Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
36 besök idag (45244 totalt)
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fick lite ledig tid över häromdagen och passade på att vända bilen för att kunna börja med bakändan.
Ska tillverka en ställning med hjul så jag kan få upp bilen på släp för blästring.
Men innan dess måste allt demonteras. Bakvagnen var "renoverad" av tidigare ägare, men kommer göra om det så det håller samma nivå som resten av renoveringen. Lite extra imponerad över dragning och bockning av bromsrören.


Lite bilder






_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Lappat igen hålet i golvet.
Nu återstår en hel skrapande av underredsmassa bak där karossen ska blästras.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Saabpower
Ö-vik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


thumbs up Grymt jobb, har själv en -87a Aero som ska fixas till någon dag. Efter man ser detta så blir man bra sugen på fixa till den

_________________
Jörgen Hägglund
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Stiliga bromsrör

Gött att du kämpar på, något mindre jobb i bakvagnen i alla fall?

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Otippat med rost mitt ute på en plan yta? Finns ju många andra ställen allmänt på bilar som kanter, veck osv som kan vara mer normala rostmagneter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Magnus Thomé skrev:
Otippat med rost mitt ute på en plan yta? Finns ju många andra ställen allmänt på bilar som kanter, veck osv som kan vara mer normala rostmagneter.


Sånt händer på Saabar
Pappa hade en typ likadan Saab i min ungdom. En dag dök det upp en liten rostblåsa mitt på dörren, som pappa först tänkte slipa bort och köra lackstift på. Men den lagningen blev inte lika lätt som han hade tänkt. Det hade rostat inifrån mitt på plåten, och blaffan på insidan av dörrplåten var 20cm.
En ganska stor yta var rejält ut-tunnad.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Otippat med rost mitt ute på en plan yta? Finns ju många andra ställen allmänt på bilar som kanter, veck osv som kan vara mer normala rostmagneter.


Sånt händer på Saabar
Pappa hade en typ likadan Saab i min ungdom. En dag dök det upp en liten rostblåsa mitt på dörren, som pappa först tänkte slipa bort och köra lackstift på. Men den lagningen blev inte lika lätt som han hade tänkt. Det hade rostat inifrån mitt på plåten, och blaffan på insidan av dörrplåten var 20cm.
En ganska stor yta var rejält ut-tunnad.

Jag har haft sjuttitals japanare. Behöver jag säga mera

_________________
Magnus Thomé
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har börjat skrapa asfaltsmatta och underredsmassa på bilen för att få lite grepp på omfattningen av jobb i bakändan. Tyvärr visar det sig att samtliga tidigare lagningar måste göras om ifall jag ska få bilen i det skick jag vill ha.

Prio nu är att skrapa såpass rent att jag kan lämna bort bilen på blästring.

Lite bilder på eländet:

Bakkant på hjulhus...efter ha slipat bort stora mängder glasfiberspackel

Detaljstudie mitt på baljan bak


Allt inom det rödmarkerade får kapas bort


Här saknas det en bit sen tidigare lagning...samma på andra sidan


Referensbild från donatorbilen jag rekade ut på skroten idag. Såhär ska det se ut. Nästa vecka gör jag ett nytt besök med vinkelslip och tigersåg.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Otippat med rost mitt ute på en plan yta? Finns ju många andra ställen allmänt på bilar som kanter, veck osv som kan vara mer normala rostmagneter.


Jo, lite otippat att hitta en lagning där när övriga golvet ser bra ut.
Troligen har det kommit in fukt och smuts mellan golv och balk som sedan gjort sitt.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Arbetet fortsätter med att skrapa underedsmassa och kapa loss tidigare dåliga lagningar och rostskador.
Blästringen kunde jag inte få utförd förräns tidigast februari, så kommer tillverka och förbereda passbitar i så lång utsträckning som möjligt.
Samtidigt kommer blästern åt ytor som annars inte hade varit möjligt 👍🏻






Stötdämparinfästningen.


Kapade ur en bit frisk plåt från en bil jag hittade på skroten.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59



Snyggt! Fantastisk bra jobbat

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Skriver inte så mycket, men följer tråden. Kul att läsa, då jag gillar dessa bilar, synd att man inte har tid/plats/ork för en egen

När jag tog körkort 1992 så hade en kompis en silverfärgad Saab 900 Aero T16 -84 som förstabil.
Den var grymt snygg, han hade omborrade 16" Aero med grått centrum och polerad kant.
Helt klart snyggaste fälgarna man kan ha på en 900 Aero OG.

_________________
Johan H
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Johan H skrev:

Den var grymt snygg, han hade omborrade 16" Aero med grått centrum och polerad kant.
Helt klart snyggaste fälgarna man kan ha på en 900 Aero OG.


Håller med. Har ett set sådana fälgar i stort behov av renovering som kommer hamna på denna bil sen.
Bifogar en 20år gammal bild på aeron jag ägde.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Snyggt! Jag gillar den i grått. thumbs up

Har aldrig haft nån Saab, men jag erkänner villigt att jag skulle kunna tänka mig en 900 Aero OG.
Gillar tidstypiska renoveringar med dåtidens styling, på en 900 Aero OG vill man att den skall vara sänkt, ha luftkåporna på sidorna, eventuellt stora vingen, 16" hjulen och ett Simons sportavgas.

De snea baklyktorna, de ingår från fabrik.

_________________
Johan H
Citera
heggen
Halland
Här sen Mar 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Mycket trevlig läsning att du renoverar upp denna 900:a! thumbs up

Har själv en og900 T16-Aero -87 i min verkstad! Exakt som din! Om du nu har beige plysch inredning dvs?

Köpte min 1998 som första bil och har behållt den sen dess. Gjorde en lite mindre renovering på den 1998 strax efter köpet.
Gjorde en större renovering mellan åren 1999-2002 med liknade svetsjobb, dock inte såpass utmanande som din.
Gjorde misstaget och lackerade till svart. Förstår än idag inte riktigt hur jag tänkte med att byta ut denna
klassiskt fina "Odoardogrå". Men jag kommer återställa till org lack framöver.

Körde med 900:an lite till och från fram till 2004. Har inte kört en meter med den sen dess pga alla dess möjliga
anledningar. Men nu ökande suget igen

Kämpa på och tack för inspirerande läsning! thumbs up

_________________
Mvh/

Henrik "Heggen" Häggström
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Kul med en till -87:a Aero. Bara att starta en byggtråd du med

Denna har skinnklädsel. Nevada tror jag kulören kallades?
Kommer lämnas till colorglo för återställning till nyskick ihop med golvklädseln om den går att åtgärda.

Enda bilden jag hade från inredningen.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
heggen
Halland
Här sen Mar 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ja, det får väl bli en byggtråd framöver.

Sjysst!, trevligt med skinn! thumbs up

Har för övrigt dina dörrsidor klarat sig? Likaså panelerna vid baksätet?
Jag har en irriterande skada på ena dörrsidan vid förarplats. Misstänkt cigarett fimp fadäs!

Som sagt! Keep on working!

Jag följer renoveringen gladeligen!

_________________
Mvh/

Henrik "Heggen" Häggström
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Ja, dörrsidorna och panelerna ser ok ut vad jag vet. Men har inte synat dem så noga än. Sånt som skulle vara skadat får Colorglo återställa senare i renoveringen.


Har monterat stödhjul bak på bilen nu också. Hoppas få tid hos blästraren i januari. Annars har det inte hänt så mycket sen senast.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Rensade lite inuti bilen igår och dök på detta.
Satt bakom baksätets sidopaneler, en på varje sida. Kabeln var klippt, så vet inte var de varit kopplade. Kabeln är skärmad med två parter.
Någon som har en idé vad det kan vara?
Larmtillbehör som tiltsensor? Hörslinga för hörselskadade? Har bilen varit buggad? 😁




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Svarar på min egen fråga.
Troligen är prylarna på bilderna tiltsensorer till ett larm, då de verkar innehålla en kula av något slag.

Fick precis hjälp av Björn (Axe på rejsa) att lyfta ut fram och bakruta, så nu är bilen så gott som redo för blästraren imorgon. 👍🏻

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Oerhört härligt projekt, värmer ett gammalt saabhjärta.
Kul att se ordentliga rostlagningar, detta följer jag med intresse.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -87
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
36 besök idag (45244 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande