Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Varning angående spridare
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (2721 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
alindquist skrev:
safe skrev:
Om två spridare skiljer sig med 10%,gör den det då över hela sitt register?

Angiven diff är vid 80% DC, under övriga laster kan det skilja hur som. Jag hade problem med "flödesmatchade" spridare som skulle diffa 1-2%, det gjorde dom på höglast men låglast var det närmare 10% så det var ett helvete att få till tomgång. Enligt BJP då flödesmatchas enbart spridare på 80% DC eller upp till två punkter, då flödesmatchning genom hela registret skulle kosta för mycket och ta för lång tid.

Detta svar fick jag från BJP när jag frågade dom om detta i juli:

1-2% diff
Våra spridare är matchade vid statiskt och vid en dynamisk punkt.
Det duger bra till dem flesta och håller priset nere.

Behöver man spridare som är matchade över hela registret så får man gå till exempel för injector dynamics.

Så våra kan skilja vid tex tomgång.
I dagsläget kan vi inte erbjuda spridare som är matchade vid flera olika öppningstider.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



RallyQuattro skrev:
alindquist skrev:
safe skrev:
Om två spridare skiljer sig med 10%,gör den det då över hela sitt register?

Angiven diff är vid 80% DC, under övriga laster kan det skilja hur som. Jag hade problem med "flödesmatchade" spridare som skulle diffa 1-2%, det gjorde dom på höglast men låglast var det närmare 10% så det var ett helvete att få till tomgång. Enligt BJP då flödesmatchas enbart spridare på 80% DC eller upp till två punkter, då flödesmatchning genom hela registret skulle kosta för mycket och ta för lång tid.

Detta svar fick jag från BJP när jag frågade dom om detta i juli:

1-2% diff
Våra spridare är matchade vid statiskt och vid en dynamisk punkt.
Det duger bra till dem flesta och håller priset nere.

Behöver man spridare som är matchade över hela registret så får man gå till exempel för injector dynamics.

Så våra kan skilja vid tex tomgång.
I dagsläget kan vi inte erbjuda spridare som är matchade vid flera olika öppningstider.


Precis! Man får köra sekventiellt för att kompensera på låglast. Det är dock lite missvisande för många tror att flödesmatchade innebär att spridarna är lika genom hela registret men så är inte fallet. Många som slitit sitt hår när dom står där och inte förstår varför bilen går skumt på tomgång.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Hur gör OEM?
Jag menar för en biltillverkare är det viktigt med att få till bra emissioner, då kan ju inte spridarna skilja 10% på låglast. De kan ju inte acceptera att en spridare blir lie mager för då sticker ju kväveoxider och annat iväg. Inte heller har de kompensering per cylinder.

Matchar de spridarna bättre?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



safe skrev:
Hur gör OEM?
Jag menar för en biltillverkare är det viktigt med att få till bra emissioner, då kan ju inte spridarna skilja 10% på låglast. De kan ju inte acceptera att en spridare blir lie mager för då sticker ju kväveoxider och annat iväg. Inte heller har de kompensering per cylinder.

Matchar de spridarna bättre?

Äldre sprut har väl ingen kompensering, "nyare" bilar har sekventiellt. Därför du måste programmera dagens spridare i din ecu
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



alindquist skrev:
safe skrev:
Hur gör OEM?
Jag menar för en biltillverkare är det viktigt med att få till bra emissioner, då kan ju inte spridarna skilja 10% på låglast. De kan ju inte acceptera att en spridare blir lie mager för då sticker ju kväveoxider och annat iväg. Inte heller har de kompensering per cylinder.

Matchar de spridarna bättre?

Äldre sprut har väl ingen kompensering, "nyare" bilar har sekventiellt. Därför du måste programmera dagens spridare i din ecu


Men jag har aldrig sett en OEM bil med bredbandslamba eller egt för varje cylinder. Så då menar du att varje spridare vid fabriken testas genom hela sitt område och så mappas motorn individuellt? Något som i såna fall skull förstöras av varje chiptrimmare eller tom mjukvaruuppdatering vid service. För att inte tala om ifall en spridare blir dålig och måste bytas.
Låter osannolikt.

Det måste vara troligare att spridarna är bättre matchade från början än vad en "motorsportspridare" är.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Lasse Karlsson skrev:
RallyQuattro skrev:
erikjakan skrev:
Köper man från tex PPF så får man korrekta spridare (dem köper från finjector och matchar ihop dem) f

Japp som jag skrivit ovan så dessa företag kan du få papper ifrån:

Finjector ÅF = 0-2% diff, papper ingår
Streetpower = 0-2% diff, papper ingår
PPF = 0-2% diff, papper ingår
Badassparts = 0-2% diff, papper ingår

BJPrace = 1-2% diff, papper ingår bara om du ber om det.
Speeding = 0-2% diff, kan matchas och få papper om du ber om det.


Blev lite nyfiken när spridare diskussionen började i andra tråden, skickade iväg mina nya oanvända 1300CC spridare till BJP för kontroll, fick svaret i dag: ca 6% diff.
Spridarna skulle ha varit matchade från lev, fick inte nått papper på det.

Kommer att kunna returnera spridarna.

Tack till RallyQuattro som tog upp ämnet i rätt stund, eftersom vi inte hunnit starta upp o mappa bilen än thumbs up

//Lasse



Här är protokollet från kontrollen av mina 1300cc spridare hos BJP.


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
safe skrev:
Hur gör OEM?
Matchar de spridarna bättre?


Dels så är det ju bättre tolerans på mindre spridare, alltså 1000cc och under så ska det vara max 5% diff vid tillverkningen, bara dom större som kan ha 15%

Och ju mindre spridare desto mindre påverkar dessa 5% skillnad, alltså om samma motor har 300cc spridare eller 1000cc spridare så blir det ju svårare att få den att gå bra med 1000cc spridare där dom har 5% skillnad mot 300cc spridare med 5% skillnad.

Sedan har ju ofta köparen sina krav på tillverkaren, så ett bilmärke kanske kräver max 2% diff vid tomgång och 4% vid fullgas, och dom som hamnar utanför detta vid tillverkningen kanske säljs till eftermarknaden eller nått annat bilmärke med mindre krav..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



RallyQuattro skrev:
safe skrev:
Hur gör OEM?
Matchar de spridarna bättre?


Dels så är det ju bättre tolerans på mindre spridare, alltså 1000cc och under så ska det vara max 5% diff vid tillverkningen, bara dom större som kan ha 15%

Och ju mindre spridare desto mindre påverkar dessa 5% skillnad, alltså om samma motor har 300cc spridare eller 1000cc spridare så blir det ju svårare att få den att gå bra med 1000cc spridare där dom har 5% skillnad mot 300cc spridare med 5% skillnad.

Sedan har ju ofta köparen sina krav på tillverkaren, så ett bilmärke kanske kräver max 2% diff vid tomgång och 4% vid fullgas, och dom som hamnar utanför detta vid tillverkningen kanske säljs till eftermarknaden eller nått annat bilmärke med mindre krav..


Kanske bättre att köpa beg OEM spridare och testa/rengöra dom och köra med dubbla spridare om det behövs för effekten man vill ha.
Jag tänker som du skriver att en stor tillverkare inte skulle tolerera 10% diff på sina spridare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Hade mina original spridare från 1995 hos BJP för rengöring/service, hade inte varit nödvändigt om man ser hur de presterade innan rengöring.
Denso OEM till Ford V8 5.0:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



safe skrev:
Hur gör OEM?
Jag menar för en biltillverkare är det viktigt med att få till bra emissioner, då kan ju inte spridarna skilja 10% på låglast. De kan ju inte acceptera att en spridare blir lie mager för då sticker ju kväveoxider och annat iväg. Inte heller har de kompensering per cylinder.

Matchar de spridarna bättre?


Förenklat kan man säga att OEMen kravsätter underleverantören på att hålla sig inom en viss spridning, men sen blir det relativt komplext både kring hur man ska definiera detta och sedan mäta det under löpande produktion. Spridarvariation beror på ett antal olika fysiska parametrar, och därför kan spridarna karaktäristik skilja sig en del åt. Ska man få full koll på detta behöver man därför mäta spridaren vid både variande öppningstid och tryck, vilket blir praktiskt (eller ja, ekonomiskt...) omöjligt vid serieproduktion. För att göra det ytterligare mer komplext är det även väldigt viktigt att skilja på spridningen shot-to-shot (dvs variationen insprutning till insprutning för en viss injektor), injector-to-injector spridningen (dvs variationen i medelflöde mellan olika individer) och sen hur spridaren utvecklas över tid. Medelvariationer och variationer över tid (slitage och/eller uppbyggnad av avlagringar) går bitvis att kompensera för mha mjukvaruåterkoppling och adaptioner, medan en dålig shot-to-shot är svårare att leva med.

Så de sorteras i praktiken baserat på ett förenklat mätförfarande. Det blir även ganska dyrt att sätta ett allt för snävt krav, då man då helt enkelt antingen få ha väldigt tighta toleranser på alla ingående komponenter (dyrt), alternativt kassera större mängder spridare (också dyrt).

_________________
Ragnar Burenius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
safe skrev:
Kanske bättre att köpa beg OEM spridare och testa/rengöra dom och köra med dubbla spridare om det behövs för effekten man vill ha.
Jag tänker som du skriver att en stor tillverkare inte skulle tolerera 10% diff på sina spridare.

Ja fast problemet är ju att du inte vet skicket på dom gamla spridarna, här som Knotan skrev i den andra tråden:

knotan skrev:
Ganska vanligt att spridare som hängt med 10-20-30 år, stått still tidvis, osv. Diffar tex uppåt 30-50%
Så av den anledningen känns det inte vettigt att KÖPA begagnade spridare, har man ligger i hyllan och kan testa flöda och eventuellt serva dem, så visst.

Sen vet jag inte vad som är värst, att de diffar 5-10% (som man inte märker) eller att en spridare kärvar när den är kall och bilen studsar på 3 burk vid kallstart, det senare märker man ju, det första så smälter eventuellt en kolv senare.


Så bara för att det är original så behöver dom inte vara bra, bara fråga dom som rengör spridare, många som inte går att rädda, men har du ett gäng extra med dig så kan dom ju matcha ihop dom bästa åt dig.

Men det blir ju problem när man behöver 1000cc eller större spridare som jag nu behövde, och det finns ingen plats att bygga med flera spridare rader på min V8.
Men dom 8st jag köpte nya 1500cc som nu är matchade av Finjector tror jag kommer fungera utmärkt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Om man vill ha en viss % diff på sina spridare då, kan dessa spridarföretag ordna det också?

Ett standard OEM insug kan ju ge diff på 15% på luften mellan cylindrar (sett ännu värre siffror och oftare på egengjorda), så 1-2% diff mellan spridarna är ju dumt om man inte kan kompensera i styrsystemet.
Bättre medvetet sätta de spridarna som flödar mer på cylindrar som flödar mer luft.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hur vet man det säkert då utan att mäta lambda vid varje cylinder??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Billigast är att läsa tändstift, sen finns det ju cylindertrycksmätning i andra änden av spektrumet.
Som du säger så är lambda på varje cyl eller LMM på varje cyl bland det bästa men det som blir svårt att göra i praktiken.
Avgastemp fungerar även det till viss mån. (dock alltför ofta felplacerade och fel storlek på mätkropp för att få bra resultat.)

_________________
AIexander StenvaII
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Big Al skrev:
Om man vill ha en viss % diff på sina spridare då, kan dessa spridarföretag ordna det också?

Ett standard OEM insug kan ju ge diff på 15% på luften mellan cylindrar (sett ännu värre siffror och oftare på egengjorda), så 1-2% diff mellan spridarna är ju dumt om man inte kan kompensera i styrsystemet.
Bättre medvetet sätta de spridarna som flödar mer på cylindrar som flödar mer luft.


Eftersom Finjector har allt i Excel dokument så kan du såklart be att få olika flöden på spridarna.
Men blir ju inte lätt att veta vilken diff du behöver på varje spridare..

Och labba med olika flöden på spridare låter inte som någon höjdare, bättre att justera det i sprutet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Finjector.com har nu 15% black friday rabatt på allt till söndag kväll, så passa på och köp spridare med flödespapper thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Ja det här med spridare blev en längre historia än vad jag tänkte mig när jag fick mina nya Bosch 1300cc spridare.
Skickade första setet till BJP för kontroll, de visade sig inte vara ok. De blev gick i retur till leverantören, fick tillbaka set nr2 med papper på flöde, när jag kollade siffrorna så var även set nr2 lika dåliga som första leveransen. Det var rätt så konstigt men efter kontakt och lite diskussioner med ansvariga (det var inte jag som diskuterat, återförsäljaren som jag köpt spridare av som haft kontakt med leverantör) så levererades set nr3, de har en ok matchning.

För mig så var det ju bra timing i bygget att kolla upp spridare, tråkigt om vi mappat med första eller andra setet, och senare upptäckt att de inte höll måttet.
Min motor har skapligt bra marginal så den hade inte tagit skada, men allt blir bättre o enklare att få till om tex spridare håller specen de ska ha.
Hoppas att ni förstår att jag inte kommer att namnge leverantör eftersom de har gjort rätt för sig, men var noga med att kräva papper på att det är ett flödesmatchat set ni får.

Kommer jag att i framtiden köpa spridare så är valet enkelt: BJP eller Finjector.

Så här ser den tredje leveransens siffror ut:




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Skruva banåkabil
Varning angående spridare
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (2721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande