Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök idag (21130 totalt) |
Visst broder, här är mitt svar
Lite på den lokala järnaffären men också här: https://metallbiten.se Riktigt bra utbud och snabb leverans. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ska du ha plast, så är dom här bra och ligger i Vallentuna 👍 http://www.nordbergstekniska.se/ _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ser fram mot att prova hur det biter i olika material, beställde en sats pinnfräsar från smaskin.se, https://smaskin.se/skarverktyg/frasn Tog fram pedalen till Tig:en, har kört utan den på senaste tiden men nu kände jag att det var dags att blanda in ytterligare en faktor i svetsandet. Den var grymt trög, gick knappt att trampa ända ner och gnällde något gräsligt. Lite olja på rätt ställen var lösningen på gnällandet och trögheten, justerade också microbrytaren som reglerar till/från så den inte slog av för tidigt. Sedan var det den här skalan för maxströmmen, bara graderad 1-10 men jag ville veta med exakt hur många ampere det är och inte bara 8 eller 9. Testade fram och tillbaka och kom fram till följande: Nu har jag mer koll och känner att jag kan börja träna med pedalen på allvar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Fick mina pinnfräsar så nu fanns inga hinder kvar, här ska fräsas!
Har ingen ordning på med eller motfräsning och hastigheter men måste bara testa ändå. 3 mm aluminium, 6 mm pinnfräs, 1600 varv, handmatat. Mycket spånor blir det Detta var kul _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Motfräsning är det säkraste när det är en sån liten maskin, arbetsstycket rör sig i motsatt riktning mot spindeln.
Typ som att tälja i trä med en Morakniv. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3% Medfräsning vill dra med sig arbetsstycket, men det fungerar ganska bra ändå om man drar åt gejdrarna på bordet så det går lite trögt och ta fina skär. För aluminium är det höga varvtal, massor med skärvätska (WD-40 eller T-röd) och helst snabb matning också så spånorna hinner undan. Testa lite olika varvtal och känn dig fram _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
OK, dumstrut på från en som inte kan fräsning. Varför försvinner de snabbare med snabb matning? Borde det inte vara tvärtom? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Otydligt skrivet av mig som egentligen inte är nån "storfräsare", jag kan bara återge det jag snappat upp på jobbet. CNC-maskinerna på jobbet har spindelvarvtal runt 25 000 rpm, då vill man inte att skäret på pinnfräsen snurrar runt på samma ställe för länge. Alu kletar väldigt lätt även om man använder mycket kylning, så därför är det bättre att mata på och låta geometrin på pinnfräsen jobba ihop med kylvätskan för att spola bort spånorna. Det är nästan uteslutande fräsning av lackerade profiler vilket ger lite extra problem med att spänna fast det som ska fräsas utan att det vibrerar och blir skadat. Nu har jag spammat Jannes tråd med en massa produktionsrelaterat strunt... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Anders: du spammar verkligen inte, jag uppskattar dina inlägg, du har bra kunskap och förmedlar den gärna
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tänkte på det där med pedalen Janne, jag har en lite äldre variant av Stahlwerk svetsen och hade lite strul med pedalen och köpte en ny så nu funkar den igen. Undrar bara: Varför ger den inte 200 amp i läge 10? Jag förstår inte riktigt varför du märkt upp Max strömstyrka på podden? Det ser du väl på svetsen när du trycker ner pedalen? Har du satt svetsen i pedalläge när du använder den? Eller har din modell inget pedalläge? /Calle _________________ Calle Olsson |
||||||
Svetsen har inget speciellt pedalläge, man vrider ner alla rattarna som har med ström att göra på svetsen och låter pedalen reglera allt. Potentiometern ställer maxströmmen som pedalen ska ge när du trampar den i botten. Om jag vrider potten i botten ( 10 ) så ger den 200A men jag brydde mig inte om att märka upp det.
Jag som inte är så van tycker det är en trygghet att ställa in max 120A när jag tränar på 3mm alu, pedalen i botten, börja svetsa och släppa lite på pedalen när det börjar bli för varmt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ahaa, då är det en del skillnader mellan våra maskiner. Jättespännande att läsa om allmänt garagemys och investeringar förresten, fortsätt så! _________________ Calle Olsson |
||||||
Min maskin reagerar likt också.
Så att pedalen "Blir chef" och reglerar hela strömområdet. Jag byggde en egen pedal, men har aldrig riktigt fått in koordinationen med foten också. Vilket kanske delvis beror på brister i konstruktionen på pedalen... Men det skulle jag aldrig erkänna Håller med i övrigt, kul att se ett litet hobbygarage utvecklas. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Just ja, missade att det var alu och tänkte vanligt svartstål. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Fräsen stod löst på bänken och det kändes inte helt optimalt
Letade bland överblivna plåtar och hittade en 1.2mm som hade måtten 500*500mm, den fick duga som underlag till fräsen. Skruvade fast plåten i bänken och drog dit fräsen med 4 st M12 med muttrar på undersidan, gott nog! Kommer att ha någon form av tillfälliga stänkskydd vid sidorna när jag fräser, lite tunn plexi hade varit trevligt. Justeringen av laxarna på den vertikala rörelsen av bordet var som ni kanske kommer ihåg från en tidigare bild i behov av lite kärlek. De övre justerskruven var avbruten i nivå med godset.. Borrade försiktigt med ett 3mm borr i centrum av den avbrutna skruven, knackade in en TX20 bits och bad en bön. Uppenbarligen hade maskingudarna en bra dag och gav mig ok att göra på det här sättet Tyvärr hade guden som bestämmer över mina lådor med skruv inte samma inställning, någon helgängad M6 40mm lång fanns inte på lager, strunt samma den delen är ju lätt att fixa, något måste man ha att göra 2021 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Ville göra ett verktyg, eller rättare sagt en verktygshållare, massor med inspiration finns på nätet så det är inte min ide.
Började med en axel som i sitt tidigare liv var en del i någon maskin i textilindustrin. Kapade till en lagom bit med bandsågen ( vilken bra maskin ) Jobbade fram lämpliga dimensioner: Bara för att jag ville så provade jag att planfräsa ett litet stycke: Borrade och gängade M5, gjorde lite fler hål och fixade en axel och ett skaft. Och där är den klar, en hållare för gängsnitt till svarven. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök idag (21130 totalt) |