Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 15 besök senaste veckan (36795 totalt) |
Det tar sig... Nice!
1) Finns det någon möjlighet att radiefräsa den böljande ovankanten på vingspetsen? 2) Ett spackelgummi gör det lättare att forma stora radier, som t ex välvningen på vingens ovansida, och även undersidan/baksidan. 3) Som tidigare nämnts, det behövs mera kors-slipning för att få bort en del vågighet. Jag hade övervägt möjligheten att lägga ett lager matta över alltihop för att få ett stadigare/hårdare slipunderlag. Misstänker att dina ribbor sviktar en hel del när du slipar... Keep up the good work! _________________ Magnus Falk |
||
Denna typ av slipsvampar är rätt nice när man försöker få till mjuka, stora stadier... Går enkelt att kors-slipa med...
Exempel på Biltema lösning (finns proffsigare att välja på, så klart): https://www.biltema.se/verktyg/slipn _________________ Magnus Falk |
||
1. Har en handöverfräs med radiestål som jag kan testa med, tänkt tanken tidigare men bottenplattan är lite stor på den så jag får göra en distans så den klarar den konvexa krökningen. 2. Kört med spackelgummi och långslip samt slipsvampar. Ovansidan är rätt okej, men det är värre med undersidan. 3. Korsslipning är svårt på undersidan. Ribborna är limmade mot varandra så de sviktar inte speciellt mycket, pluggen är rätt stabil. Sen är det om det spricker eller för att det är för tunt som det kan svikta. på undersidan är det inges svikt alls (där är för mycket spackel för det). _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Det finns en annan möjlighet till att snygga till radien på vingspetsen; Gör radien så liten som möjlig!
Alltså, det är ganska lätt att med ett tejpat anhåll mot vingspetsen spackla upp ett vinkelrätt avslut. Anhållet ger den ena sidan av 90-gradaren, och sedan använder man vingplanets ovansida som styrning av stålspackeln för att få andra sidan av ett skarpt 90 grader avslut på vingen. Därefter tar du med mycket lätt hand och rundar ner 90 gradaren med ett sandpapper (eventuellt med sandpapperet fastlimmat i en kontrollerad innerradie i en t ex kork-slipkloss). Bara en tanke... _________________ Magnus Falk |
||
Har inte varit så mycket i garaget de senaste veckorna, har haft för mycket annat på programmet.. Gjorde en spackelmall som fixar övre radien (Radie 9mm) på spoilern, lagt två lager spackel med slipning mellan och nu börjar den se bra ut. Justerad även en mjukspackel så den fick en stor radie så den funkar på undersidan, får se hur det blir när jag slipar. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Lekt lite med min nya leksak i garaget..
Gjorde en print av cad-modellen i 15% av originalstorlek. Tyvärr så släppte den från underlaget så den blev skev. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Öka temperaturen på bottenplattan. Jag kör 60 grader med min Ender 5 när jag använder PLA.
Jag har haft problem med PETG som släpper så. Jag har ökat temperaturen där till 75 grader, jag skriver även ut första lagret långsammare. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Nu funkade det bättre... detalj 1-1 och 2-1 printad... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Höjde tempen 5 grader på base och valde brim under base plate adhesive Sen är dessa klossar lite med förlåtande då de har en hel platta under sig. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Ligger inte på latsidan, jaja lite då...
Köpte ju mig en 3d-skrivare och tanken var att printa ut spoilern i bitar på den. Har gjort 12 bitar av typ 50 än så länge, problemet är dock att det tar så lång tid och att ibland blir det fel. Den jag printar är däremot version 2 som är något mer slimmad och lite annorlunda än den som jag slipar på. Lägger upp några bilder på status nu. Ovansidan är tillräckligt bra nu, radien är jämn över hela (har lagt massvis med timmar på att få den bra. Vänstra hörnet fick jag spackla lite till på undersidan. Högersidan likaså. Lite vågigt kvar på mitten samt en rispa som jag själv orsakade när jag spacklade. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
ser en spray burk på bilderna, min erfarenhet av 1-komponent färg eller sprutspackel är att den löser upp sig när man lägger på gelcoaten, jag har provat med 1-komponent sprutspackel och sen ett par lager 2k färg och klarlack men 1-k sprutspacklet reste sig ändå och släppte, slutade med att man kunde dra bort gelcoat färg och klarlack med fingrarna, allt blev som gummi.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
oups... det är 1k sprutspackel.. Har 2k billack som jag tänkte lägga på över när allt är jämt, hoppas det funkar. Van vid käppar i hjulet _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Ibland får man ta tjuren vid hornen...
Ute vid radien var vingen tunnare runt mitten så det fick bli en rejäl utfyllnad. 4mm på mitten och sen tunnar det ut. Radien på undersidan stämmer nu hela vägen. La på lite grå primer efter jag grovslipat, det gjorde lite på motivationen. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Skulle behöva lite tips om barriärer och delningen vid formtillverkningen.
Har 'Kapa' plattor längs kanterna och där är det inga problem med att fästa mot utsidan, men att fästa den mot den ytan som ska bli "fin"yta sen. Provade med smältlim på en hörna som ändå ska kapa bort, tyvärr blev ytan skadad då det satt lite för hårt. Vill ju inte skada ytan längs delningslinjen. Alla tips är värdefulla. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Hade du släppmedel på ytan innan smältlimmet, brukar inte vara några problem då.
Sen finns det speciellt wax som man kan använda för att fylla hålrummet mellan biten man kapat för att göra delning och ytan. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Då gör jag kantbarriären först och sen polyvinylalkoholen innan jag bygger delningsbarriärer, kanon tack. Läste att det funkar lika bra med enkel modellera som med formfyllvax till hörnor och delningar, stämmer det? När man gjort ena halvan och tar bort mellanväggarna, ska man ta bort vaxet också eller man bättrar och lägger nytt från andra sidan (vilket verkar mest logiskt tycker jag)? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Kör med detta släppmedel istället för pva, med pva får du sämre yta på det du gjuter https://www.swedendro-tools.se/shop/product/easycomposites-slappmedel-500ml#:~:text=Easy%2DLease%E2%84%A2%20%C3%A4r%20ett,och%20ger%20h%C3%B6g%2Dglans%20kvalit%C3%A9.
Ta bort vaxet när du tar bort väggen, med det gula vaxet kan du enkelt tvätta bort det med varmvatten och det fastnar inte i plasten. vet inte hur det funkar med modellera. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Där är vissa problem med trämodellen som kräver lite större ingrepp så jag har satt den i lite vila för tillfället, mest hålla humöret uppe.. Trämodellen är inte kastad utan bara "parkerad" ett tag. Jag testade att printa en annan av mina CAD-modeller av vingen i skrivaren, så kan jag bestämma vilken jag gillar mest. Det stämmer att den är uppdelad i bitar, 12st närmare bestämt, dessa kommer att limmas ihop med CA-lim och sen spacklas och slipas till slutfinish. Jag har en byggplatta redo till delarna så de bara ställs på plats och limmas ihop. Just nu så är den 8:e biten i skrivaren, så några är kvar. Är lite deprimerande att trämodellen får vila, men ibland blir det så.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 2 2001 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 15 besök senaste veckan (36795 totalt) |