Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54 >> 60 besök idag (503531 totalt) |
Bara bildgooglade lite nyfiket, ser svårt ut att få ned en m113.960 nära marken , speciellt i kombination med corvette transaxel. (Antar att det är c5/c6 typ?)
Som minst lär man väll få bygga nytt oljetråg å flytta pickupen. Samt luta paketet uppår/bakåt Men det borde väll vara hanterbart _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Japp, blir nog till att vinkla upp lådan i bakänden för att få lite mindre vinkel på drivaxeln. Som sagt blir det nog att se över tråget också isf, det får man ju göra oavsett vilken motor man väljer i princip Det enda kruxet med den motorn är att oljefiltret sitter väldigt högt upp vänster fram, borde väl gå att flytta på nåt sätt? Stjäl ju rätt många centimetrar på längden där.. Hittade lite vikter också, ganska så mycket lättare än Audis V8 om det nu stämmer |
||||
Vikterna på nätet brukar inte va alls att lita på, olika mängder prylar som sitter på. Start, svänghjul, generator, ac-kompressor osv.
Inte så mycket att bry sig om heller, det är ju en aluminium motor, men en stor motor/V8 blir aldrig "lätt" men förhoppningsvis innebär det stark/driftsäker. Oljefilterburken ser ut som det va på min audimotor. Bara skruva bort, fräsa en fläns och gänga slangnipplar till att placera nytt någonannanstans. Borde vara obefintligt problem. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vikten jag hittade på mercamotorn var enligt uppgift med allt påskruvat, 187kg. Det var nån privatperson som vägt den. känns hyfsat lätt för en såpass stor motor ändå Det var min tanke också att bara flytta på filtret, borde gå att lösa |
||||
Om jag fattat saken rätt så har M113 sina rötter i M119 som Sauber använde som utgångsläge i C11. Underbar sång i den med dubbelturbo! Lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=WeWD All M113s have aluminum engine blocks and aluminum SOHC cylinder heads. The cylinders are lined with silicon/aluminum, and the heads have 3 valves per cylinder. Other features include SFI fuel injection, fracture-split forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a magnesium intake manifold. The M113 E50 is a 5.0 L (4966 cc) version bored to 97 mm and stroked slightly more than the E430 at 84.1 mm. Output is 306 hp (228 kW) at 5600 rpm with 339 ft.lbf (460 Nm) of torque at 2700 to 4250 rpm. Active Cylinder Control variable displacement technology is optional. The M119 5.0 L (4973 cc) version produced 326 PS (322 hp/240 kW) at 5700 rpm and 354 ft·lbf (479 N·m) at 3900 rpm. Later engines had the full throttle enrichment removed and power was a little less, nearer 315 PS (311 hp/232 kW). The M119 was was a double overhead cam design with 4 valves per cylinder and variable valve timing on the intake side. It was replaced by the 3-valve M113 starting in 1999. _________________ Jonas Töreskog |
||||
Har du kollat på Ferrari F136 motor?
4.2L Torrsump 400HP org Org varvstopp på 7000RPM Port insprutad Finns för 38 k på Bildelsbasen. =) _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Fantastisk motor! Jag älskar min Fint motorljud med flatplane, har kamkedja, driftsäker. Inte så dåligt ljud med crossplane heller. Man bör notera att F136 finns i ganska många versioner. F136 monterade i Ferrari F430 har 4,3L, flatplane-vev, torrsump och 8500 rpm varvstopp, 490 hk. F136 i Ferrari 458 skiljer sig rätt mkt från F430. F136 i Maserati & Alfa finns som 4,2L och 4,7L, har inte flatplane-vev, den har en vanlig crossplane, finns med både torr och våtsump beroende på modell den satt i. _________________ Johan H |
||||
|
||||
bör det vara. Undra om spjällen in insugen är något att behålla? om man har nytt av vid tex bankörning Den lådan bör vara den med de förbättrade synkringarna med. _________________ Fredrik Wiell |
||||
Ja, spjällen är användbara även vid bankörning. De gör väldigt mycket på registret, och det kommer tillfällen då du vill låta bli att växla i en sväng etc. Ett längre register ger dig möjligheten att gå igenom på 'fel' växel utan att tappa... _________________ Roland Johansson |
||||
Tveksamt , med tanke på att man får ut mer effekt totalt med nytt/riktigt insug. Även om jag förstår resonemanget och funktionen så tror jag mer av den effekten sitter i Kammaxelns position och mappning i övrigt.
Skulle påstå att det är främst en bränslebesparande och därmed utsläppsbesparande funktion. Ska man köra orginal styrsystemet så lår man väll ha det kvar. Byter man styrsystem så är nog nytt insug bättre utan _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Motorn heter ANK och kommer från S6 med 340hk 420Nm
Lådan kommer från S6 med V6 2.7 biturbo fwd bensin |
||||
Vad är det för totallängd på drivlinan? Ser ut som ca 130-140 cm om.jag killgissar från palllängden. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Huh? S6 fanns inte fwd, hade aldrig 2,7T - A6 hade 2,7T men fanns inte heller med fwd. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Nej nej, du blandar ihop det med andra fabrikat, Audi har inte haft något sånt på dessa lådor utan detta är en ren FWD låda, vet dock ej från vilken bil, men går ju att söka på med hjälp av dom 3 bokstäverna under lådan vid ena medbringaren. (det är i alla fall inte en S6 låda, men kan vara från någon framhjulsdriven A6) Men helt rätt och smart motorpaket enligt mig om du vill ha ett billigt paket, dock lär du behöva en turbo så det blir lite fart i bilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
117,5cm från remskivan till bakkant på lådan. Remskivan är 4cm så det blir ju 113,5cm då typ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54 >> 60 besök idag (503531 totalt) |