Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 49, 50, 51   >>
266 besök idag (307230 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Baklysena har kommit på plats, plemiumet har gjutits och kylkanalen limmats på plats.








Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Mycket fint!

Hatten av. Har mött min överman i produktivitet

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Idag har vi gjort ett svänghjul, fästhålen kommer bli borrade när vi kan dubbelkolla dem mot vevaxeln och skruvarna som håller slitplattan ska bytas.







Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Har tillverkat trattarna till insuget. Gjorde en liten film om hur man tillverkar trattar. Tänkte jag kan bjuda på det nu när jag ändå nästan aldrig säljer några trattar. Jag gjorde av med några meter rör innan jag kom fram till en process som fungerade, men här är den!


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Cool process! Hvilken materialtykkelse benytter du? Må lage 8st til min Daimler V8 med indre diameter på 33mm. Vurderer å få hele innsugsroret med 45grader og injektorboss stopt i alu.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



vanlig aluminium typ AW-6060

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Riktigt intressant att inte bara följa bygget utan även hur ni har gjort saker! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Ajden skrev:
Har tillverkat trattarna till insuget. Gjorde en liten film om hur man tillverkar trattar. Tänkte jag kan bjuda på det nu när jag ändå nästan aldrig säljer några trattar. Jag gjorde av med några meter rör innan jag kom fram till en process som fungerade, men här är den!
]

TACK!!! Mycket uppskattad delning!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nån som vet var man köper 3m epoxy lim DP420NS eller DP420 (svart) i Sverige?


Skannat den plemiumet för att rita kanalen den ska limmas i, för den intresserade gå in påhttp://3d-scanning.se

Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag har också tillverkat en massa trattar, men med mer konisk form(faktiskt en låååång radie).
värmde inte fullt lika mycket, dornen är högglanspolerad.
Jag använde 'rocol' som smörjmedel, det funkade bäst, provade även lite olika 'pressoljor' från en lokal liten firma som pressar mycket koppargrejer.
Sen tillverkade jag en fixtur för att kunna slå loss tratten utan åverkan, och slippa värma loss den från dornen(för att slippa polera dornen igen pga bränd olja).
Jag har även tillgång till en press med pump, funkade mycket bättre(mindre risk för sprickor) då man hade en konstant hastighet på pressningen.

Ni kan se formen lite i den här videosnutten
https://www.youtube.com/watch?v=OIjbA9g4tx8

Jag har fler längder också(olika vinkel), men även som du skriver, man säljer inte många.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



När jag format alu så körde jag det i ugnen så de blev mjukt å gosigt,sen när formen var klar så blev det nån värmebehandling så de blev hårt å fint igen, ingen aning vilka cykler det var,gubbarna på jobbet gjorde det, vi värmebehandlar en hel del prylar till flyg å rymdindustrin.
Men hur som så blev jag väldigt förvånad hur lättarbetat det blev 👍

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Det blir riktigt lätt att forma alu om man värmt det. Trattarna går inte alls att pressa utan värme och efter man värmt de har man ca 2 dagar på sig att pressa dom sen börjar de bli hård igen. Det går inte att värma hela tratten för då viker den sig längst upp istället för att bli en tratt.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Intrssant thumbs up
Är det samma på om man gör en svarvad tratt, att man kan trycksvarva en fin radie
om man värmer upp?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Gjort ett par kåpor över oljekylarna till låda och motor. Luft från musöronen på taket ska kopplas in till dem.






Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Hur tillverkade du pluggarna till det som senare blev kåpor till oljekylare?

_________________
Göran Nilsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Duvan skrev:
Hur tillverkade du pluggarna till det som senare blev kåpor till oljekylare?


3d utskrivna i PLA
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Gjort fästen och monterat dit extraljusen i stötfångaren och kapat ur för framlysena och passat in lycktsargerna.



Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Sitter inte dom bultarna väldigt utsatt där eller det tillkommer något under?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Svante skrev:
Sitter inte dom bultarna väldigt utsatt där eller det tillkommer något under?


Dels så kommer de kapas vid muttern och dels så kommer det en läpp under fronten som jag inte har men ska tillverkas. Fästena sitter också något högre än golvet på bilen just nu.

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Snygga grejer!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jäkligt snyggt jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 49, 50, 51   >>
266 besök idag (307230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande