Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bana/flygfält med off-roadmöjligheter?
515 besök totalt
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153


Trådstartare
Hej,

Med risk för att svära i kyrkan/vara lite off-topic här på Rejsa så undrar jag om nån här känner till nån bana eller flygfält (konbanekörning) som även har nån typ av off-roadslinga i anslutning? Tanken är att kunna erbjuda både svänga och krypköra i lutning, beroende på vilken bil man dyker upp i.
Det handlar uteslutande om gatbilar och med begränsad budget (extrema lerhål och banhyror likt Mantorp går således bort).

Malmby Fairground ska ha nån liten skogsslinga sägs det. Arlanda verkar vara på gång med nåt också.

Nån som känner till nåt mer?

MVH,
Koffe

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå, har de möjligheterna men det är kanske lite längre norrut än du tänkt dig?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5510



Kristofer Å skrev:
Hej,

Med risk för att svära i kyrkan/vara lite off-topic här på Rejsa så undrar jag om nån här känner till nån bana eller flygfält (konbanekörning) som även har nån typ av off-roadslinga i anslutning? Tanken är att kunna erbjuda både svänga och krypköra i lutning, beroende på vilken bil man dyker upp i.
Det handlar uteslutande om gatbilar och med begränsad budget (extrema lerhål och banhyror likt Mantorp går således bort).

Malmby Fairground ska ha nån liten skogsslinga sägs det. Arlanda verkar vara på gång med nåt också.

Nån som känner till nåt mer?

MVH,
Koffe


Gröndal har haft riktig offroad, vilket kanske är lite "mer än du önskar".

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153


Trådstartare
Jo, schtaan är lite långt norrut är jag rädd...
Mittsverigebanan har vi vågat oss upp till men där nånstans går nog gränsen

Tack ändå!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153


Trådstartare
dstr skrev:
Gröndal har haft riktig offroad, vilket kanske är lite "mer än du önskar".


Stora delar av nya sträckningen kan väl klassas som off-road än så länge?

Men ja, "riktig offroad" är nog lite risky. Vi pratar standard-SUVar och "cross-country" typ, i ett försök att locka en bredare målgrupp till en märkesträff

/K

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Linköpings motorstadion, sviestad , har en "rallybana"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 269



Emmaboda flygbana (mer känt som Emmaboda Superstage) har en grus-sträcka också - http://www.emmabodaflygbana.se/rallystage/

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153


Trådstartare
Superstage på grus lät faktiskt larvigt kul
Men rallysträckor är nog inte riktigt vad jag är ute efter. Mer backar/doseringar och kanske lite lera eller så passar nog en standard-SUV bättre.

Tack ändå!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Kristofer Å skrev:
Superstage på grus lät faktiskt larvigt kul
Men rallysträckor är nog inte riktigt vad jag är ute efter. Mer backar/doseringar och kanske lite lera eller så passar nog en standard-SUV bättre.

Tack ändå!

Det känns som man hamnar i ett litet mellanläge, för en standard-SUV klarar i allmänhet inte mycket till terräng (frigång och angreppsvinklar), särskilt inte om man absolut inte vill riskera att skrapa någon tröskel/stötfångare. Om det inte bara är en exakt bilmodell som är aktuell så blir utformningen av banan också klurigare för att det inte ska bli för svårt eller risk för skador. Ett mindre lerhål (jag tänker 10-20 cm djupt, som det kan bli vid regn på gräsparkering) borde man kunna ha förstås utan större risker än fastkörning.

Knutstorp har en offroadslinga på sluttningen söder om banan där i alla fall standard Range Rovers och Land Rovers av senare årsmodell tar sig fram (ÅF-jippon körs där med jämna mellanrum har jag sett) men det hör ju till de något mer "terrängkompententa" SUVarna på marknaden. Vad är det för märkesträff vi pratar om? Jag har dock ingen koll på vad den slingan kostar att hyra.

För att slippa besvikna deltagare undrar jag om inte att få släppa loss sin fyrhjuldrivna bil lite på en grusslinga nästan hade varit roligare, provocera lite i svängarna och se hur bilen beter sig med/utan antisladd i den mån det går att koppla ur osv. En sådan aktivitet hade jag gärna gjort med min förra bruksbil (Subaru Legacy/Outback). Det behöver inte gå så fort på grus för att vara kul heller. Denna aktivitet blir lättare för deltagarna att preppa för också (kanske någon vill hänga på några extra temporära stänkskydd för ökat skydd mot stenskotteller liknande) än en terrängbana av okänd utformning.

Man kanske kan komplettera det med att möjlighet att testa sin bils fyrhjulsdrift på rullar, typ som dessa: https://youtu.be/iBOQ09XOvcQ

Eftersom syftet är att locka fler till en märkesträff så kan man ju också titta på hur man presenterar de övriga aktiviteterna. Konbanekörning är ju i sin natur ganska mycket en förarsport men man kan ju göra det mer publikvänligt om man t.ex. har en skärm med resultaten så att det går att följa vem som leder osv. som när man tittar på rally eller utförsåkning i TV-soffan. Det blir direkt lite mer spännande om man ser på tidtagningen att bilen som är på väg genom sista konpartiet kanske är på väg att slå den hittills snabbaste tiden.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Allmänt banåkaforum
Bana/flygfält med off-roadmöjligheter?
515 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande