Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bra liten 1-fas MIG/MAG-svets?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (10889 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Haha nej det kan jag tänka mig.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag är sjukt sugen på sådan Kemppi evo 200.... Men min gamla Kemppi superkempomat funkar ju så bra till det jag gör, den är bara lite klumpig... Svårt att motivera

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Magnus, nu skulle jag aldrig gå så långt att jag skulle jämnföra en finsk kvalitetsprodukt med en italiensk kopia.
Men hursomhelst så är både en kemppi evo eller en telwin synergic tillverkade i asien.
Nu är nog evon en smula vassare ändå, men intern kvalitet är ingen större skillnad på.
Kemppin en aning mer stryktålig eftersom den är tänkt som servicesvets i industrin. Medans allt italienskt är lite mer. *host* rappligt smäck.

Men i det fallet att man inte dagligen slänger den in å ut ur bagaget på en servicebil , utan den står parkerad i en hemma-verkstad så är det ingen större skillnad, bortsett från priset. Och där är min åsikt att med under halva priset är det som privatperson ett lätt val.

Den är så liten så du har plats för båda, !!
Det är bra att ha en större maskin med 1.0 tråd, å en bärbar med 0.8mm

Eller , kempomaten du har går att sälja för nästan samma pengar som en ny synergic skulle kosta, men är bärbar !

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



https://gelins-kgk.se/produkt/electromig-220-synergic/

Deras minsta 3-fasare är ju lite intressant, fortfarande mycket pengar, men betydligt billigare än en 3-fas kemppi...

Jag har 3-fas i mina garage, men 1-fas är jag lite begränsad till 10/13 A.
Jag vet inte om en invertersvets är snällare mot säkringen än vad min gamla transformator svets är? Den brukar nämligen lösa ut säkringen ibland.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



safe skrev:
https://gelins-kgk.se/produkt/electromig-220-synergic/

Deras minsta 3-fasare är ju lite intressant, fortfarande mycket pengar, men betydligt billigare än en 3-fas kemppi...

Jag har 3-fas i mina garage, men 1-fas är jag lite begränsad till 10/13 A.
Jag vet inte om en invertersvets är snällare mot säkringen än vad min gamla transformator svets är? Den brukar nämligen lösa ut säkringen ibland.


Du kan ju plocka 1-fas från 3-fasuttaget med adapterkabel eller liknande.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Wärhner skrev:
safe skrev:
https://gelins-kgk.se/produkt/electromig-220-synergic/

Deras minsta 3-fasare är ju lite intressant, fortfarande mycket pengar, men betydligt billigare än en 3-fas kemppi...

Jag har 3-fas i mina garage, men 1-fas är jag lite begränsad till 10/13 A.
Jag vet inte om en invertersvets är snällare mot säkringen än vad min gamla transformator svets är? Den brukar nämligen lösa ut säkringen ibland.


Du kan ju plocka 1-fas från 3-fasuttaget med adapterkabel eller liknande.

Självklart, men det gör inget åt 10 ampere begränsning...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



safe skrev:
Wärhner skrev:
safe skrev:
https://gelins-kgk.se/produkt/electromig-220-synergic/

Deras minsta 3-fasare är ju lite intressant, fortfarande mycket pengar, men betydligt billigare än en 3-fas kemppi...

Jag har 3-fas i mina garage, men 1-fas är jag lite begränsad till 10/13 A.
Jag vet inte om en invertersvets är snällare mot säkringen än vad min gamla transformator svets är? Den brukar nämligen lösa ut säkringen ibland.


Du kan ju plocka 1-fas från 3-fasuttaget med adapterkabel eller liknande.

Självklart, men det gör inget åt 10 ampere begränsning...
Så din 3-fas är bara 10A, inte 16A som vanligt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Wärhner skrev:
safe skrev:
https://gelins-kgk.se/produkt/electromig-220-synergic/

Deras minsta 3-fasare är ju lite intressant, fortfarande mycket pengar, men betydligt billigare än en 3-fas kemppi...

Jag har 3-fas i mina garage, men 1-fas är jag lite begränsad till 10/13 A.
Jag vet inte om en invertersvets är snällare mot säkringen än vad min gamla transformator svets är? Den brukar nämligen lösa ut säkringen ibland.


Du kan ju plocka 1-fas från 3-fasuttaget med adapterkabel eller liknande.

Självklart, men det gör inget åt 10 ampere begränsning...
Så din 3-fas är bara 10A, inte 16A som vanligt?

Japp.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Skulle ju gissa att en modernare svets är mycket skonsammare,

tyvär har jag ett "special" uttag själv med 16a på 1-fas i verkstaden, så har aldrig provat hur långt man kan pressa på 10 amp.

Å varje gång jag har med den ut då använder jag 16a kabel med central jag kopplar svetsen på

Jag har iallafall aldrig lyckats bränna av 16a säkringen ens med 1.0mm tråd.

Om jag skulle gissa så kan man nog köra 0.8mm tråd ganska bra på 10 amp.

Men jag undviker alltid att köra mina svetsar på full malla , de brukar aldrig vara sig själva igen efter en sådan manöver.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



knotan skrev:
Skulle ju gissa att en modernare svets är mycket skonsammare,



Men jag undviker alltid att köra mina svetsar på full malla , de brukar aldrig vara sig själva igen efter en sådan manöver.


Tror det också. Läste igår att invertersvetsar svetsar brukar kunna leverera 200A på 1-fas 16A medans gamla toppade ut på 160A.

Du kanske ska köra Kemppi i alla fall Min trokännare funkar på 10 av 10, i alla fall så länge en trög 10A säkring håller

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



safe skrev:
knotan skrev:
Skulle ju gissa att en modernare svets är mycket skonsammare,



Men jag undviker alltid att köra mina svetsar på full malla , de brukar aldrig vara sig själva igen efter en sådan manöver.


Tror det också. Läste igår att invertersvetsar svetsar brukar kunna leverera 200A på 1-fas 16A medans gamla toppade ut på 160A.

Du kanske ska köra Kemppi i alla fall Min trokännare funkar på 10 av 10, i alla fall så länge en trög 10A säkring håller


Jo de klarar det säkert generellt, men i de fallen det behövs mer power, så väljer jag bara att använda en större svets, och längre tider så väljer jag helst vattenkyld svets.

Hemma svetsar jag mest smågrejjor och i de fall inte min mag räcker till så kör jag pinne istället. Eller helt enkelt strängar upp till rätt mått istället

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jag har en Telwin Technomig 215 Dual Synergic. Riktigt nöjd thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Ni som har testat Migatronic Rallymig 161I, vad tycker ni om den?

Jag läste negativt om den i början av tråden, men det var ju några år sedan och uppdateringar lär ha gjorts.
Annars så har jag läst och hört bra om den.

_________________
SO Johansson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



NBC2 skrev:
Ni som har testat Migatronic Rallymig 161I, vad tycker ni om den?

Jag läste negativt om den i början av tråden, men det var ju några år sedan och uppdateringar lär ha gjorts.
Annars så har jag läst och hört bra om den.


Jag köpte en sådan för några år sedan och den fungerar för det jag använder den till - hade det varit något helt tokigt med den så blev det kanske uppdaterat i någon mjukvaruuppdatering (görs via SD-kort). Har väl svetsat från 5 mm plåtar till 0.8 mm.

Det jag inte är riktigt nöjd med är att man ställer ström och trådmatning samtidigt (baserat på materialtjocklek) - jag har tidigare kunnat justera dessa separat från varandra.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



MatsK skrev:
NBC2 skrev:
Ni som har testat Migatronic Rallymig 161I, vad tycker ni om den?

Jag läste negativt om den i början av tråden, men det var ju några år sedan och uppdateringar lär ha gjorts.
Annars så har jag läst och hört bra om den.


Jag köpte en sådan för några år sedan och den fungerar för det jag använder den till - hade det varit något helt tokigt med den så blev det kanske uppdaterat i någon mjukvaruuppdatering (görs via SD-kort). Har väl svetsat från 5 mm plåtar till 0.8 mm.

Det jag inte är riktigt nöjd med är att man ställer ström och trådmatning samtidigt (baserat på materialtjocklek) - jag har tidigare kunnat justera dessa separat från varandra.


Har den ingen manuell finjustering?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



safe skrev:
MatsK skrev:
NBC2 skrev:
Ni som har testat Migatronic Rallymig 161I, vad tycker ni om den?

Jag läste negativt om den i början av tråden, men det var ju några år sedan och uppdateringar lär ha gjorts.
Annars så har jag läst och hört bra om den.


Jag köpte en sådan för några år sedan och den fungerar för det jag använder den till - hade det varit något helt tokigt med den så blev det kanske uppdaterat i någon mjukvaruuppdatering (görs via SD-kort). Har väl svetsat från 5 mm plåtar till 0.8 mm.

Det jag inte är riktigt nöjd med är att man ställer ström och trådmatning samtidigt (baserat på materialtjocklek) - jag har tidigare kunnat justera dessa separat från varandra.


Har den ingen manuell finjustering?


Inte av av ström/trådmatning separat från varandra - i alla fall inte vad jag hittat.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



MatsK skrev:
safe skrev:
MatsK skrev:
NBC2 skrev:
Ni som har testat Migatronic Rallymig 161I, vad tycker ni om den?

Jag läste negativt om den i början av tråden, men det var ju några år sedan och uppdateringar lär ha gjorts.
Annars så har jag läst och hört bra om den.


Jag köpte en sådan för några år sedan och den fungerar för det jag använder den till - hade det varit något helt tokigt med den så blev det kanske uppdaterat i någon mjukvaruuppdatering (görs via SD-kort). Har väl svetsat från 5 mm plåtar till 0.8 mm.

Det jag inte är riktigt nöjd med är att man ställer ström och trådmatning samtidigt (baserat på materialtjocklek) - jag har tidigare kunnat justera dessa separat från varandra.


Har den ingen manuell finjustering?


Inte av av ström/trådmatning separat från varandra - i alla fall inte vad jag hittat.


Jag har en, som jag inte använder...
men jag gick ner i badrummet () och startade upp den, där finns ju dessa jag hade för mig gjorde just det:



Dvs styrka, matning eller tjocklek till vänster, man väljer vad man vill ställa in bara. Eller har jag glömt det efter att inte ha använt den på länge? Den får följa med till garaget nästa gång för test.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Varför har du en svets i badrummet?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Ström, matning och materialtjocklek är EN parameter.




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



safe skrev:
Varför har du en svets i badrummet?

Vissa kör hårfönar, andra brödrostar, så varför inte en mig

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Jovani skrev:
safe skrev:
Varför har du en svets i badrummet?

Vissa kör hårfönar, andra brödrostar, så varför inte en mig


För att det är det rummet all "skit" som vi inte vet vart det skall göras av hamnar i.
Innan stod det en motor i motorstativ där också, det var populärt.
Nu står där en roddmaskin och ölbryggningsgrejer (+ en svets då).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Bra liten 1-fas MIG/MAG-svets?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (10889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande