Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 129, 130, 131   >>
200 besök senaste veckan (363023 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Bilen fick faktiskt en julklapp:



Blev inspirerad av Dudes tråd och började fundera på mina framfjädrar, sedan fick jag ett pm från Fuling där han hade räknat på lämpliga fjädrar. Tack Fuling

Hade tidigare 80 N/mm bara för att de redan fanns i lådan med fjädrar och inte var alldeles åt skogen fel, nu beställde jag ( innan Brexit ) 120 N/mm.
Kommer också att bli lite mer framvagnsmek under vintern, har en del saker som ska justeras..


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:

I min dator finns ett dokument med uppgraderingar som det snart är dags att börja ta tag i.



Tuuuuuuuuurrrrrrrrboooooooooo! 👍 😂



Som jag har letat, men nej, hittar inget om turbo i mitt dokument, har inte tillräckligt mycket hår på bröstet för att våga skriva dit det heller


Allt blir bättre med övertryck

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Dude skrev:
Janne J skrev:
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:

I min dator finns ett dokument med uppgraderingar som det snart är dags att börja ta tag i.



Tuuuuuuuuurrrrrrrrboooooooooo! 👍 😂



Som jag har letat, men nej, hittar inget om turbo i mitt dokument, har inte tillräckligt mycket hår på bröstet för att våga skriva dit det heller


Allt blir bättre med övertryck

Neeeeeej

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Ni är ju goa

Dude: i din bil tror jag på överladdning, du har omsorgsfullt byggt om allt som behövs för att kunna använda effekten, jag ser fram mot lite filmer på provkörningar

Klingan: ser fram mot att provköra Cobran med tuuuurrrrbbbboooo, antagligen blir det kalsongbyte efteråt men det får det vara värt

dvorak: rätt svar thumbs up Jag har fullt upp att hantera dagens effekt så ska det bli någon ökning måste chassie och bromsar vara ordentligt utsorterade först.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Här kan ni få lite att fundera på:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Tittade igenom lite avsnitt av den där killen som LS-konverterar en Triumph GT6 och han visade mycket pedagogiskt på en Legomodell vad man skall tänka på när det gäller vinklar i ett drivsystem.
Nu kan jag inte mer i den den här frågan.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Janne J skrev:
Här kan ni få lite att fundera på:

Linjerar allt spikrakt sett ovanifrån?

Hur mycket vrider sig bakaxeln i belastningsfallen, det kanske blir parallel pingong och vevaxel vid acceleration?

Det var ena speciella vinkelpilar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5547



Niklas Falk skrev:
Det var ena speciella vinkelpilar

Jänkebil. Vinklarna anges i Fotpundsbågminut och avrundas till tum. Pilarna anger riktning i förhållande till en referens i Detroit.

Nu har jag tömt min kunskap i ämnet

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Vet inte hur det linjerar ovanifrån, bra fråga, ska se om det går att kolla på något vettigt sätt ( egentligen bara motor-vxlåda som kan ha ett vinkelfel, bakaxeln sitter där den sitter..)


Min bedömning är att motor/låda behöver justeras så att vinkeln 3,5° minskar, den totala vinkeln mellan kardan och motor/låda blir 3,5+0,9=4,4° vilket känns som gränsfall för ett knutkors.

Bakaxeln lutar neråt i nosen, borde luta uppåt för att matcha motor/låda, en justering på ca 2-3° uppåt skulle förändra förhållandet till det bättre.

Motorn går inte att sänka, då ligger tråget på styrstaget och det blir trögt
Växellådan kanske går att höja med lite jobb, just nu är det en balk som sitter i kardantunneln som är i vägen.
Bakaxeln är rätt lätt att ändra, bara att fixa kilformade mellanlägg mellan axel och fjäderblad.

Är jag rätt i mina funderingar?


Jag tycker mina vinkelpilar är gulliga

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Är det bara kardanknutar vid växellådan och pinjongen? Eller missar jag nåt?

På de tyska GM-bilar jag skruvat med brukar pinjongen sitta lite offset mot utgående axel på växellådan, men drar man en rak linje från vardera axel så löper de parallellt sett uppifrån.
Vinklarna sett från sidan är jag osäker på, motor och låda lutar lite lätt bakåt iaf.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Är det bara kardanknutar vid växellådan och pinjongen? Eller missar jag nåt?


Japp, kardan är 128 cm lång.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Janne J skrev:
Anders Karlsson skrev:
Är det bara kardanknutar vid växellådan och pinjongen? Eller missar jag nåt?


Japp, kardan är 128 cm lång.


Ok, då är jag med thumbs up
Blir väl betydligt känsligare med en så lång kardan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Vad blir vinklarna om du lyfter bilen i bakaxelsklumpens framkant? Förmodligen inte rätt belastning men kan ge en vink om hur mycket flex det finns (så du har mer kunskap).
Sen är det ju svårt med råd och riktlinjer, du siktar ju inte på hållbarhet vid klistriga stående starter (vilket jag kan anta en hel del internetsökträffar siktar på).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Så här står det i Ridetech:s infon till min 4-link.
Tror du behöver ha upp pinionen på bakaxeln motsvarande motors vinkel ner och försöka hålla den runt 3 grader.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Du lär ju kunna sluta fundera varför du har vibrationer iaf

Det här är ju en klassiker som visar vad som händer: https://www.youtube.com/watch?v=Idk3BVDVHq4

Som du skriver så försök få upp lådan i bakkant så du har mindre än 3 grader och framförallt justera upp bakaxel i framkant

_________________
S Örnberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Tog hand om bakaxeln:

40mm sänkblock mellan axel och bladfjädrar:



Tog bort sänkblocken och funderade på vilka shims jag skulle ta 2° eller 4°, det blev 4.
Fick göra längre styrpinne också.



Och då räckte inte u-klämmorna heller, letade i lådorna och hittade längre.



På plats, nu ska axeln istället för att luta 0,9° neråt istället luta 3,1° uppåt.
Måste ner på hjulen för att kunna dra åt ordentligt men jag har lite annat som jag ska ta tag i innan det är dags för provkörning.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



hej
vart fick du tag i dom kilarna

_________________
henrik nielsen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342



Shimskilarna ser ut som Mr Gaskets. Finns där jänkedelar finns...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Har nyligen hållit på med det där själv lite på min, jag la lådan ca 3* grader ner med möjlighet att schimsa vid behov. Inte satt axeln ännu men iom att jag har justerbar k-länk så tänkte jag sätta den ca 3* uppåt bara.

Tremec har en fin mobilapp där du använder telefonen som vinkelmätare och får bra tips direkt på åtgärder thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
fordcapri skrev:
hej
vart fick du tag i dom kilarna


Tror de kommer från Hansenracing men det var några år sedan jag köpte dem.
Finns på Summit: https://www.summitracing.com/parts/sum-770025
Sök på wedge plate leaf spring

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Har du kollat nåt mer på motorn? Typ kompression och värme på avgasrör

_________________
S Örnberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 129, 130, 131   >>
200 besök senaste veckan (363023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande