Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garaget jag byggt och erfarenheter.
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7859 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Rikard L skrev:
Angående el kan jag förresten skriva under på att det är bra att ha den separat från huset. När jag svetsade i mitt förra garage (i förra huset) fladdrade alla lampor i huset.


Hur löser man det i praktiken? kommer inte elen genom samma elmätare ?? Tar en ny matning direkt från skåpet på gatan, förbi mätaren?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



knotan skrev:
Rikard L skrev:
Angående el kan jag förresten skriva under på att det är bra att ha den separat från huset. När jag svetsade i mitt förra garage (i förra huset) fladdrade alla lampor i huset.


Hur löser man det i praktiken? kommer inte elen genom samma elmätare ?? Tar en ny matning direkt från skåpet på gatan, förbi mätaren?

Finns dom som gjort så....men det är ju inte riktigt rätt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



knotan skrev:
Rikard L skrev:
Angående el kan jag förresten skriva under på att det är bra att ha den separat från huset. När jag svetsade i mitt förra garage (i förra huset) fladdrade alla lampor i huset.


Hur löser man det i praktiken? kommer inte elen genom samma elmätare ?? Tar en ny matning direkt från skåpet på gatan, förbi mätaren?


Mjo, jag menade att i förra huset satt säkringarna till garaget och resten av huset i samma elcentral. Nu har nya garaget en egen. Men båda centralerna går till samma elmätare. Jag har inte testat att svetsa än, kanske blir samma flämtande

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jo jag misstänkte det va då du menade
Det blir bättre om man delar till två skilda centraler direkt efter mätaren såklart, men lite flämtande får man ändå. Tror spänningen sjunker lite redan över huvudsäkringen som ligger före elmätaren.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Om det flämtar så är det nog för man belastar för hårt och/eller om framledningarna till huset är för klena ?

Jag har inte haft sådana bekymmer och har allting under samma elcentral. Mitt hus elcentral har nr 15,16,17 på bilden till garaget och det är någon av dom som går när jag överbelastar. Och påverkar bara garaget.
Men det vore bra också haft en egen jordfelsbrytare till garaget. motorvärmare brukar knasa ibland, och då slocknar hela huset.
Ytterligare en bra anledning ha ljuset på flera faser. Då blir det inte beckmörkt när en en säkring går.



Jag har dock en lite undercentral i garaget dels ett vanligt 3fasuttag (till höger) Men också intags-3fashandske (under centralen) med möjlighet att ansluta reservkraft till garaget :-)
Då kan jag dra en vanligt förlängningskabel sedan tillbaka till huset för få 230V på valda grejor som kylskåp (sommaren) eller cirkulationspumpen till värmen (vinter).
Vi har dock sällan några längre strömavbrott så jag får aldrig briljera med mina prepperslösningar.

Intagshansken är dock perfekt dra ut när man skall jobba med elen i garaget. Den bryter ju även jordkabeln till skillnad från dom vanliga fassäkringan man inte riskerar stänga ner hela huset.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag skrev att det flimmrar , lite, inte att det är ett problem.
Jag har även uppmärksammat stt vi får några mindre "pixelfel" på 4vn, npr grabben startar mopeden utanför garaget, något som antaglugen näsyan ingen annan skulle ha märkt eller dragit slutsats av.
Min inkommande ledning är nog 8-10 kvadrat , huvudsäkringar 20 amp, genom elmätaren, sedan direkt från den ut till verkstad hus med 6 kvadrat.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Om det flimrar vid svets är det antingen underdimensionerad nolla (gemensam för flera matning) till garaget, feldimensionerat kablage eller fel åtdragning av nollskruven.

Inte ovanligt man försöker lasta för högt på långa sträckor vilket ger spänningsfall och flimmer

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Lite flera uppfinningar jag gjort genom åren.
Ledlampor från jula (30-50kr) expoxilimmade på magneter. Funkar även vid billyften.



Hemmabyggd "travers". för lyfta tunga grejor på loft etc. Gjord av grejor till skjutportskena. Också jula. Jag lyfter upp/ner min kart med den här. En träregel för sprida lasten till flera takstolar.


3fas hastighetsstyrning av min gamlal svarv från 1963. man slipper flytta remmarna. även mjukstart, reversering,fasskydd. köpt på ebay för ca 1200SEK.



modifierad smådelstvätten med värme. tidig version med slangvärmare som blev för klent.


bytte till en 2000W doppvärmare som jag tog från en vattenkokare. Tar ca 30 min värma upp vattnet till 50C.



Använder vanlig vatten + 2-3liter flytande tensider/tvättmedel, Något billigt från ett lågrisvaruhus. grejorna blir rena av sig själv. Sedan sköljer man med vanligt vatten och grejorna är såpass varma efter tvätten att dom torkar av sig själva.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Benny Steen skrev:
Ledlampor från jula (30-50kr) expoxilimmade på magneter. Funkar även vid billyften.
https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-10-26-10-25-50_img_20201025_124039. . . . .


SMART! Den snor jag...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag såg det pratades isolering i en annan garagetråd här på forumet. Jag har kompletterat isoleringen på portarna med ett extra lager cellplast. och klämt in under mekaniken. Förutom att det knappast tar någon extra plats så blir det ljusare och det dämpar även ljudet markant. cellplasten hittar man på byggvaruhus.





_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu har jag beställt ännu mera belysning :-)
600x600mm i 5000K ger bra för pengarna. köpte en 5 pack för £68 + $20 frakt för utvärdering.
https://www.ebay.com/itm/264732716143


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fick hemamina 60x60cm LED lampor. Bra ljus. £69 + £20 frakt = 210SEK/st för en 5pack. från ebay.co.uk

Nu har svenska amazon öppnat och dom har också bra priser.

https://www.amazon.se/LED-Atomant-LED-Panel-Mycket-Neutral/dp/B07JKV4T . . . .
https://www.amazon.se/LEDKIA-L%C3%85SNING-smal-LED-panel-dagsljus/dp/B . . . .


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag bestämde mig för att genomföra en idé jag haft att använda min billyft även för att mäta bilens totalvikt. Maxjax lyften är en helt hydraliskt lift. vilket är suveränt. tyst, mjuk och endast el till hydralpumpen behövs (ingen tryckluft). Överst på varje hydralcylinder finns ett luftningshål med en M6 insexskruv. Jag har 8st badrumsvågar för corner weight men det tar en bra stund att ställa in dom osv, Vill ha en enklare metod för mäta bilens vikt.

Jag räknade ut arean på hydralkolven till 11.64cm2 och då skulle ett hydraltryck på 100kg/cm motsvara 1164 kg (på vardera sidan) Så jag beställde 2st 100bars (102kg/cm2) manonmeterar och 2st adaptrar från 1/4 BSP till m6 på ebay för totalt 300sek. Sedan får man göra en tabell eller omräkningsfaktor som drar bort vikten för lyftarmarna och ger värdet i totalt kg.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
När man har en DRO som klarar ner till 5micron (0.5 hundradels mm) så blir man snart petig med nogrannheten :-) När man fräser så finns det ibland bara luft där man vill mäta, exempelvis hål.

Jag har aldrig lyckats bra att mäta avstånd i luft... Men hälften så dåligt är en kant. Så en kantmätare köpas i sista stund innan UK går in i brexit. Magisk pryl, jag kan pricka in kanten på någon hundradels mm. rekommenderas !



Rykten i bekantskapskretsen spreds att jag tror jag kan svarva svänghjul. En kompis kom förbi med rejält misshandlad bmw M20 svänghjul och Sachs 618 tryckplatta. blåenerat och grova spår, typ diken....
(Han fick den med en M50 motor han köpte)
Tryckplattan skall jag prova fräsa när jag svarvat en hållare för rundmatningsbodet.
Min egen bonus för jobbet är att han hade flera M20 svänghjul/tryckplattor. Så jag kan nog köpa loss ett för mitt eget e46 330 turbo projekt..



Lamellen är ännu värre kräver nog minst omnitning av nya friktionsplattor , men det lönar sig knappt. lamell är såpass billigt.


Har inga före bilder på svänghjulet, men det såg ut som tryckplattan. Blev helt ok efter svarvning. trots grova spår och blånering var det ändå rakt. Körde med svarvbommen innifrån och ut för slippa dra ut styrningarna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu har jag provat min ide med mäta trycket i hydralcylindrarna för kunna beräkna vikten på bilen i lyften. Fick fram 36Bar på vardera sidan av lyften. googlade lite och storleken på packningarna skall vara enligt nedan:
41.28mm x 50.8mm x 7.9 4mm


Vilket verkar rimligt med dom mått jag gjort med skjutmåttet direkt på cylindrarna. Så tills vidare räknar jag på att kolven har 2.5cm radie (strax mindre än ytterdiameter på packningen som är 50.8mm)

Area = π r**2 = 3.14 x 2.5cm**2 = 19.635 cm2
Det gav en vikt på 707 kg /sida, vilket är rimligt. lyftarmarna och delar av lyften ingår , Så blir kanske 100kg extra. Man får kanske kalibrera med en mätning mot en känd vikt av lagom storlek. jag kan ju också använda mina badrumsvågar som visar korrekt på totalt på några kilon. Så man får fram en siffra man multiplicerar trycket med för att få vikten Mätarna sitter bra och skyddade. Och tar inte heller i taket i max läget.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu har jag "kalibrerat" billyft/vågen. Tog fram mina gamla badrumsvågar som jag använde för cornerweight. och fick fram att Celican väger 1062kg (utan motor och växelåda)

Sedan vägde jag lyftarmarna och övriga som lyfts upp av hydraliken. 77kg på vardera sida.

1062 + 2x77 = 1216 kg
1216 / 36bar = 33.7778 kg / bar

Min bmw 330 lyfte jag vid 44bar = 1486kg (75% tank) , jag har vägt den på vägverkets vågar till 1440kg vid 10liter bensin. Och 50 liter bensin väger väl omkring 40kg. Så det verkar fullt rimligt.





_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Snickrade även ihop en större arbetsbänk och svetsbord. 120x60cm och 90cm hög. kostnad noll. Rullar på hjul som jag hade över, skivan var gamla från köksrenoveringen och resten var spillvirke.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Tips för alla med svarv eller liknande roterande maskiner. Min gamla Örn SK svarv är från vad jag tror 1963. Den har en 3 spaks växellåda för varvtal och sedan är det remmar under i chassit som sitter jobigt till.

Jag byggde till frekvenstyrning så jag klarar mig bra dom dom 3 lägen som spakarna har. Men har inte haft koll på varvtalet. Det är ju skärhastigheten som är viktigt men man behöver ju kunna räkna ut den ibland. (kör oftast på känsla, yta, ljud och spånor)

Men det finns appar som tex Strobe RPM tachometer man kan mäta varvtalet med blixten på mobilen .Man ställer frekvenstyrningen på 50 Hz. Sedan får man multiplicera med med tex 80/50 om man kör med 80hz på frekvenstyrningen för att få fram aktuell varvtal.



En bit vit tejp för se en "stillastående punkt"



Sedan kunde jag markera vilket lägen som aktivt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag har mest pysslat med el och elektronik i garaget. kanske är av intresse för någon. Jag har ju 27st (7.5 kw) solpaneler på huset sedan 2018 och avdelade 3 som går till garaget där jag labbar med batteribanker.

Senast är 4st LiFePo4 batterier som seriekopplade ger en samma spänning som ett bilbatteri, men med lägre vikt och framförallt energimängd. Dom fyra batterier är på 272Ah och 3.5kwh.



Tanken är att sätta dom i Hiluxen för att kunna ha tillgång till 230VAC under lång tid via en inverter. (blåa boxen till höger.
Hittade förresten en rolig men förmodligen påhittad reklamplansch. Men ligger mycket sanning i den.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack för inspirerande tråd! Gillar kluriga lösningar som vägning med hjälp av tryck mätning!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191



thumbs up Bra tråd med mycket konkreta tips och intressanta lösningar...samt gillar starkt Hilux reklamen

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Andra projekttrådar
Garaget jag byggt och erfarenheter.
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7859 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande