förändringar så fort man tar loss stycket ur chucket. visst hade du jobbat med svarv en gång i tiden ?

Magnus Mårtenson skrev:
Trevlig med dina uppdateringar thumbs up
När jag svarvat svänghjul, så brukar jag använda svänghjulet som mall för hålbilden (ofta asymmetrisk hålbild) och en dimension mindre på skruvarna för att ta positionsfelet som blir med körnaren.
Sen tar jag alltid ett skär i svarven på adaptern efter uppspänning för att få bort ev. kasst innan jag spänner upp svänghjulet. Finns proffsigare sätt, men det har alltid fungerat för mig.

Malla med svänghjulet var ju en enkel lösning, tänkte inte på det :-) Men jag gör det lite krångligare för att öva också och så var det bra att jag kom igång med DRO'n.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
super7 skrev:

Man kan ju kapa av en vevaxel och använda den också som hållare typ...


jo, fast jag hade inga extra, dessutom är det kul att svarva eget :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
MatsK skrev:
Hur är delningen på svänghjulet, är den helt jämnt fördelad över varvet eller är det som på Busson? Dvs att ett hål är lite förskjutet så det bara passar på ett sätt?
Svarv och fräs i garaget måste ju vara mumma!

hm, asymmetrisk... Vet inte, skall kolla ikväll. Då blir det råddig med hålbilden. Är det för vev/svänghjul är balanserade tillsammans

Vevaxeltriggern läser den svänghjulet?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
MatsK skrev:
Hur är delningen på svänghjulet, är den helt jämnt fördelad över varvet eller är det som på Busson? Dvs att ett hål är lite förskjutet så det bara passar på ett sätt?
Svarv och fräs i garaget måste ju vara mumma!

hm, asymmetrisk... Vet inte, skall kolla ikväll. Då blir det råddig med hålbilden. Är det för vev/svänghjul är balanserade tillsammans

Vevaxeltriggern läser den svänghjulet?


Finns ingen vevaxel givare alls. Sitter en induktiv givare i fördelaren som är monterad på insugskammen. Minns inte antalet tänder. Fördel är man kan enkelt kan provköra tändning och spridare med en borrmaskin :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Benny Steen skrev:

matfo skrev:

Om möjligt så kanske det kan vara idé att sätta upp din jigg i svarven och sen ta ett liiitet finskär innan du skruvar fast svänghjulet så anliggningsytan blir perfekt i just den uppspänningen!?
Hur är delningen på svänghjulet, är den helt jämnt fördelad över varvet eller är det som på Busson? Dvs att ett hål är lite förskjutet så det bara passar på ett sätt?
Svarv och fräs i garaget måste ju vara mumma!

hm, asymmetrisk... Vet inte, skall kolla ikväll. Då blir det råddig med hålbilden. Är det för vev/svänghjul är balanserade tillsammans ? Toyans svänghjul har väldigt lite massa i jämfört med andra svänghjul jag haft loss.
Bra tips med ett finskär. Det blir ju alltid små förändringar så fort man tar loss stycket ur chucket. visst hade du jobbat med svarv en gång i tiden ?

På Busso är de balanserade tillsammans så det är säkert därför det är assymetriskt.
Ja, jag jobbade på en liten mekanisk verkstad i 5-6 år i början av mitt yrkesliv. Där var det alla möjliga specialuppdrag för svarv och fräs som man fick ta sig an. Ingen CNC innanför väggarna men bla en "hembyggd" kipphyvel med växellåda från en PV fanns dock... 😬
Sen blev det ett par år som yrkeslärare för skärande bearbetning innan jag parkerade mig bakom ett skrivbord
Kan ibland verkligen sakna att stå vid såna maskiner och klura ut hur man ska tillverka enstaka prylar.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Igår monterade jag även Y-leds givaren för DRO'n. Så nu kunde jag prova göra en 8 håls bultdelning med tuschpenna. Och man när man nollar DRO'n så utgår man från centrum på det man vill skapa en bultdelning på. Väldigt smidigt sätt att jobba på.

jag har även givare för Z led (höjd) den skall också dit, bra när man skall borra vissa djup.
En DRO rekommenderas starkt , rätt billiga är dom också på ebay.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Köpte en toolfix 30mm svarvstålshållare på tradera. och gav den och en tidigare lite C-vitaminer. Det är en sorts jämnbrun oxidation på dom. Spelar ingen roll för funktionen, men är lite trevligare att jobba med.



Det finns en optimal temperatur på kring 60grader när det verkligen händer grejor. skulle haft en plåtskål så man kan värma på plattan för att bibehålla temperaturen.





Sedan har jag satt upp svänghjulet till celican i svarven. svänghjulet var rakt men skålformad 0.28mm skillnad mellan yttre och inre ytan för lamellen. ytan var lite knopprig och har områden där den gått varmt.



Sedan mätte jag även skillnad mellan ytan för lamellen och ytan där man skruvar fast tryckplattan. Den var 0.5mm och måste återskapas.



Manuell svarvning efter bästa förmåga.Min tvärmatning funkar tyvärr inte men men lite känsla funka det manuellt. Gjutstål bara dammar och svärtar något otroligt. inte min favorit, men resultatet blev jämt och fint.



Skall även prova svarva det andra svänghjulet. det är betydligt mera värmehärdat, kan nog bli knepigt.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Angående skillnaden mellan lamellytan och ytan där tryckplattan fästs, mät gärna upp din tilltänkta koppling innan montering. Kanske behöver den ett helt annat mått för att ge bästa klämkraft?

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
JE Jr skrev:
Angående skillnaden mellan lamellytan och ytan där tryckplattan fästs, mät gärna upp din tilltänkta koppling innan montering. Kanske behöver den ett helt annat mått för att ge bästa klämkraft?
Mvh


bra du nämnde det, annars hade jag nog glömt. har ju gjort det med kopplingarna till mina racerbilar förut. har alla grejor själv. Press, tryckklocka och bra skjutmått.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
fick en bra ide, istället för gammaldags kokplatta så köper man en induktiv kokplatta, finns ju för några hundringar på ikea. då värmer man upp metalldelen man avrostar direkt och kan öven bibehålla temperaturen enkelt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (24900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande