Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp med däcksval
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4602 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Om det regnar ordentligt mycket så hänger det ju allra mest på hur slitna däcken är dvs mönsterdjupet. Hellre nya rdäck än i princip slutkörda gatdäck så att säga.

Om det bara är blött och inte regnar benhårt så funkar rdäck bra tycker jag men det är klart ju kallare väder desto pilligare att få vettig temp. Att gå ut på sönderheatcyclade rdäck i fem grader så är det lite svårt minst sagt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Däck är konsumtionsvara, blir det inte bra så kan du justera vid nästa inköp.
Det är ju inte som att välja kamaxlar mm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Däck är konsumtionsvara, blir det inte bra så kan du justera vid nästa inköp.
Det är ju inte som att välja kamaxlar mm.


Sant, men man vill ju gärna optimera. Sen vet vi ju inte om bilen överlever däcken.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



sweanders skrev:
aerobat skrev:
haha Om jag hade kunnat hade jag försökt.

Nej. Men vi är också ett gäng som kör 8-timmars race (med en annan bil).
Vi planerar att köra 4 el 5 race i år (om bilen lever )
Vi har en använd omgång AR-1 som antagligen klarar sig 2 race till, kanske mer.
Men vi kommer att behöva mer däck och eftersom det är ganska vanligt med regn vid motortävlingar försöker jag bara kolla vilket alternativ som är bäst för oss. Om man kunde få tag i ett däck som är lite bättre i regn men som funkar i torrt hade det varit fint om man ändå måste köpa däck.


Jag har inte set något regntorrdäck på marknaden.


R däck funkar bra när marken är fuktig, börjar det bli stora pölar så kan fräsha gatdäck vara snabbare.

De snabbaste långsloppsteamen har regndäck som oftast verkar vara mjukare r-däck skurna med lite extra mönster.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Svaret på den ursprungliga frågan blev Toyo R888r. I slutändan avgjorde pris mellan det och AR-1

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



aerobat skrev:
Svaret på den ursprungliga frågan blev Toyo R888r. I slutändan avgjorde pris mellan det och AR-1


Det blir nog skitbra! Rapportera gärna tillbaka.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Ska jag göra! Men det blir amatörrapportering

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Vi är allihop amatörer som famlar runt så gott vi kan i allt det här

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
Vi är allihop amatörer som famlar runt så gott vi kan i allt det här


Jag var på väg att svara ungefär detsamma, den samlade erfarenheten är guld värd här.

_________________
Anders Hansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Ja, amatörer i olika stadier
Har även monterat camberstag bak, nu ska den till hjulinställning.
Vad ska jag utgå ifrån? 3.5 camber fram, 2.5 camber bak, 0.5 toe out fram, 0bak??

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

aerobat skrev:
Ja, amatörer i olika stadier
Har även monterat camberstag bak, nu ska den till hjulinställning.
Vad ska jag utgå ifrån? 3.5 camber fram, 2.5 camber bak, 0.5 toe out fram, 0bak??


Aningen toe in bak kan kännas stabilare i inbromsning. Kan vara skönt med en inte alltför stirrig bil om man kör långlopp? thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Magnus Thomé skrev:
aerobat skrev:
Ja, amatörer i olika stadier
Har även monterat camberstag bak, nu ska den till hjulinställning.
Vad ska jag utgå ifrån? 3.5 camber fram, 2.5 camber bak, 0.5 toe out fram, 0bak??


Aningen toe in bak kan kännas stabilare i inbromsning. Kan vara skönt med en inte alltför stirrig bil om man kör långlopp? thumbs up


+1

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Ok, tack

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13232



Har haft mjuka kuhmo v70 till blött (jag vet att jag är enkelspårig), vi tänkte i år använda Michelin cup 2orna som regndäck då de har rätt bra med längsgående mönster för att få kontakt genom stående vatten. Mina 2 cent är att kika på mönstret och ta de mjukaste till regn...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Tack igen.

Bara för att förtydliga eftersom jag skapade förvirring genom att växla frågeställningen.
BMW 325ti ska användas för trackdays och där är torrt prio. Till den blev det R888r.

Frågorna om regndäck gällde en annan bil (Ford Puma) för långlopp. Idag har vi AR-1 + gatdäck.
Till denna blev det en uppsättning NS2-r. Det handlar ju om däckekonomi här också.
En annan likadan bil gick riktigt bra på dessa däck förra året. Vi får testa och se.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Eftersom någon bad om återkoppling skriver jag ett par rader här. På min BMW 325 compact startade jag med Federal 595 rsr. Rätt kass tyckte jag även om jag inte hade speciellt mycket erfarenhet vid det tillfället.
Jag bytte till Toyo 888r, vilket var betydligt bättre. Men jag upplevde dem rätt mjuka och jag hade problem med understyrning med mycket slitage fram. Antagligen delvis beroende på lite "aggressiv" körstil. Jag har arbetat hårt med det.
Så en dag på Sturup träffade jag en gammal kompis jag inte sett på 15 år. Vi snackade lite däck och han kollade min körning. Hans kommentar var:
"Köp Kuhmo. Då kapar du en sekund direkt"

Så jag köpte Kuhmo och jag kapade faktisk 1.5s nästan direkt. Kuhmo kändes mycket bättre, bättre precision och mycket av den understyrning jag kämpat med blev jag av med. Kanske beroende på att jag lagt rätt många varv, speciellt på Sturup. Jag har ett ytterligare nytt set liggande för 2021 och ser fram emot att testa flera nya uppgraderingar på bilen.

Den andra bilen, en Ford Puma 1998 (ca 1000kg) som vi kör långlopp 8 timmar med valde vi Nankang AR-1 (205/45-16). Däcken funkade mycket bra. Vi körde 4 fulla race med dem. Visserligen en del oerfarna förare som inte sliter så hårt. Bra känsla och mycket bra grepp. Sedan köpte vi ett set ns2r 195/50r15, som vi inledningsvis tänkte som regndäck. När ar-1:orna tog slut körde vi ett torrlopp med ns2r. Samtliga tyckte de funkade bra. Bra känsla, inte samma greppnivå som ar-1, slitaget var väldigt lågt. Efter det körde vi ett race i mestadels blött. Greppet var inte bra i blött. Racet startade med mycket regn, torkade upp, för att sedan mitt i racet regna kraftigt igen och sedan igen torka upp. I det blöta var vi helt off pace, men när det torkade hade vi konkurrenskraftiga varvtider. Personligen tyckte jag ns2r var kass i blött.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Tackar! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Hjälp med däcksval
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande