Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
118 besök senaste veckan (68451 totalt)
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



[quote="Anders Karlsson"]Jag flyttade djupmåttet på borrmaskinen så det är lite lättare att se displayen.



Har även monterat en flexibel LED-lampa som arbetsbelysning, innan satt det en E27-glödlampa i ett öppet hål mellan spindeln och pelaren.
Den lös mest upp pelaren och baksidan av skruvstycket och dessutom flög det in en massa spån som fastnade i kuggstången på pinolen.
Satte en plåt över hålet och gömde trafon till den nya lampan där inne.

Nu går det nog inte förbättra den här borrmaskinen så mycket mer utan att plocka isär den helt och bearbeta om alla delar till bättre toleranser.
Så det får nog räcka så här tills jag hittar en bättre maskin. Eller rättare sagt om jag hittar nåt bättre... [/quote


Du kan bygga dit matning på den med en vindrute torkarmotor motor thumbs up

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag har faktiskt en torkarmotor liggande, tanken var att använda vinkelväxeln i den till finmatning med ratt.
Vi får se om jag orkar bygga ihop nåt av det, är lite less på den här maskinen för tillfället.
Den funkar som borrmaskin, men nån fräs är det inte

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tror jag skrev det tidigare, en pelarborr gör man genomgående hål med. BotBottenhål gör man i fräsen , således behövs inte djupskala alls,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag har tillverkat lite grejer i den här borrmaskinen under semestern, men det hör nog mer hemma i min biltråd så jag tar det där tänkte jag

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag köpte ett verktygsskåp på Jula för ett tag sen.
Fällde in 30x30 fyrkantprofiler inne i hörnen, 40x40 profiler upptill och en 700x500x5 mm plåt på toppen.

Gissa vad som hamnade ovanpå skåpet...




Julafräsen såklart!

Lådorna ska fyllas med borr, pinnfräsar, chuckar osv.


Ett par kvällar den senaste tiden har jag ägnat åt att tillverka pyttesmå vikter till dartpilar...



Från vänster till höger är det 3, 2 och 1 gram. De minsta var lite av en utmaning att få till, inte mycket gods kvar för den invändiga gängan.
Ytterdiametern är 6 mm, gängans ytterdiameter är 4,7 mm...

Det är naturligtvis ingen vanlig metrisk gänga till såna här grejer. Eftersom dart kommer från England så är det British Association Standard Thread, en gammal standard som användes i klockor och instrument nån gång i forntiden.
Men det finns både gängtappar och snitt att köpa från webshopar i Sverige, så det får kunden betala

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Röen
Bonässund
Här sen Sep 2020
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej
jag har en exakt likadan kina svarv som du
Jag har försökt ett otal gånger att försöka gänga i svarven men får det inte att fungera.
Tror du att du kan ta dig tid o förklara hur dom olika reglagen ska stå när man gängar?
Mvh östen

_________________
Östen Hedman
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Röen skrev:
Hej
jag har en exakt likadan kina svarv som du
Jag har försökt ett otal gånger att försöka gänga i svarven men får det inte att fungera.
Tror du att du kan ta dig tid o förklara hur dom olika reglagen ska stå när man gängar?
Mvh östen


Jag kan ta lite bilder och försöka förklara, antingen här i tråden eller om vi ska ta det på PM.

Jag har även en manual på engelska som jag kan skicka till dig om du behöver.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Röen
Bonässund
Här sen Sep 2020
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej
Det skulle vara perfekt om du kunde ta lite bilder o skicka manualen.
Mvh östen
Vi kan ta det på pm

_________________
Östen Hedman
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Fick en beställning på lite adaptrar från Robert Briby här på forat.



Eftersom jag är amatör så klantade jag mig på den gängade adaptern, det är svårt att göra utvändiga diametrar större i svarven...
Det försvann en halv millimeter nånstans mellan min hjärna och skjutmåttet

Tur att det finns mer ämne, så man kan göra rätt

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Anders Karlsson skrev:
Eftersom jag är amatör så klantade jag mig ...

Det försvann en halv millimeter nånstans mellan min hjärna och skjutmåttet

Det händer så för mig med ibland då är det bra att små stumpar av diverse material
liggandes vid svarven thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag lyckades återigen porta hål i mitt insug så kände jag att det nog är lika bra att jag köper en egen TIG-svets istället för att tigga om tiggande...


Låt mig presentera Stahlwerk AC/DC WIG 200 ST IGBT!



Enklaste modellen med AC/DC i deras sortiment, men tillräckligt många potentiometrar att vrida på för att jag skulle lyckas gå från halvt acceptabel svets i gjuten alu till fullständig katastrof!

Ett par av de första trevande försöken blev hyfsade.



Sen justerade jag strömstyrka och AC-balans lite grann så att det blev sämre!



Nåja, nu är det bara min egen tid och pengar jag slösar bort på det här så om några år kanske insuget är färdigt.

Önskelistan över tillbehör växte redan innan jag fick hem maskinen, ett mindre brännarhuvud vore trevligt för att komma åt mellan runners och andra ställen där det är trångt.

Nu ska jag nog beställa mer Wolframelektroder och tillsatsmaterial. Gasen lär väl ta slut snart också...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Alltid kul med uppdateringar i den här tråden!

Funderar på att köpa en sådan jag med. Vad har du för ampere på säkringen till uttaget där svetsen sitter?

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det är 16 A enfas.
Ganska mycket grejer som går på det uttaget nu, men det verkar fungera bra.
Jag kan nog inte ha igång alla maskinerna samtidigt, men man gör ju bara en sak i taget ändå.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Kul med en ny kompis i verkstaden!

Förmodligen samma innehåll som min men i lite moderniserat utseende. Jag har inte vågat mig på alu ännu, börjar med vanligt järn tills jag har hittat känslan.

Jag köpte elektroder på ebay.uk, halva priset mot sverige, tillsatsmaterial däremot köpte jag lokalt, frakten blev dyrare än varan när man tog det från uk.

Jag fattar inte vad knappen 2T-4T gör, vet du?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag köpte med några paket tillsatsmaterial med svetsen, elektroder finns 10-pack i Sverige för runt 300 kr.
Ska kolla ebay också, det lär väl gå åt några gashylsor och lite annat nu i början...

Som jag förstått det är 2T som en vanlig MAG-svets, man trycker in knappen och lågan/gnistan hålls igång tills man släpper knappen igen.

4T är jag inte helt säker på hur det funkar, men vad jag kunnat läsa ut från manualen så ska man trycka in knappen så att strömmen rampar upp till inställt värde, sen kan man släppa knappen och svetsen fortsätter att gå.
När man trycker in knappen igen så rampar den ner strömmen.
Det finns väl ett gäng duktiga svetsare här som vet bättre hur det fungerar?

Jag har bara TIG-at i svartstål på jobbet ett par gånger det senaste året, innan dess hade jag bara svetsat MAG och lödat kopparrör med gassvets så jag är i allra högsta grad en nybörjare på det här!
Lite muskelminne från gaslödningen kanske, det är ju liknande princip med tillsatsmaterial men kopparrör är rena barnleken jämfört med skitigt gjutalu från 1987...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jag är ingen duktig svetsare men jag svarar ändå.

2T/4T (2-takt / 4 takt), Mycket förenklat:

2T= Förloppet startar när du trycker på knappen och avslutas när du släpper knappen.

4T= Förloppet starar när du trycker på knappen, sedan när du släpper knappen fortgår förloppet och avslutas när du trycker på knappen igen.


Själv kör jag bara 2T, andra tycker att 4T är bra. Smak/vane sak.

När jag ser Alu-svetsarna ovan vill jag be att få understryka vikten av renlighet, i synnerhet vid svetsning av Alu.
Nästan klinisk. Ren Rostfri stålborste som endast används till Alu, slipskivor etc endast Alu, Rena handskar.
Oxidskikt måste borstas bort.

Givetvis kan det ha varit andra fel också men renligheten är viktig.

Det finns många bra filmer på Youtube (men det finns sämre också). Kolla och träna!
Försök få tag i någon duktig TIG-svetsare och se hur denne gör. Se, fråga och lär. Be också denne att titta på när du svetsar och rätta till fel.
Hem och träna, träna och träna. Kolla på Youtube, och träna igen. Tillbaka till Svetsaren, osv, osv.
Till slut sitter det där.
TIG-svetsning (och annan svetsning) är kul, men man klarar det inte direkt, man får jobba lite för att få till det.
Kämpa på!

_________________
SO Johansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Från en annan amatör som började sin TIG resa för två år sedan. (dvs ta mina råd med en halv näve skepticism)

Renhet renhet renhet...tvätta slipa rent detaljerna noga! Tvätta sedan med aceton och rena trasor.
Undvik att ta på svetsytorna med händerna efteråt.

Jag kör grön elektrod som jag "bollat" upp på en bit skrot alu först. På skrotbiten kan du även leka med AC balansen tills du får ett lagom brett brutet oxidskikt runt svetsen. Håll brännaren i en hand och lek med ratten med den andra. https://www.millerwelds.com/resources/article-library/aluminations-2-s . . . .

Jag vet inte hur tjockt materialet i insuget är men spontant känns 70A lite klent. Jag svetsar 4-5 mm med 120A

Starta lågan och vänta tills smältan blir som en spegel innan du börjar addera tillsats. Lång slope down underättar för att undvika sprickor i slutet på svetsen, addera tillsats även under sloped down.

Undvik att svetsa med spalt, du drar in skit i svetsen underifrån som leder till porer och andra problem.
Svetsarna på bilden är det nog bara att slipa ur och börja om med tyvärr.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6163



Sticker mellan (pun) med en liten kinesvarvfråga; om kontrollerkort saknas - går det att lösa?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 459



TIGa är kul när det funkar

Jag håller på med en TIG video till min youtube, mesta är redan filmat.
Jag ska bara lära mig att prata på ett kameran på ordföljd begripligt sätt spelar in. (Så ni fattar)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vissa ggr underlättar det vid svetsning av gjuten alu att elda på ordentligt innan med gasol-brännare, för att elda ur eventuell olja ur porerna, (rök-utsug ovanför bänken rekomenderas)
plus att man får lite grundvärme.
Sen borsta rent med stålborste.

Andra ggr hjälper det inte alls

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Svetsarna ovan är bara test för att känna på maskinen lite, första gången jag försöker TIG-svetsa alu som sagt.
Enda sättet att lära sig är att försöka, göra fel, försöka igen och kanske lyckas på femtielfte försöket!

Kolja skrev:
Sticker mellan (pun) med en liten kinesvarvfråga; om kontrollerkort saknas - går det att lösa?


Inte helt med på vad du menar? Kontrollerkort till vad?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
118 besök senaste veckan (68451 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande