Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 129, 130, 131 >> 108 besök idag (364765 totalt) |
Nu har jag lyssnat med hörlurar och då tycker jag det låter som den missar på en cylinder, som sagt.
Skruvat ut alla stift? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Stift bytta, fördelarlock och rotor nya, gamla tändkablar tillbaka då de nya jag köpte var av undermålig kvalitet, funderar på ett nytt set bara för att vara säker. Har också känslan av att en cylinder inte jobbar som den ska.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
börja med blomsprutan som Mäkinen tipsade om, dimma på lite vatten på kalla rör och se hur det förångas. komp prov? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
För att testa läckage på insugssidan så använder man startgas och sprutar på valda delar och hör man om en varvtalshöjning registreras och på så sätt hittar en läcka.
En många cylindermotor kan vara svår att höra om den har en läcka någonstans. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Köpte en ir-termometer idag, den verkar roligare än blomsprutan så jag börjar med den Komp prov..... du är välkommen hit om du vill vara den som utför själva testet, chansen att få träffa sjukvårdens specialister på brännskador är nästintill 100%.. Det är ett helsike att komma åt tändstiften om man bara ska byta dem, tanken på att skruva dit en mätare på en varm motor lockar inte
Har faktiskt ett helt nytt kit för leak down test som jag aldrig använt!
Jag har redan tidigare letat efter läckor på insuget, som tur är finns det inte lika mycket vacuum som på 911:an så det är lättare att ha koll. Många cylindrar gör precis som du säger det svårare att upptäcka om en eller flera missar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
|
||||||
Kanske ska ha en V12 men bara köra på 8, en 4:a i reserv är lagom _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag vill inte ge upp, vill verkligen inte det, det måste gå att lösa och jag vill vara den som gör det..
I motorstyrningen finns en funktion för att testa cylinderbalans, det går till så att ecu:n stänger av bränslet till en cylinder i taget och registrerar att varvtalet sjunker, när den är nöjd skickar den en kod till min obd-1 läsare. Detta körde jag 3 gånger i sträck för att vara säker på resultatet, för att skona grannarna från alltför mycket V8 ljud körde jag ut till en öde parkering vid gamla motionsspåret runt Skutesjön för att göra testen. Tyvärr eller vad man nu ska säga fick jag kod 90 varje gång = godkänd. Men.. vad den gör är att stänga av bränslet helt, vilket uppenbarligen fungerar. Hur skicket är på varje injektor vet jag däremot inget om, motorn går lite oroligt på tomgång och missar lite oregelbundet, på högre varvtal inbillar jag mig att den missar mer och mer och blir 7-cylindrig. Kan det vara en injektor som är smutsig/trasig som visar sig på detta sättet? Bestämde mig för att plocka bort övre delen av insuget för att komma åt lite bättre: Passade på att ta bort ventilkåporna och kolla lite allmänt och även känna på stötstängerna så att inte någon av tryckarna tappat spänsten ( då borde det har varit ett rytmiskt ljud men det är det inte ). Blev glatt överraskad över hur fint det var, nästintill nyskick! Plockade loss spridarna, ringde Bjp Race och kollade så att de kan renovera och testa dem och skickade dem för en stund sedan. Nu håller jag tummarna för att det är fel på någon/några av dem... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det kommer lösa sig detta Janne!
Men varför tror du inte grannarna gillar detta? Min granne har precis köpt en RS6, jag njuter varje morgon jag hör honom kallstarta den V8an _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Janne, kan det inte vara värt att ta ett komp-prov med motorn kall? Inga spridare i o ingen värme i maskin.
Bara en tanke, men det skulle kunna ge en fingervisning OM det är sämre täthet på nån cyl....? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Jag vill ha dig som granne när du startar Datsunen... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Bra förslag, även om det inte är ett komptest enligt boken borde man få någon indikation, tackar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hej, inte enligt boken, men som jag tänker att får du ett lägre värde vid kallmotor så beror det på nått, kanske felet hänger med när motorn är varm? Bra att börja att kolla upp spridarna (skickade själv mina till BJP igår för flödesmätning) alltid skönt att kunna utesluta delar när man felsöker. Om man går längre så finns möjlighet med fel (typ mindre fel) bränsletryck som kan ge dina fel på motor? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Om du har möjlighet till att göra ett leakdown/cylinderläckagetest, så gör det.
Det visar betydligt mer än vad ett kompprov gör. Har haft problem med flertalet maskiner med ojämn gång, där det visat såg vara ojämnt läckage i maskin. Du kan även se åt vilket håll det läcker, utan att riva massor, genom att hälla i lite olja i cylindern. Försvinner läckaget då, så har du problemet neråt, etc.. //J _________________ - Johan Andreen - Lekbilslös |
||||||
Tändkablarna ser nya och fina ut, men ändå, har du kollat så att dom inte "läcker"?
Vänta tills det blir mörkt, starta motorn, ta fram blomstersprutan och duscha lätt över tändkablarna så att det blir en fin dimma. Ser det ut som världens åsknedslag så vet du. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Anders: Det är tredje omgången tändkablar som du ser, Ford Motorsport original, det finns ett ställe där man ska vara extra vaksam och det är att cyl 5 och 6 inte får ligga bredvid varandra pga risk för överslag. Blomsprutan är väldigt enkel att testa med, absolut värt att testa.
Johamn: Jag har en leakdown testare liggande i garaget, har bara inte använt den ännu Fick tillbaka spridarna från BJP och det var inget fel på dem, nu är de ändå renoverade och helt felfria. Har inte provkört sedan montering, tappade lite motivation när jag inte hittade felet och möjligheterna till provkörningar blivit lite sådär i mörker och regn. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Dag 3 på det nya året och dags för en kvartersrunda med Mussen, kommunen har redan sandat ordentligt så körningen ackompanjeras av smattrande sylvassa stenar som blästrar hjulhusen.
Vibrationerna har inte självläkt men jag har fått lite välbehövlig distans till problemet och känner viss tillförsikt, till och med en gnutta hoppfullhet att det kommer att lösa sig. Det finns en lista upptejpad på garageväggen med tänkbara orsaker och åtgärder, bara att beta av dem en efter en.. I min dator finns ett dokument med uppgraderingar som det snart är dags att börja ta tag i, lite framvagn, lite bromsar, lite bränsle, lite allt möjligt Kul att köra en runda, inspirationen får lite nytt bränsle efter en stund bakom ratten. Spinner loss överallt nu när det är så mycket grus på vägen, lätt på gasfoten är dagens mantra _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tuuuuuuuuurrrrrrrrboooooooooo! 👍 😂 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Som jag har letat, men nej, hittar inget om turbo i mitt dokument, har inte tillräckligt mycket hår på bröstet för att våga skriva dit det heller _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 129, 130, 131 >> 108 besök idag (364765 totalt) |