| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Vev och kamgivare vid efi konvertering
		 | 
		360 besök totalt | 
| 

Håller på att EFIa en kjet motor, behöver hjälp med att tänka rätt med avseende på triggergivare. Först vevaxelgivaren: Har satt den så att missing touth (36-1) kommer vid tdc, eller väldigt nära. Är det bra eller ska jag lägga felande ta den tidigare och sätta offset? Menar är det bättre att sprutet vet att tdc kommer snart och inte precis nu? Andra kamgivaren: Sätter en tand på kammen, den är också bra att sätta innan tdc och inte samtidigt som vevgivare eller hur? Finns förvånande lite att googla fram, det mesta verkar ha givare redan... 😁 _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Normalt sett passerar missing tooth en bit innan TDC, så sprutet hinner "räkna". Ford som använt 36-1 har saknade tanden 90 grader före TDC på en fyrcylindrig motor, vill minnas att det är 60 grader före på sexorna.

MegaManualen (till MS1-MS3) brukade ha rätt bra info om detta tidigare men det är länge sedan jag läste den. Kamgivaren skulle jag klocka så den inte triggar samtidigt som veven om det går. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå  | 
	||||
| 

Re: Vev och kamgivare vid efi konvertering                   
					Kolla först å främst om efterkommande modell hade svänghjul med trigger i, isf montera detta! Att få dit givaren sen är oftast lättare med lite modds. Antingen Hall (kräver +5v) eller VR som reagerar på metall. Rekommenderar dig att ha en kamsynk ELLER om du har en fördelare med hall givare som går att använda. Att köra orginal tändning är oxå att föredra, denna kommer ändå att skötas via sputet sen. Att fixa dit spridare kan bli nästa huvudverk om inte även detta går att flytta över från efterföljande modell. Orginal K-jet bränslepump är bara att återanvända samt att skaffa en BTR på 3-4bar Helst en som är orginal på spridar röret. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||||
| 

Det beror på styrsystemet,  ett brs modernare styrsystem bryr sig mindre. 

Traditionellt brukar man vilja ha missing tooth ca 90 grader före ödp för cyl 1. Av den orsak du är inne på, igentligen spelar det mest roll vid start eftersom missing tooth måste passera minst en gång innan motorn kan hoppa igång, vissa äldre styrsystem (programeringsmässigt)kan vara begränsade i vart den ska sitta, tex mellan 45 till 180 grader före ödp. Sätter man den på tex 30 så går det i mappnig sedan inte få mer än 30 grader förtändning. Så 90 är bra. Kamsyncen är väll samma sak, det kan vara begränsat i vissa äldre system, men i modernare så spelar det ingen större roll, men en stund före 1ans tändläge borde väll vara bra. Ska du köra sekventiell tändning och spridare?? Annars kan du strunta i kamsync. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

Det är MaxxECU, så jag kan nog justera offset som jag vill.

Det är en 4a så 90 grader före blir det väl då och sen får kammen hamna mellan 90 och tdc. Den här motorn dog 85 (Porsche 924) så det finns inget från nyare modeller att plocka över. Har fått dit spridare, fuel rail, bränsletrycksregulator, på gång med E85 sensor. AN-kopplingar till förbannelse och en mindre förmögenhet... Fördelaren ryker och det blir separata tändspolar, LS2. Så helt sekvensiellt, bara för att det går, min ena 911 saknar kamgivare och går i batch, så det funkar bra. På 911an, som också var kjet från början, har jag kvar original kjet bränslepump, funkar fint. På denna 924 kommer jag nog byta ut den mot något jag vet klarar E85 för jag vill inte riskera den pumpen, det är. På tal om något annat. Jag har satt dit en oljefilteradapter för att flytta på oljefiltret och ha en oljekylare. Ledningarna från adaptern är AN stålspunna teflonslangar som går ganska nära grenrör och avgasrör. Jag kommer nog linda grenrören samt ha en värmestrumpa runt slangarna. Hur nära är för nära egentligen? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Re:                                                          

De lilla jag har googlat på din 2L motor, så liknar blocket väldigt mycket både golf Mk2 8/16v och 5-cyl tidiga motorer från audi. Å jag har konverterat en 85års 1,8L maskin med 60-2 trigger från en Polo 6N2, bolt-on, kanske passar även din? https://www.maxxecu.com/webhelp/wiri _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Den där packboxen är smidig _________________ Nisse Holmgren Umeå  
						 | 
	||||
| 

Re:                                                          

Det finns inte mycket VW som passar denna motor. Det finns ingen "motorfamilj" som är liknande. Motorn, i alla fall blocket, satt i tidiga Audi 100, i några VW LT transporter och i AMC Gremlin. Jag har ett 36-1 hjul, har en givare monterad. Men jag har inte indexerat hjulet i förhållande till givaren.  
						_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
![]()  | 

Skruva banåkabil

| 
		360 besök totalt |